Holterberg

De gevechten en operaties tijdens WOII
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tim98
Lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 22 jul 2013, 00:14

Holterberg

Bericht door Tim98 »

Hallo allemaal,
Ik heb gehoord dat er op de holterberg bij holten veel gevochten is tussen de Canadezen en de Duitsers.
Ik wil hier graag meer van weten en ik hoor ook graag waar ik informatie uit kan halen(boek-website).
Als jullie weten waar op de holterberg gevochten is of omgeving hoor ik dat graag.
Ik zou hier ook graag een keer zoeken met de detector dus als iemand een plekje weet hoor ik dat ook graag of via pb.
(kom hier uit de buurt en wil graag een keer wat vinden en ben al lang op zoek naar een plek)
Hoor graag van jullie.

Mvg,
Tim
Gezocht spullen en foto's uit omgeving Deventer ook informatie over waar ik met de detector zou kunnen zoeken
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Re: Holterberg

Bericht door Auke »

Er zijn aardig wat boeken over deze regio verschenen. Ga eens op zoek naar (een van) de volgende titels:

- Martin Hols en Herman Steunenberg, Holten in Oorlogstijd - kroniek van Holten gedurende de jaren van de tweede wereldoorlog, 1984
- David Kaufman, Michiel Horn en Evert Werkman, De Canadezen in Nederland, 1944-1945, 1981
- H.W. Poorterman, Stampende laarzen op de grens van Salland en Twente, 1981
- Coen Hilbrink, Marcel Kienhuis en Klaas Vos, De Pruus komt! Overijssel in de Tweede Wereldoorlog, 1990

Mocht je het serieus aan willen pakken; er bestaan zijn ook veel Canadese war diaries over deze regio.

Ik heb verder geen verstand van metaaldetectors, maar let er even op of je zomaar ergens mag gaan graven.
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Gebruikersavatar
Tim98
Lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 22 jul 2013, 00:14

Re: Holterberg

Bericht door Tim98 »

Bedankt het laatste boek De pruus komt! heb ik.
Lag laatst voor 5 euro bij het goed :) heb ook het boek Deventer 40-45
Maar ik ben echt opzoek naar specifieke plekken want de holterberg is een groot gebied.
Andere plekken in de buurt van Deventer zijn ook welkom PB me maar.
Ben al lang op zoek maar nog niet echt iets oorlogs gevonden wel een paar scherven maar dat was in België met het blote oog.
Wat bedoelt u met Canadese war diaries ?

Mvg,
Tim
Gezocht spullen en foto's uit omgeving Deventer ook informatie over waar ik met de detector zou kunnen zoeken
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Re: Holterberg

Bericht door Haplo »

Een war diary is in feite een dagboek.
Hier in wordt het verslag van een aantal dagen of een slag opgetekend.
Dit gaat dus per dag.
Zo krijg je een zeer goed beeld van wat er zich in een bepaalde periode per dag afspeelde.
Mvg/Best regards, Sipke
Gebruikersavatar
Tim98
Lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 22 jul 2013, 00:14

Re: Holterberg

Bericht door Tim98 »

Oké bedankt heeft u ook een idee waar ik aan die informatie kan komen.
Ik weet dat er een informatiecentrum is van de begraafplaats op de holterberg.
Zouden ze daar iets kunne hebben?
Gezocht spullen en foto's uit omgeving Deventer ook informatie over waar ik met de detector zou kunnen zoeken
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Re: Holterberg

Bericht door Haplo »

Bijna iedereen die zoekt zal zijn plekken niet vrij geven.
Het is dus zaak om zelf op onderzoek te gaan waar eventueel wat kan liggen.
War diaries zou je eventueel op kunnen vragen bij de national-archives of bij de regimental-archives.
Hetzij in Engeland of Canada.
Ga op internet op zoek naar wat er zich heeft afgespeeld.
En ga de boeken eens grondig doorlezen.
Mvg/Best regards, Sipke
Gebruikersavatar
Memory
Lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 03 mar 2012, 21:27
Locatie: Nijverdal

Re: Holterberg

Bericht door Memory »

De stukken rond nijverdal, oa kamp Twilhaar en en stukje verder aan de andere kant van de N35 waar de Canadezen zaten na de oorlog zijn naar mijn weten volledig leeggehaald, daar is namelijk ten behoeve van een paar stichtingen gezocht zover ik weet. Dan heb je daar ook nog een aantal crashsites en de v1 lanceer plekken op de Holterberg, maar volgens mij mag daar niet gegraven worden.
Men moet niet aan de Almachtige trotseren. Op deze manier heeft een hogere macht die orde die ik helaas niet kon handhaven hersteld.
Plaats reactie