8 september 1944 een verdwaalde V2 op Blijdorp

De gevechten en operaties tijdens WOII
Plaats reactie
willem f degens
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 mei 2015, 23:04

8 september 1944 een verdwaalde V2 op Blijdorp

Bericht door willem f degens »

Op zondagmorgen 8 september 1944 rond 07.00 uur kwam een verdwaalde V2 op een huizenblok hoek Treubstraat, Kerdijkstraat neer.
Hele blok tot de grond toe in puin, waaronder alle in hun slaap overvallen bewoners mors dood.
Ik herinner mij die enorme klap nog heel goed, terwijl wij tussen de Walenburgerweg en de Statensingel op de Statenweg woonden. Een flink hemelbreed stuk van dat huizenblok vandaan. Ons huis schudde, onze moeder en onze dienstmeisjes waren in grote paniek, waarna zij zelfs niet naar de vroege ochtendmis durfden. Heel vreemd dat over dat volkomen onverwachtse drama geen specifieke informatie te vinden is. Een enkele schrijft er nauwelijks iets over dan alleen dat zij zich dat wisten te herinneren.
Ik vraag mij nu af hoeveel burger doden daar toen gevallen waren.
Ik ben 16 november 1941 geboren en was toen pas 2 jaar en 9 maanden. Mijn allervroegste herinnering uit mijn leven.
Weet nog iemand meer iets over dat burgerdrama?
ArnoldKwijt
Lid
Berichten: 186
Lid geworden op: 07 dec 2012, 12:18

Re: 8 september 1944 een verdwaalde V2 op Blijdorp

Bericht door ArnoldKwijt »

willem f degens
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 mei 2015, 23:04

Re: 8 september 1944 een verdwaalde V2 op Blijdorp

Bericht door willem f degens »

Beste Arnold,

Dank je voor die link. Overigens al eerder door mij gevonden echter veel te weinig informatie over bv. het aantal doden en hoeveel huizen met de grond gelijk gemaakt waren en hoeveel huizen door die drukgolf zwaar beschadigd waren door gebroken ruiten etc. etc. Want een glaszetter in die tijd leek mij ook geen sinecuren om die te vinden met genoeg ruiten voor die omgeving. Enkel glas kon die druk al helemaal niet weerstaan.
Kortom, waar vind ik volwaardige documentatie over dat slachtofferdrama wat toen niemand meer verwachtte?
Misschien bij het instituut voor 'Oorlogsdocumentatie'?
groet Willem D
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: 8 september 1944 een verdwaalde V2 op Blijdorp

Bericht door johan willaert »

Niet dat het een verschil maakt, maar 8 September 1944 was een vrijdag...
29th Let's Go!!!!!
Plaats reactie