Meer info opa

De gevechten en operaties tijdens WOII
rood
Lid
Berichten: 926
Lid geworden op: 19 jul 2006, 15:50
Locatie: Dirksland

Meer info opa

Bericht door rood »

Heren,

Ik heb pas het zakboekje van mijn opa bemachtigd, ik dacht dat deze verloren was gegaan.

Op zijn naamplaatje staat 22e R.I 1940-II-62
Hij heeft in 1939 zijn opleiding gehad in de Morspoort kazerne in Leiden. Mijn tante vertelde mij dat hij op de Grebbe heeft gezeten.

Ik heb mij nooit verdiept in zakboekjes en kan niet bijster veel vinden, dus zou iemand mij op weg kunnen helpen?

Gr. Marcel
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Re: Meer info opa

Bericht door Bert-Jan »

Kijk eens bij mijn topic:


viewtopic.php?f=11&t=31074



Je kan heel veel info opvragen en ik gok ook nog z'n mobilisatie medalle

Je hoeft alleen een copy van je id bewijs en een copy van zijn overlijdensakte mee te sturen (ik ga er vanuit dat je opa is overleden)
rood
Lid
Berichten: 926
Lid geworden op: 19 jul 2006, 15:50
Locatie: Dirksland

Re: Meer info opa

Bericht door rood »

Na een poosje gewacht te hebben heb ik de documenten van defensie binnen. Ik kan alleen niet lezen waar hij 27 maart in onderhoud heeft gezeten. En wat zijn bijz. functie was (Zware mitrailleur?)

Wat ik ook raar vind bij het eerste bestand dat er recht-bovenin "vaag' staat, met een rode streep rechtsbovenin.
Bijlagen
Defensie1.jpg
Defensie2.jpg
Defensie3.jpg
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Meer info opa

Bericht door Erik »

rood schreef:Na een poosje gewacht te hebben heb ik de documenten van defensie binnen. Ik kan alleen niet lezen waar hij 27 maart in onderhoud heeft gezeten. En wat zijn bijz. functie was (Zware mitrailleur?)
In ieder geval ingedeeld bij dat onderdeel. Hoeft geen mitraillist geweest te zijn natuurlijk. 15RI lag in Woudenberg met twee bataljons.
rood schreef:Wat ik ook raar vind bij het eerste bestand dat er recht-bovenin "vaag' staat, met een rode streep rechtsbovenin.
Ik zie de aantekening 'Vpas'. Dat is te achterhalen.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Meer info opa

Bericht door patrickh »

Vpas = verlofpas?
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Meer info opa

Bericht door Erik »

patrickh schreef:Vpas = verlofpas?
Dat was ook mijn eerste gedachte maar waarom zou een verstrekker dat erbij zetten? Ik moet echt even nakijken wat dit zou kunnen betekenen!
Iemand?
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Re: Meer info opa

Bericht door Bert-Jan »

bij mijn opa staat ook een rood streepje boven in.
kaart1.jpg
rood
Lid
Berichten: 926
Lid geworden op: 19 jul 2006, 15:50
Locatie: Dirksland

Re: Meer info opa

Bericht door rood »

Jullie hebben gelijk, ik zag er wat anders in 8)

Bedankt voor de informatie!
rood
Lid
Berichten: 926
Lid geworden op: 19 jul 2006, 15:50
Locatie: Dirksland

Re: Meer info opa

Bericht door rood »

Erik schreef:
rood schreef:Na een poosje gewacht te hebben heb ik de documenten van defensie binnen. Ik kan alleen niet lezen waar hij 27 maart in onderhoud heeft gezeten. En wat zijn bijz. functie was (Zware mitrailleur?)
In ieder geval ingedeeld bij dat onderdeel. Hoeft geen mitraillist geweest te zijn natuurlijk. 15RI lag in Woudenberg met twee bataljons.

Bedankt voor deze info. Ik kan de compagnie niet goed lezen, staat er nou een 4?

Gr. Marcel
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Meer info opa

Bericht door Erik »

rood schreef:Bedankt voor deze info. Ik kan de compagnie niet goed lezen, staat er nou een 4?

Gr. Marcel
Nee, er staat 'MC', alleen in het oude hoofdlettersysteem. Mitrailleurcompagnieen bij de regimenten hadden geen nummer an sich, maar waren MC van dat bepaalde bataljon.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
rood
Lid
Berichten: 926
Lid geworden op: 19 jul 2006, 15:50
Locatie: Dirksland

Re: Meer info opa

Bericht door rood »

Erik schreef:
rood schreef:Bedankt voor deze info. Ik kan de compagnie niet goed lezen, staat er nou een 4?

Gr. Marcel
Nee, er staat 'MC', alleen in het oude hoofdlettersysteem. Mitrailleurcompagnieen bij de regimenten hadden geen nummer an sich, maar waren MC van dat bepaalde bataljon.
Bedankt kerel! We blijven leren zo :)
Gebruikersavatar
hajos
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 mei 2013, 15:59

Re: Meer info opa

Bericht door hajos »

Erik schreef:
patrickh schreef:Vpas = verlofpas?
Dat was ook mijn eerste gedachte maar waarom zou een verstrekker dat erbij zetten? Ik moet echt even nakijken wat dit zou kunnen betekenen!
Iemand?

Veteranenpas?

Ik weet niet of de man nog leeft maar dat zou het ook kunnen zijn.
"Door een voltreffer sneuvelde 1 man, werd een tweede zwaargewond terwijl de stukscommandant licht werd gewond. Overigens geen bijzonderheden."
Commandant 2-III-8 R.A. de Kapitein, (w.g.) J. van Konijnenburg over 12 en 13 mei 1940
rood
Lid
Berichten: 926
Lid geworden op: 19 jul 2006, 15:50
Locatie: Dirksland

Re: Meer info opa

Bericht door rood »

Mijn opa is in 1999 overleden
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Meer info opa

Bericht door Erik »

hajos schreef:Veteranenpas?

Ik weet niet of de man nog leeft maar dat zou het ook kunnen zijn.
Onwaarschijnlijk. Het begrip 'veteraan' is nog maar net geland in onze samenleving en al zou de man een veteranenpas gekregen hebben dan nog wordt daar geen aantekening van gemaakt in een document uit de jaren dertig.
Ook 'verlofpas' lijkt mij nicht im Frage; het verlof (klein of groot) werd aangetekend in je veldzakboekje dat op dat moment fungeerde als 'verlofpas'. Het heeft geen zin om dat extra in hetzelfde document te benadrukken. Aan de andere kant: op het moment dat deze aantekeningen werden gemaakt was wel duidelijk dat het NLD leger opgehouden had te bestaan. Het zou misschien kunnen dat de soldaat een papier kreeg waarin stond dat hij beschouwd werd te zijn met 'groot verlof' en dat de administrateur daar op deze wijze een aantekening van heeft gemaakt in het, op dat moment obsolete, veldzakboekje. Als geheugensteuntje voor zichzelf.
Het rode streepje in de rechterbovenhoek zal ook eerder een aandachtspunt van de administrateur (behandelaar) zijn, iets van "deze heb ik al gehad". Andere verklaring heb ik daarvoor niet.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
rood
Lid
Berichten: 926
Lid geworden op: 19 jul 2006, 15:50
Locatie: Dirksland

Re: Meer info opa

Bericht door rood »

@ Erik

Weet jij nog boeken waar ik meer info van deze compagnie kan vinden?

Gr. Marcel
Plaats reactie