Bevrijding Saksen 1945

De gevechten en operaties tijdens WOII
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Bevrijding Saksen 1945

Bericht door Kugelblitz »

Allen,

Ik ben op zoek naar een duidelijke beschrijving van de bevrijding van Saksen in 1945.
Het gaat mij vooral om een klein dorpje 'Ringethal' dat bij Mittweida (links van Dresden) ligt. Het schijnt dat de Amerikaanse 6th Armoured Division bij de rivier de Zschopau is gestopt en dat aan de andere kant de Russen eveneens stopten.
Mittweida ligt direct links van de Zschopau, Ringethal aan de andere oever, maar iets noordelijker.

Zijn er ergens gedetailleerde kaarten waarop te zien is waar die grens precies liep op 16 april 1945? Het dorpje Ringethal heeft ook geen website ofzo waar de geschiedenis is beschreven tijdens de oorlog en wie daar de bevrijders waren... Ik ben namelijk vooral benieuwd of daar op 16 april 1945 Russen of Amerikanen waren.

Kan iemand me helpen?

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: Bevrijding Saksen 1945

Bericht door jurgen »

Er is een stuk van Sachsen dat zelfs na de capitulatie noch door de Amerikanen noch door de Russen ingenomen was. Daar is zelfs een wikipedia artikel over maar ik heb geen idee meer hoe dat heet.

Overigens kan Ringethal op 16 april 1945 nooit door de Russen bezet geweest zijn. Die bevonden zich op dat moment nog grotendeels ten oosten van de Oder, 150 km oostelijker -los van het feit dat op die dag de slag om de Seelower Höhen losbarsttte. Sachsen zelf werd grotendeels pas in de laatste paar dagen van de oorlog bezet.
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Bevrijding Saksen 1945

Bericht door Kugelblitz »

jurgen schreef:Er is een stuk van Sachsen dat zelfs na de capitulatie noch door de Amerikanen noch door de Russen ingenomen was. Daar is zelfs een wikipedia artikel over maar ik heb geen idee meer hoe dat heet.

Overigens kan Ringethal op 16 april 1945 nooit door de Russen bezet geweest zijn. Die bevonden zich op dat moment nog grotendeels ten oosten van de Oder, 150 km oostelijker -los van het feit dat op die dag de slag om de Seelower Höhen losbarsttte. Sachsen zelf werd grotendeels pas in de laatste paar dagen van de oorlog bezet.
Ha Jurgen, bedankt!
Ben je daar zeker van, dat de Russen er toen nog niet geweest kunnen zijn? Ik weet wel dat ze op 7 mei Mittweida hebben ingenomen, dat ligt dichtbij Ringethal, aan de linker kan van de Zschopau. Is natuurlijk wel pas 3 weken na 16 april.

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: Bevrijding Saksen 1945

Bericht door jurgen »

Op één of andere manier is dit topic mij niet meer onder ogen gekomen.

In ieder geval (voor wat het waard is) kan ik met 100% zekerheid zeggen dat daar geen Russen kunnen geweest zijn. Zo werd Freiberg, dat ten zuidoosten ligt van Ringethal, pas op 7 of 8 mei veroverd werd en ook Dresden, dat nog een stuk oostelijker ligt, werd toen pas door de Russen ingenomen.

De enige Russen die daar mogelijk aanwezig geweest kunnen zijn zijn krijgsgevangenen en dwangarbeiders.

Dit waren overigens de frontlijnen op 15 april 1945. Zoals je ziet was er in de buurt van het huidige Sachsen nog geen Rus te bekennen.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Bevrijding Saksen 1945

Bericht door Kugelblitz »

Bedankt Jurgen, ik ben er inmiddels ook via andere bronnen achter dat er op die datum enkel Amerikanen rondom Ringethal waren. Heb zelfs een bidprentje gevonden van een US soldaat die op diezelfde datum bij Ringethal is gesneuveld.

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Plaats reactie