Ik heb natuurlijk een aantal vragen die nog openstaan. Ik probeer uiteraard zelf zoveel mogelijk te achterhalen dmv. archief bezoek. Het regionaal archief in Tiel kent mij inmiddels al aardig

Mochten er meer vragen opkomen dan zal ik ze hier stellen.
Verschillende boeken spreken over de eerste Duitsers in Tiel op 14 mei 1940. De archiefbronnen die ik heb terug kunnen vinden kan ik echter de eerste Duitsers pas herleiden op 15 mei. Kampfgruppe Brückner was door de Betuwestelling heen getrokken en langs Ravenswaay richting Beusichem en Culemborg getrokken. Het is niet ondenkbaar dan een klein contingent een verkenning richting Tiel gemaakt heeft op 14 Mei, helaas kan ik hier geen hard bewijs van vinden. Bestaat er archief materiaal van de 208. I.D. en Kampfgruppe Brückner over de eerste Meidagen?
Op 15 mei 1940, de dag van de capitulatie, trokken de meeste Duitsers Tiel binnen. Allereerst de verkenningseenheden die de vestiging van een Ortskommandantur mogelijk moest maken. Met in het kielzog volgden eenheden van de MKP. De eerste overnachtingen in plaatselijke establimenten waren pas in de nacht van 15 op 16 mei van een aantal motorrijders. Op 16 mei volgde het complete Ortskommandantur.