De slag om Ockenburgh

De gevechten en operaties tijdens WOII
Plaats reactie
Jen04
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 feb 2018, 18:06

De slag om Ockenburgh

Bericht door Jen04 »

Beste mensen,

Mijn opa heeft gevochten bij Ockenburgh. Zijn naam was Petrus (Peter) Maria Smit. Hij was majoor bij de landmacht.

Ik weet dat hij met zijn kameraden een Duits vliegtuig neergeschoten heeft maar meer weet ik niet.

Mijn opa is al een aantal jaren overleden en toen der tijd was ik nog te jong om vragen te stellen. Via Google kom ik niet ver vandaar dat ik het zo probeer.

Is er iemand die de naam herkent of weet hoe ik mijn zoektocht verder kan leiden?
Gebruikersavatar
Nick U
Lid
Berichten: 727
Lid geworden op: 24 mar 2009, 15:32

Re: De slag om Ockenburgh

Bericht door Nick U »

Hallo Jen.

Een majoor is zoals je misschien wel weet een vrij hoge rang en een middenrang in het officierenkader. De kans is dan ook vrij aanzienlijk dat jou opa een gevechtsrapport heeft moeten schrijven en leiding heeft gehad over een grote groep militairen. Hier zal vast wel het e.e.a. over beschreven zijn.
Ik kan je in ieder geval deze tip meegeven:

Bekijk deze info van het Nederlands instituut militaire historie eens en probeer dan via de uitgelegde manieren om wat informatie te vinden. Een goede kans dat je nog informatie kunt terugvinden.

https://www.youtube.com/watch?v=ZKdSci9A4go

Ik weet zelf zoeven niet of er specifiek historische boeken geschreven zijn over Ockenborg in het bijzonder, maar toch zeker wel waar Ockenborg in voorkomt.
Ook in dergelijke historische boeken is de kans aanzienlijk dat je opa genoemd word.
Altijd op zoek naar zaken die met de meidagen 1940 te maken hebben m.b.t. de omgeving Dordrecht en Moerdijk.

Gezocht: EK2 certifcitaat Tweede Tol FJR.1
Plaats reactie