vliegroutes

De gevechten en operaties tijdens WOII
Plaats reactie
martijn123a
Lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 29 jun 2017, 11:18
Locatie: Enschede

vliegroutes

Bericht door martijn123a »

Goedendag

Ik vroeg me af of iemand me kan vertellen van welke kant
De RAF of geallieerden op vliegveld Twente of Duitsland aanvlogen.

Kan namelijk niks over deze vliegroutes vinden.

Alvast bedankt
Martijn123a
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Re: vliegroutes

Bericht door Charly1975 »

Meest logisch is van West naar Oost en dan weer terug... maar dat bedoel je vast niet.

Ik heb het boek 'Vliegvelden in oorlogstijd - Nederlandse vliegvelden tijdens bezetting en bevrijding 1940-1945' (red. Peter Grimm, Erwin van Loo en Rolf de Winter ISBN: 978 90 5875 626 8 NUR: 680) en op pagina 239 staat een klein stukje:
Op 24 maart 1945 volgde nogmaals een zwaar bombardement. Vanuit de richting Oldenzaal denderde een mammoetvloot van 152 Amerikaanse B-17's over het vliegveld heen. Hoewel vliegveldpersoneel 'bomkraters' op de banen had geschilderd om te suggereren dat Twente al onbruikbaar was, mocht deze krijgslist niet baten. Binnen de kortste keren regende 348 ton aan brisantbommen op de start- en landingsbanen
Gezien de ligging van Oldenzaal t.o.v. het vliegveld kwamen deze bommenwerpers dus vanuit het noordoosten aanvliegen. Dat zal zeker niet voor iedere missie hetzelfde zijn geweest. Je wil als aanvaller namelijk niet voorspelbaar zijn, dus de aanvliegroutes zullen zeer verschillend zijn. Niet alleen qua richting maar ook qua hoogte.
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
martijn123a
Lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 29 jun 2017, 11:18
Locatie: Enschede

Re: vliegroutes

Bericht door martijn123a »

Charly1975 schreef:Meest logisch is van West naar Oost en dan weer terug... maar dat bedoel je vast niet.
Op 24 maart 1945 volgde nogmaals een zwaar bombardement. Vanuit de richting Oldenzaal denderde een mammoetvloot van 152 Amerikaanse B-17's over het vliegveld heen. Hoewel vliegveldpersoneel 'bomkraters' op de banen had geschilderd om te suggereren dat Twente al onbruikbaar was, mocht deze krijgslist niet baten. Binnen de kortste keren regende 348 ton aan brisantbommen op de start- en landingsbanen
Gezien de ligging van Oldenzaal t.o.v. het vliegveld kwamen deze bommenwerpers dus vanuit het noordoosten aanvliegen. Dat zal zeker niet voor iedere missie hetzelfde zijn geweest. Je wil als aanvaller namelijk niet voorspelbaar zijn, dus de aanvliegroutes zullen zeer verschillend zijn. Niet alleen qua richting maar ook qua hoogte.


Bedankt hier heb ik wel wat aan denk ik, bij het vliegveld zijn toen een aantal jagers en anderen neer geschoten en in de omgeving van het vliegveld neergestort (losser, Enschede, en vast nog meer plaatsen) met deze info kan ik misschien uitvogelen waar ze precies zijn neer gestort want op de meeste pagina's staat de exacte locatie er niet bij!
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Re: vliegroutes

Bericht door Charly1975 »

Zijn er specifieke toestellen die je zoekt? Wellicht dat een ander lid van dit forum je dan ook op weg kan helpen omdat die bijvoorbeeld wel de exacte locatie weet.
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Plaats reactie