Bombardement op Arnhem

De gevechten en operaties tijdens WOII
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem

Bombardement op Arnhem

Bericht door Nico Roelofs »

Zoals bij veel mensen bekend is er op 22 februari 1944 een vergissingsbombardement op Nijmegen geweest. Waarbij 700 burgers om het leven kwamen.

Nu zag ik net een gedenk plaat bij ons kantoor voor slachtoffers die gevallen zijn op 22 februari 1944 bij een bombardement op een gasfabriek in Arnhem.

Ik zou nu graag meer willen weten over dat bombardement op 22 februari 1944 op Arnhem.

Was dit ook een vergissingsbombardement?
Of dit wel een geplande actie?
Hoeveel vliegtuigen en welke zijn er op die dag ingezet op Arnhem?
Hoeveel Burgers zijn hier omgekomen?

Ieder beetje informatie over dit bombardement is welkom!
Gast

Bericht door Gast »

Het geallieerde bombardement op 22 februari 1944 was gericht op de gasfabriek op het industrieterrein Het Broek,maar er werden ook huizen in de omgeving geraakt en er vielen 57 doden.
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem

Bericht door Nico Roelofs »

Anonymous schreef:Het geallieerde bombardement op 22 februari 1944 was gericht op de gasfabriek op het industrieterrein Het Broek,maar er werden ook huizen in de omgeving geraakt en er vielen 57 doden.
Oke bedankt!

Dus ik kan er vanuit gaan dat dit een doel gericht bombardement was?

Weet je toevallig ook iets over het aantal vliegtuigen en welk type erin is gezet? Misschien ook iets over het type bommen?
Gast

Bericht door Gast »

in de maanden januari, februari 1945 vonden tal van luchtbombardementen plaats op de verschillende plaatsen aan de nederRijn: Wesel, Xanten, Kleef en ook Arnhem als voorbereiding op de offensieven van de Engelse: Plunder, Varsity.
Gebruikersavatar
pieter_pba
Lid
Berichten: 118
Lid geworden op: 02 mar 2005, 19:31
Locatie: Barendrecht

Bericht door pieter_pba »

Er is daarover vrij recent nog onderzoek gedaan door het NIOD.
Het was wel degelijk een vergissingsbombardement, de bommen waren bestemd voor Duitse steden.
De meeste historici zijn het erover eens dat de Amerikanen in Duitsland in slecht weer terecht kwamen en - dachten nog in Duitsland te zijn - hun bommen boven Nijmegen afwierpen.

Dus de overgrote meerderheid houdt het op een vergissingsbombardement, maar er zijn ook historici die zeggen dat men het met opzet deed.


Er is hierover een Andere Tijden uitzending geweest, zie http://www.vpro.nl/geschiedenis/anderet ... 7+16152172 en http://www.nos.nl/nieuws/artikelen/2004 ... megen.html
Laatst gewijzigd door pieter_pba op 23 mar 2005, 11:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Whoever saves one life, saves the world entire. Whoever destroys one life, destroys the whole universe.
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem

Bericht door Nico Roelofs »

Anonymous schreef:in de maanden januari, februari 1945 vonden tal van luchtbombardementen plaats op de verschillende plaatsen aan de nederRijn: Wesel, Xanten, Kleef en ook Arnhem als voorbereiding op de offensieven van de Engelse: Plunder, Varsity.
Ik zoek eigenlijk informatie over de luchtaanval op 22 feb 44 niet in 1945. Maar dit vindt ik ook wel interssant.

Wat mij nu nieuwsgierig heeft gemaakt is: Wat voor strategisch belang hadden de bombardementen op Arnhem in 1945 voor operatie Plunder en Varsity? Is het niet zo dat dit dan een voorbereiding kan zijn op operatie Anger die op 12 april 1945 van start ging om Arnhem te ontzetten van Duitsers? Of voor operatie destroyer die op 2 april 1945 begon om de Betuwe te zuiveren?
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem

Bericht door Nico Roelofs »

pieter_pba schreef:Er is hierover een Andere Tijden uitzending geweest, zie http://www.vpro.nl/geschiedenis/anderet ... 7+16152172 en http://www.nos.nl/nieuws/artikelen/2004 ... megen.html
Ja de informatie over Nijmegen is mij bekend. Heb zelf ook diverse kranten, anzichtkaarten en bidprentjes van dat bombardement uit de oorlog.

Maar op de site van de NOS zeggen ze:

Op 22 februari 1944 om bijna half twee 's middags lieten geallieerde bommenwerpers hun last vallen boven Nijmegen, Arnhem, Deventer en Enschede. Alle plaatsen raakten zwaarbeschadigd. Maar alleen in Nijmegen vielen honderden slachtoffers, onder wie 24 kinderen van een kleuterschool van de Zusters van de Sociëteit JMJ, die een voltreffer kreeg.

Daarin wordt gezegt dat ook op Arnhem bommen vielen. Dit klopt! Maar de gast wist te vertellen dat het een gerichte aanval was op de gasfabriek in Arnhem. Dus dan zou het haast geen vergissingbombardement op Arnhem kunnen zijn. Ondanks dat er wel burger doelen werden geraakt.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ClaudeBot en 3 gasten