Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Wie weet meer hier over? Ik kreeg de vraag voorgelegd, maar ik weet van niets . Alle info is welkom. Maar ik ben erg benieuwd naar de volgende zaken: welke eenheden van het NSKK, wat voor inzet, zijn er ook foto's, wie weet iets meer?
lexiebabe schreef:Wie weet meer hier over? Ik kreeg de vraag voorgelegd, maar ik weet van niets . Alle info is welkom. Maar ik ben erg benieuwd naar de volgende zaken: welke eenheden van het NSKK, wat voor inzet, zijn er ook foto's, wie weet iets meer?
Alvast bedankt,
Alex D.
Ik vind het een interessante vraag zou er zelf ook meer over willen weten. Vind Arnhem altijd wel een interessant iets om meer over te weten.
Maar zou je misschien even snel willen vertellen wat de NSKK is?
lexiebabe is even daar! schreef:...en daar zaten ongeveer 10000 Nederlanders ook bij. En daar schrijf ik dan weer een boek over. En toen kreeg ik deze vraag !
10000 nederlanders in een duits korps, lijkt me wat veel, maar ik kan er naast zitten.
Er is geen georganiseerde eenheid van de NSKK Nederland ingezet bij arnhem. het licht wel voor de hand dat in Nederland verblijvende chauffeurs en bijrijders er zijn ingezet maar niet als eenheid.
Gedacht moet dan worden aan leden met verlof( met hoge uitzondering mochten zij dit doorbrengen in Nederland) leden/leerlingen van de motorscholen in zeist en Roermond of het NSKK furherschule te Almelo.
Dan waren er nog Nederlanders in het NSKK-Speer. En er waren twee afdelingen voor de verkeersregeling.
De NSKK Nederland verspreid over kolonnes en compagniën bevonden zich na 1941 eigenlijk allemaal in het oosten en de Balkan.
Het totaal van 10.000 die jij aanhaalt is niet helemaal zeker. er zijn niet echt betrouwbare cijfers bewaard gebleven( zeker niet bij het NIOD) aannemelijker is dat in dit getal ook de vlamingen zijn meegeteld. dat waren er +/_ 3.000.
En om het nog ingewikkelder te maken,
in september 1943 werd het NSKK staffel Wehrmachtsbevelshebber in NL(NSKK WBN) opgericht.
Hier zijn ongeveer 500 nederlanders bij ingedeeld geweest. Het was hun specifieke taak om in geval van oorlogshandelingen op NL grondgebied of landingen aan de NL kusten in actie tekomen. het is dus aannemelijkker dat het overgrote deel van chauffeurs die in de regio Arnhem hebben gediend bij deze staffel vandaankwamen.
lexiebabe schreef:Wie weet meer hier over? Ik kreeg de vraag voorgelegd, maar ik weet van niets . Alle info is welkom. Maar ik ben erg benieuwd naar de volgende zaken: welke eenheden van het NSKK, wat voor inzet, zijn er ook foto's, wie weet iets meer?
Alvast bedankt,
Alex D.
Er zijn NSSK eenheden bij Arnhem geweest, welke weet ik niet maar ik heb van een Gliderpiloot jaren geleden een epaulette (NSKK) gehad welke hij van een POW zijn uniform had afgesneden.
Verder meen ik mij te herinneren dat ze in het Airborne museum een NSKK vlaggetje (stafwagen) in de collectie.