Berlijn

De gevechten en operaties tijdens WOII
Zhukov
Lid
Contacteer:

Bericht door Zhukov »

Ja Koos, je hebt helemaal gelijk, ik wil er ook geen wedstrijd van maken wie de meeste, bruutste of ergste misdaden heeft gepleegd. Het ging mij er puur om duidelijk te maken dat de Duitse misdaden geen reactie waren op eerdere misdaden van de Sovjet Unie jegens Duitse soldaten of de Duitse bevolking. Wat de Sovjet Unie heeft gedaan met Polen, Tsjetsjenen, Tartaren en ik weet niet wat nog meer, is ook niet fris, maar staat hier compleet buiten.

Wat betreft dat uitknijpen als citroenen; ongefundeerde uitspraak. De Sovjet Unie heeft eigenhandig alles ten oosten van het Gordijn na de oorlog (her-)opgebouwd, ondanks dat het zelf niet al te breed in de financiën zat. Vergeet niet dat in WOII zowel de terugtrekkende Sovjets als de terugtrekkende Duitsers een tactiek van verschroeide aarde toepasten, wat tot gevolg had dat er weinig tot niets in het Oostblok overeind stond wat nog enigszins van economische waarde was en derhalve compleet opnieuw uit de grond gestampt diende te worden.
Вместе мы непобедимы
Jeeper704
Lid

Bericht door Jeeper704 »

Dat zie je de dag van vandaag nog in landen zoals Roemenië, etc.
Die hebben een serieuze achterstand tegenover de meer westers gerichte landen dankzij de gevolgen van WOII en het daarop volgend Communistische bestuur.
Eigenlijk zit dat er nog steeds ingeworteld.
Bring in the Hellcats! (M18 TDs)
World War II - European Theater of Operations
http://www.ww2-eto.com
Zhukov
Lid
Contacteer:

Bericht door Zhukov »

Ja, maar is die achterstand op het Westen te wijten aan uitpersing van deze landen door de Sovjet Unie? Dat lijkt mij niet, daar Rusland een vrijwel evengrote achterstand op het Westen heeft als Polen of Roemenië. Deze achterstand is aan een aantal dingen te wijten, maar daar gaat deze discussie niet over.

Laten we alsjeblieft weer on-topic gaan, als men wil discussiëren over de Sovjet Unie, het Communisme en de uitpersing van de Oostbloklanden; graag, dan doe ik mee, maar open er dan een nieuw topic over. :)
Вместе мы непобедимы
Jeeper704
Lid

Bericht door Jeeper704 »

Ik heb niet beweerd dat deze landen uitgeperst werden, maar je moet toegeven dat 'Moskou' wel op de eerste plaats kwam.

Maar terug on-topic nu. :)
Bring in the Hellcats! (M18 TDs)
World War II - European Theater of Operations
http://www.ww2-eto.com
MARKET GARDEN
Lid

liever aan de Amerikanen & Britten

Bericht door MARKET GARDEN »

Een vaststaand feit is dat Duitse eenheden zich liever overgaven aan de Amerikanen & Britten.
Ze wisten dat de overlevingskansen is Sovjet gevangenenkampen zeer klein waren, dat dit achteraf klopt blijkt wel uit de cijfers van de Duitse gravendienst die berekend heeft dat er in Sovjet kampen zo'n 1.5 miljoen Duitsers zijn omgekomen, niet vermoord maar door ziektes en ondervoeding.

Ook de burgerbevolking wist dat de Sovjetlegers zeer geweldadig konden optreden, Goebbels maakte dankbaar gebruik van berichten van moordpartijen in o.a. Pommerden en Pruissen. Een gedeelte van die berichten kwam van de eigen propagandadienst gemaakt in heroverde gebieden, een gedeelte kwam uit verslagen van westerse journalisten.
Deze voor de Sovjetunie nadelige propaganda zorgde ervoor dat Stalin dit soort misdrijven verbood en hoe dieper de Russen Duitsland binnentrokken hoe "fatsoenlijker" ze werden.

Er zijn overigens ook genoeg foto's en berichten van Duitse burgers die gebruik maakten van Russische faciliteiten zoals de veldkeuken.
De waarheid komt met de jaren
vincent
Lid

Bericht door vincent »

"Een gedeelte van die berichten kwam van de eigen propagandadienst gemaakt in heroverde gebieden, een gedeelte kwam uit verslagen van westerse journalisten."
Dat maakt de daden niet mooier

"Deze voor de Sovjetunie nadelige propaganda zorgde ervoor dat Stalin dit soort misdrijven verbood en hoe dieper de Russen Duitsland binnentrokken hoe "fatsoenlijker" ze werden."
Valt reuze mee, de misdrijven bleven bestaan en slechts een handvol mensen werd daadwerkelijk bestraft.

"Er zijn overigens ook genoeg foto's en berichten van Duitse burgers die gebruik maakten van Russische faciliteiten zoals de veldkeuken."
Als je honger hebt maakt het niet uit of het van een nazi of van een communist afkomt, de Duitsers waren de oorlog zat en de Russen ook.
Ik heb er geen kracht meer voor
MARKET GARDEN
Lid

TE KEER GEGAAN

Bericht door MARKET GARDEN »

Het is / was niet de bedoeling om het Russische gedrag in Duitsland goed te praten, absoluut niet zelfs.

Inderdaad werd er ook ondanks het verbod van Stalin nog volop geplunderd & verkracht daarbij werden ook Poolse vrouwen niet gespaard.

Wat ik echter aan wil geven is dat er altijd enige nuance moet plaatsvinden op de gruwel-berichten die na een oorlog de ronde doen.
De waarheid komt met de jaren
micky
Lid

Bericht door micky »

ik weet wel zeker dat de duitsers liever naare het westen liepen dan naat het oosten
Plaats reactie