Wat als D-Day mislukt was

De gevechten en operaties tijdens WOII
Arjen
Lid
Lid
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Tsja...dus eigenlijk had het alleen uitstel van executie geweest?
Dan had in die tussentijd de Sovjetunie misschien wel veel verder op kunnen rukken. Dat had een groot verschil geweest in de machtsverhoudingen. Als een groter deel van europa "communistisch" geworden was dan zouden we misschien wel een heel andere wereld gehad hebben nu. Misschien wel communistisch overal. Misschien was er dan nu wel helemaal geen oorlog meer omdat iedereen al communistisch was.

Je kan een hoop fantaseren natuurlijk...overigens schiet me nu te binnen dat Japan dan ook een heel ander einde beschoren was geweest. Alhoewel die atoombommen natuurlijk wel gemaakt waren en die zijn onder andere ook gegooid om de sovjets bang te maken.

Maar goed..ik gooi zomaar wat speculaties in het gesprek...
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
lee enfield
Lid

Bericht door lee enfield »

d-day is mislukt de paratroopers hadden een gat mmoeten maken voor de mensen die op de stranden aan kwamen is dit gelukt NEE
Harro
Lid
Lid

Bericht door Harro »

:?
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Nick
Lid

Bericht door Nick »

D-Day is niet mislukt, het is niet gelopen zoals men gehoopt had, maar men heeft met vele gesneuvelden wel de stranden kunnen veroveren en landinwaards kunnen trekken. :wink:

Dit noem ik niet mislukken :!:
Infanterie: Königin aller Waffen!
Harro
Lid
Lid

Bericht door Harro »

Tsja, het uiteindelijk doel - ontscheping en een bruggehoofd op de Franse kust - is bereikt.

Wat is trouwens "een gat maken voor de mensen die op het strand aankwamen"? Zoiets als wat Duitsers doen als ze hier in Zandvoort op vakantie zijn? :wink:
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Zitadelle
Lid
Contacteer:

Bericht door Zitadelle »

Harro schreef:Wat is trouwens "een gat maken voor de mensen die op het strand aankwamen"? Zoiets als wat Duitsers doen als ze hier in Zandvoort op vakantie zijn? :wink:
In het geheim (Operation "Zandvoort") werden er parachutisten gedropt op de stranden om gaten te graven voor de troepen :P

Het Geallieerde Oppercommando (SHAEF) was zelfs uitgegaan van ernstiger verliezen. Enkel het niet innemen van Caen op D-DAY zèlf is niet gelukt. Maar, zoals Patton al aangaf, was dat ook een onrealistisch doel.

Ook is door het niet innemen van Caen de zogenaamde "scharnier-strategie" van Montgomery (één van zijn weinig geslaagde opzetten) ontstaan waarbij de Britten Duitse troepen (de pantsers) vasthielden bij Caen, terwijl de Amerikanen in West-Normandië konden uitwaaieren en dat resulteerde uiteindelijk in de omsingeling van Falaise.
http://www.t-kwadraat.nl/

It takes one tree to make a thousand matches, and it takes one match to burn a thousand trees.
Erik K.
Lid
Contacteer:

Bericht door Erik K. »

Het lijkt mij dat deze discussie een beetje de verkeerde kant op gaat.
Volgens mij vroeg rene wat er gebeurd zou zijn als als D-Day WEL misukt was. Wat dan????
IK denk dat we dan een eind met Arjen mee moeten gaan.
Zonder D-Day zijn er geen gealieerden in noord frankrijk in 1944!
Zodoende zouden de Duitsers "alle" beschikbare gevechtseenheden beschikbaar hebben tegen de Russen.
Een mogelijkheid is nog dat de gealieerden nogmaals een poging zouden kunnen wagen, maar gezien de grote verliezen bij het mislukken van D-Day lijkt mij dat in 1944-1945 niet mogelijk.

Dus, de Duitsers hebben meer troepen om naar het oostfront te sturen. Ik heb geen idee hoeveel divisies dat dan zouden zijn en je kan je dus afvragen of die wel in staat zijn om de Russen alsnog tegen te houden.

Echter als ik zo de kaart van de frontlijn van juni1944 bekijk dan stonden de russen op dat moment net voor de baltische staten en de grenzen van het oude polen en Roemenie.
Het lijkt mij dat de Duitsers op dat moment nog alle tijd hebben om de russen tegen te houden met extra reserve troepen vanuit het westen.

Overigens moeten we noet vergeten dat er inmiddels wel al een gealieerde legermacht in Iatlie bezig was met een opmars naar het noorden en dat deze opmars op den duur toch nog een gevaar vanuit het zuiden zou kunnen opleveren.

Tot zo ver .
IK hoop dat je hier wat mee kan.

Erik K.
Harro
Lid
Lid

Bericht door Harro »

Je hele theorie valt op een belangrijk door jou vergeten feit: de geallieerden stonden al in Noord-Italië en er was ook nog de landing in Zuid-Frankrijk. Er was dus al een tweede front en de Duitsers konden dus niet zoveel troepen naar het oosten sturen.

Daarnaast betwijfel ik overigens of de extra troepen het Rode Leger tot staan hadden kunnen brengen. Ik denk het niet. Het vernietigende grote Russische zomeroffensief stond voor de deur en Heeresgruppe Mitte stond aan de vooravond van haar ondergang.
smaug
Lid

Bericht door smaug »

Deze "als" theorieen zijn bijna onmogelijk duidelijk te maken, er zijn gewoon teveel factoren in het spel.
Stel b.v eens voor dat D-Day inderdaad mislukt was, een ding was duidelijk geweest, er was meer tijd!
Hoever was Nazi-duitsland eigelijk op dat moment met hun wetenschappelijke ontwikkelingen, en hoeveel tijd zouden ze nog nodig hebben gehad, voor allerlei projecten.
Zoveel zaken waar rekening mee moet worden gehouden ,als je de geschiedenis wilt "veranderen" :)
We zullen het gelukkig nooit weten, toch. ?

Henk/
hilbillyspeak : ah is sure ah doesn't knows whut yer talkin' about.
Zitadelle
Lid
Contacteer:

Bericht door Zitadelle »

Als D-Day was mislukt, dan waren de westerse geallieerden waarschijnlijk vanuit Zuid-Europa (Italië & Zuid-Frankrijk) opgerukt richting Duitsland. Dan had ons land misschien wel een stuk later bevrijd kunnen worden. En misschien wel door de Russen die zich, denk ik, niet zouden laten tegenhouden door een paar extra divisies uit het Westen.

Maarja... dit is allemaal giswerk dat ik lekker uit die grote duim van me zuig
http://www.t-kwadraat.nl/

It takes one tree to make a thousand matches, and it takes one match to burn a thousand trees.
Reneuh
Lid

Bericht door Reneuh »

Interessant dat giswerk heh ;) Bedankt voor de reacties zover :)

Maar zover ik begrijp geloven jullie dus niet in een verovering van Hitler die zou kunnen standhouden? Bv. dat de Duitsers nu nog de macht zouden hebben? Want dan zou de wereld er idd heel anders uit hebben gezien
Maj.Cain
Lid
Contacteer:

Bericht door Maj.Cain »

Hitler werdt ondertussen steeds zieker en kreeg nog meer waanideeen.
het is maar goed dat hij de leiding had over de legergroepen en niet zijn generaals, ik denk persoonlijk dat zijn generaals het de gealieerden nog moeilijker hadden gemaakt als zij echt de leiding hadden gehad over de troepen verplaatsingen en algehele tactiek/strategie.
Red Devils of Arnhem/Oosterbeek
http://www.156PARA.com
Reneuh
Lid

Bericht door Reneuh »

Maj.Cain schreef:Hitler werdt ondertussen steeds zieker en kreeg nog meer waanideeen.
het is maar goed dat hij de leiding had over de legergroepen en niet zijn generaals, ik denk persoonlijk dat zijn generaals het de gealieerden nog moeilijker hadden gemaakt als zij echt de leiding hadden gehad over de troepen verplaatsingen en algehele tactiek/strategie.
Ja, ik vraag me af wat er gebeurd zou zijn als een man als Rommel het voor het zeggen gehad zou hebben
Opgeheven account 1427

Bericht door Opgeheven account 1427 »

Wat harro schreef over Italië en Zuid-Frankrijk is maar ten dele waar. Vergeet niet dat de invasie van Zuid-Frankrijk (a.k.a. Operation Anvil of Operation Dragoon) deel 2 was in operatie Hammer&Anvil (hamer en aambeeld) en bedoeld was om de troepen in Normandië deels te ontzetten door een 2e front in Frankrijk te openen, feitelijk een 4e front dus. Als Normandië mislukt was, was deze operatie waarschijnlijk helemaal niet doorgegaan omdat het doel dan zou komen te vervallen.
Tegen de 15e Augustus '44 zou 'Overlord' al mislukt zijn (volgens de stelling van deze discussie dan) en zou 'Dragoon' weinig nut hebben.

De oorlog in Italië heeft inderdaad een aardig deel van de Duitse troepen vast gehouden, maar met het mislukken van 'Overlord' zouden de Duitsers een zeer groot deel van hun Divisies (zeg 30 á 40) naar het oostfront kunnen sturen. Deze divisies zouden de Heeresgruppen (Nord, Mitte en Süd, maar met name Mitte) aanzienlijk kunnen versterken, zeker omdat het om een flink aantal (SS) Panzer-Divisionen ging. Of men de Russen dan had kunnen tegenhouden durf ik niet te zeggen, maar het staat wel vast dat de Duitsers een veel grotere overlevingskans gehad zouden hebben met deze extra divisies.
Harro
Lid
Lid

Bericht door Harro »

Mogelijk was een dergelijk landing in Zuid-Frankrijk gewoon door gegaan ter ondersteuning en ontlasting van het Italiaanse front.
Plaats reactie