Wat als D-Day mislukt was

De gevechten en operaties tijdens WOII
Harro
Lid
Lid

Bericht door Harro »

Nog los daarvan, het grootste deel van het leger was al opgeleid, uitgerust en klaar voor verscheping. Tanks en pantserwagens stonden klaar en nog veel meer materieel. Het deel van de troepen dat daadwerkelijk de standen op stormde om ze te bezetten was slechts een fractie van het gealleerde leger.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Opgeheven account 1427

Bericht door Opgeheven account 1427 »

Reken daarbij wél de manschappen en het materieel dat bij volgende 'waves' aan land zou komen (tenzij ze letterlijk óp het strand waren verslagen, dan de 2e wave) want reken maar dat de geallieerden niet snel op zouden geven, al helemaal niet met (oa) Montgomery aan het roer
Gertos45
Lid

Bericht door Gertos45 »

Misschien wat tijdwinst om dit te realiseren?

16:42:53

BERLIJN - Nazi-Duitsland heeft in maart 1945 een primitieve atoombom tot ontploffing gebracht. Bij de explosie op een testterrein bij Ohrdruf in de deelstaat Thüringen zijn honderden gevangenen omgekomen, stelt de Duitse historicus Rainer Karlsch in zijn vandaag verschenen boek Hitlers Bom.

ANDERE WEBSITES
Stern: ´Hitlers Bombe´ liefert Sprengstoff für die Wissenschaft
Het was al eerder bekend dat de nazi’s met kernwapens experimenteerden, maar volgens Karlsch waren ze dichter bij het vervaardigen van een bruikbare atoombom dan algemeen wordt aangenomen. Duitse wetenschappers begrepen de werking van een atoomwapen net zo goed als hun Amerikaanse en Britse collega’s, aldus Karlsch. Het enige wat nazi-Duitsland verhinderde om een atoombom te maken, was gebrek aan splijtbaar materiaal, zoals verrijkt uranium.

Karlsch citeert ooggetuigen die op 3 maart 1945 op het nazi-testterrein bij Ohrdruf een felle lichtflits waarnamen en een grote rookwolk. Omwonenden verklaarden dat ze de dagen daarna last hadden van bloedneuzen en misselijkheid. Een getuige verklaarde de volgende dag op de militaire basis te hebben geholpen bij het verbranden van stapels lijken. De lijken hadden geen haar meer, en bij sommige zag hij zweren en rode, ruwe vleeswonden.

Bodemmonsters bevestigen volgens Karlsch de aanwezigheid van radioactief materiaal in de grond. Toch geeft hij toe dat er geen sluitend bewijs is voor zijn stelling en roept hij op tot verder onderzoek.

bron: de standaard
Opgeheven account 1427

Bericht door Opgeheven account 1427 »

Mooi dat dit nu eindelijk is vastgelegd, ik heb hier vaker over gelezen en als argument gebruikt in meerdere discussies... Eens kijken waar ik het boek kan kopen!
SiNiStEr
Lid

Bericht door SiNiStEr »

Hmm ik vind dit een erg leuke discussie. Persoonlijk vermoed ik dat de Duitsers de Russen hadden kunnen stoppen met die 30 a 40 extra divisies. Ze zouden dan volgens mij zelfs nog in staat zijn geweest terug te slaan. Hoe ver dat zou ik niet durven zeggen.
Italie zou dan ook door de Duitsers gewonnen zijn denk ik maar de Geallierden zouden Sicillie behouden hebben.

Uiteindelijk zouden de Duitsers of eerder dan de Amerikanen een atoombom o.i.d. ontwikkeld hebben of zichzelf kapot hebben gemaakt door te overdreven en te weinig panzervoertuigen en tanks gemaakt te hebben en de tekorten in de lucht zouden ze slechts met moeite bij gewerkt hebben maar ook dit zou uiteindelijk te weinig geweest zijn denk ik. Overigens zouden de Duitsers nog wel aansluiting met de Jappen hebben gevonden in de Kaukus wat het de Russen ook nog wat moeilijker gemaakt zou hebben.

Mijn besluit is dus dat de Geallierden hun luchtovermacht behouden zouden hebben, de Russen terug gedreven zouden worden maar niet verslagen, Italie op Sicilie na zou weer in Duitse handen komen, de Duitsers in de Kaukus aansluiting gevonden zouden hebben met de Jappen en dat ze samen Rusland meer onder druk gezet zouden hebben terwijl ze een boel nieuwe recruten uit de (midden)Oosterse landen gehaald zouden hebben.
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Arjen
Lid
Lid
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Gertos45 schreef:Misschien wat tijdwinst om dit te realiseren?

16:42:53

BERLIJN - Nazi-Duitsland heeft in maart 1945 een primitieve atoombom tot ontploffing gebracht. Bij de explosie op een testterrein bij Ohrdruf in de deelstaat Thüringen zijn honderden gevangenen omgekomen, stelt de Duitse historicus Rainer Karlsch in zijn vandaag verschenen boek Hitlers Bom.

ANDERE WEBSITES
Stern: ´Hitlers Bombe´ liefert Sprengstoff für die Wissenschaft
Het was al eerder bekend dat de nazi’s met kernwapens experimenteerden, maar volgens Karlsch waren ze dichter bij het vervaardigen van een bruikbare atoombom dan algemeen wordt aangenomen. Duitse wetenschappers begrepen de werking van een atoomwapen net zo goed als hun Amerikaanse en Britse collega’s, aldus Karlsch. Het enige wat nazi-Duitsland verhinderde om een atoombom te maken, was gebrek aan splijtbaar materiaal, zoals verrijkt uranium.

Karlsch citeert ooggetuigen die op 3 maart 1945 op het nazi-testterrein bij Ohrdruf een felle lichtflits waarnamen en een grote rookwolk. Omwonenden verklaarden dat ze de dagen daarna last hadden van bloedneuzen en misselijkheid. Een getuige verklaarde de volgende dag op de militaire basis te hebben geholpen bij het verbranden van stapels lijken. De lijken hadden geen haar meer, en bij sommige zag hij zweren en rode, ruwe vleeswonden.

Bodemmonsters bevestigen volgens Karlsch de aanwezigheid van radioactief materiaal in de grond. Toch geeft hij toe dat er geen sluitend bewijs is voor zijn stelling en roept hij op tot verder onderzoek.

bron: de standaard
WOW!!!!
Vette info!!
THNX
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Harro
Lid
Lid

Bericht door Harro »

Gertos45 schreef:Toch geeft hij toe dat er geen sluitend bewijs is voor zijn stelling en roept hij op tot verder onderzoek.
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
MJK
Lid

Bericht door MJK »

Het Engelse volk werd al een beetje ontevreden. Als de invasie mislukt was zou Churchill zeer waarschijnlijk worden weggestuurd als premier.
Zijn vervanger zou waarschijnlijk een wapenstilstand met Duitsland hebben gesloten en iets soortgelijks zoiu in de VS hebben gebeurd.

De Duitsers zouden de Russen nu een heel eind kunnen terug dringen, maar zeker niet definitief. Uiteindelijk zouden de Sovjets onder het mom van bevrijding heel Europa hebben veroverd, terwijl de geallieerden moesten toekijken!!
British soldier in Normandy:

When the RAF appears the Germans look for cover.
When the Luftwaffe appears we look for cover.
When the USAF coms EVERYONE runs for cover!!
Harro
Lid
Lid

Bericht door Harro »

MJK schreef:Zijn vervanger zou waarschijnlijk een wapenstilstand met Duitsland hebben gesloten en iets soortgelijks zoiu in de VS hebben gebeurd.
Zijn er harde bewijzen dat de oppositie dat wilde dan?
MJK schreef: De Duitsers zouden de Russen nu een heel eind kunnen terug dringen, maar zeker niet definitief. Uiteindelijk zouden de Sovjets onder het mom van bevrijding heel Europa hebben veroverd, terwijl de geallieerden moesten toekijken!!
Terugdringen, dat denk ik niet. De Duitsers werden al ruim een jaar teruggedrongen waarbij de meeste (SS) divisies die in Normandië werden ingezet juist daarvoor in Rusland in de pan waren gehakt.
Arjen
Lid
Lid
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Harro schreef:
Gertos45 schreef:Toch geeft hij toe dat er geen sluitend bewijs is voor zijn stelling en roept hij op tot verder onderzoek.
partypooper!
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
harvester
Lid

Bericht door harvester »

mssn toch maar even aanstippen dat het mislukken van de langverwachtte operatie overlord een morele kaakslag zou zijn voor alle soldaten en verzetsstrijders die in het veld gebracht zijn tegen de Duitsers.

Maar ik ga toch even mijn doemscenario typen.
Mssn zijn de beschreven acties helemaal onmogelijk, maar t'is dan ook louter fantasie. 8)

- 8 februari 1944, Hitler krijgt net bericht dat z'n troepen in Korsun een Russisch ultimatum krijgen tot overgave. Hij rijdt vanuit Berlijn naar z'n Wolfsschanze om het bevel tot standhouden te geven. Onderweg wordt Hitler's chauffeur verrast door een zwalpende vrachtwagen waarvan de bestuurder dronken was. Hitler komt niet levend uit het ongeval.
Maar dit wordt geheimgehouden voor het Duitse volk.

Dönitz wordt zijn opvolger. De troepen aan het Oostfront trekken zich terug tot achter de Baltische staten waar ze een verdedigingslinie maken en zo een hele tijd zullen kunnen standhouden. De productie van wapens wordt opgedreven zo goed en zo kwaad als het kan. Jonge mannen uit de bezette staten van 18 jaar en ouder worden gedwongen in het duitse leger dienst te nemen. Weigeraars komen in de kampen terecht of komen terecht in de TOTENSTURM. ze kunnen kiezen tussen de Duitse kogels of de geallieerde kogels. Rommel krijgt het bevel over de legergroepen in West Europa.

Het Duitse leger is op z'n hoogtpunt qua mankracht. Maar de haastig bijeengesprokkelde dienstplichtigen zijn weinig tot niet getraind en de meesten verstaan bovendien de Duitse orders niet.

Rommel beseft dat hij een onmogelijke taak heeft. Maar hij heeft het geluk dat de geallieerde overmacht in de lucht nu wel een beetje mindert. Z'n pantsereenheden zijn niet meer zo kwetsbaar, omdat de luftwaffe haar oude glorie evenaart. Niet lang meer, maar het zou Rommel voldoende tijd geven om enkel belangrijke troepenverplaatsingen te verwezenlijken.

6 juni 1944. D-day. De avond ervoor waren er hevige luchtgevechten tussen de luftwaffe en de geallieerden. Vooral boven Normandië. Daardoor kon Rommel gedurende de nacht z'n pantserdivisies naar daar sturen, Waar ze slaags raakten met de gedropte paratroopers.

De kriegsmarine gebruikte Schnellboten om de kust voor Normandië te bezaaien met mijnen. Dit nieuwe type had Dönitz al lang op het oog, maar Hitler wou nooit naar z'n plannen kijken. Hij vond de Luftwaffe belangrijker.

De schepen werden uitgedund door de mijnen en voor de bommenwerpers van de luftwaffe waren de logge slagschepen en troepentransportschepen geen partij. De verliezen waren hoog aan beide kanten, maar de geallieerden kregen geen voet aan de grond.

Toen alle hoop op het succes van Overlord vergaan was, trokken de geallieerden zich terug. De reserves in Normandië werden naar het Oostrfront of naar Italië gestuurd. Het Oostfront werd langzaam maar zeker een stellingenoorlog, maar de Russische opmars werd grotendeels gestopt.

Nu kon Duitsland z'n nieuwe straalvliegtuigen ontwikkelen. Maar Dönitz vond dat de Luftwaffe lang genoeg bevoordeeld werd door Hitler en wou het Staal en het geld in de Graf Spee investeren. Dit viel niet in goede aarde bij de andere bevelhebbers. Himmler was furieus.

december 1947. De luftwaffe is terug uitgedund. Het inzetten van slecht getrainde piloten en de koppigheid van Dönitz eistten hun tol. Maar het grootste gevaar voor het derde rijk schuilde in Duitsland zelf. Himmler eistte alle macht en het hoofd van Dönitz. SS'ers rukten op naar Berlijn, De Wehrmacht moest hen tegenhouden. Duitsland stond op de rand van een burgeroorlog. Deze werd op het nippertje vermeden, maar er was een doorbraak aan het Russische front. Het was als een dijk die het begaf en het Rode leger spoelde als water erdoor. Alle reserve's in het rijk gingen richting Oosten.

De geallieerden zagen hun kans schoon, en waagden een nieuwe landing in mei 1948. Het was gewaagd, want er waren slechts een paar veranderingen in het oorspronkelijke plan. Frankrijk, België, Nederland werden bevrijd en rukten bijna zonder slag of stoot op naar de Rijn.

Dönitz wist hoe laat het was, en ging akkoord met de onvoorwaardelijke overgave, waardoor hij het Duitse binnenland behoedde voor de oorlog.

Himmler beval echter zijn SS- horden om voort te vechten tot de laatste man. Pas in 1951 werd de laatste verzetshaard vernietigd, ergens in de Beierse alpen.

Dit is hoe ik het zie, moest D-day mislukt zijn.
Hell no, we don't die, We just go to hell to regroup
Gertos45
Lid

Bericht door Gertos45 »

Moet er een boek over schrijven. Grote fantasie, maar niet on denkbaar, maar dit is niet enkele vertrekkende vanuit het standpunt, mocht D-Day mislukken, maar what if Hitelr stierf voor D-Day....
Zitadelle
Lid
Contacteer:

Bericht door Zitadelle »

Als in 1944 Hitler zou zijn gestorven, zou de opvolging niet zo vredesvol zijn verlopen. Ik denk dat Himmler, Göring, Bormann e.a. om de macht zouden hebben gestreden en zo de leiderschap van het Derde Rijk verdelen.

Dat zou weer de mogelijkheid openen tot een vervroegde invasie van Frankrijk of misschien zelfs Duitsland (Operatie Sledgehammer) en zou de oorlog eerder zijn geëindigt, denk ik.
http://www.t-kwadraat.nl/

It takes one tree to make a thousand matches, and it takes one match to burn a thousand trees.
vincent
Lid

Bericht door vincent »

als er idd een gevecht voor de "troon" zou komen, zou het niet logisch zijn dat Himmler die zou winnen? Himmler had immers de SS achter zich.
ik gok dat als D-day mislukt was hitler nog steeds de oorlog zou hebben verloren, in 1944 zouden de Duitsers nooit het numerieke overwicht halen tegen een zo sterk leger, vooral niet nu duitsland 24 uur per dag gebombardeerd werd.
Ik heb er geen kracht meer voor
Arjen
Lid
Lid
Contacteer:

Bericht door Arjen »

@ harvester: Toffe fantasie idd.
Wie weet is schrijven voor jou idd een leuk idee.

Ik wilde wel eventjes zeggen dat het voor Duitsland zo belangrijk was de caucassus te bezetten omdat daar het zo belangrijke ijzererts rijkelijk in de grond zit.
Wanneer Duitsland zichzelf dus terug trekt tot achter de baltische staten zal de wapen productie waarschijnlijk afnemen ipv. toenemen.

Maar wie weet waren er andere manieren te vinden om aan ijzer te komen...
Plaats reactie