Wat als D-Day mislukt was

De gevechten en operaties tijdens WOII
harvester
Lid

Bericht door harvester »

ik heb zo onlangs gelezen dat Duitsland ijzererts kocht van Zweden.
Ik weet niets van hoeveelheden, maar het zal wrsl niet genoeg geweest zijn om de productie hoge toppen te laten scheren.

Daar heb je gelijk in 8)
Hell no, we don't die, We just go to hell to regroup
blue
Lid

Bericht door blue »

Harvester, ook al is het natuurlijk kant en klare onzin :P, toch vind ik het een leuk verhaal en scenario. complimenten!
Arjen
Lid
Lid
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Idd zweden was leverancier van het 3e rijk; maar klaarblijkelijk was er voor Hitler reden genoeg om de caucassus te willen bezetten. Zelfs zoveel reden dat operatie Barbarossa eerst via de Caucassus moest van Hitler ipv. gelik op Moskou af te stevenen.
Er wordt veel gespeculeerd dat als Hitler dit niet bevolen zou hebben Moskou niet voldoende tijd zou hebben gehad om een verdedigings linie op te werpen.
De Russische winter was waarschijnlijk pas om de hoek komen kijken wanneer Moskou al lang en breed gevallen was...
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
vincent
Lid

Bericht door vincent »

Ik vind dat Hitler zijn troepen van legergroep midden (in het bijzonder guderian) het beste bij legergroep midden had kunnen houden, hij had zeker Moskou bereikt als hij dat had gedaanmaardan komtvraag 2: zou Moskou vallen?
IK denk van niet, Stalin had velen troepen naar de omgeving van Moskou gestuurd en er was zeker de kans dat de winter zou vallen midden tijdens de slag om moskou.
Ik heb er geen kracht meer voor
harvester
Lid

Bericht door harvester »

wow, bedankt voor de complimenten.

Ik denk dat als ze moskou aanvielen, dat het mssn hetzelfde scenario als Stalingrad zou zijn. Aangezien de Russen nogal vaderlandslievend blijken te zijn, zouden ze zeker niet hun hoofdstad zomaar uit handen geven.
Hell no, we don't die, We just go to hell to regroup
vincent
Lid

Bericht door vincent »

waarschijnlijk ook, maar waar de wolga Stalingrad heeft gered, zou de moskva dan Moskou redden? :?
siggel
Lid

Bericht door siggel »

en vergeten we ff niet de siberische troepen die eraan zaten tekomen?? stalin wist toen al dat japan niet zou aanvallen. en begon de lange bevooradings linie ook geen parten tespelen voor de duitsers. het moreel werd ook lager doordat in rusland in tegenovergesteld tot het westen geen einde in zicht was. rusland is in het meidden en in de omgeving een heel plat uitgestekt land waar geen einde is aan tezien. in enkele getuignissen van oostfront veteranen begon dat mensen echt op hun zenuwen tewerken.....
(\_/)
(o.o)
(><) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination
Arjen
Lid
Lid
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Ho,ho. Is het niet dat al die troepen tijdig ter plaatse waren dankzij de vertragingen die opgelopen waren tijdens de verovering van de caucassus?
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
vincent
Lid

Bericht door vincent »

In 1941 had Hitler de kaukasus nog niet veroverd, dat avontuur begon pas in 1942
Arjen
Lid
Lid
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Dus sowieso winter.
Dat maakt het idd al heel anders.
micky
Lid

Bericht door micky »

maar hadden de duitsers niet al een klein stukje moskou veroverd?
Opgeheven account 1427

Bericht door Opgeheven account 1427 »

micky schreef:maar hadden de duitsers niet al een klein stukje moskou veroverd?
Alleen enkele voorsteden, ze bleven steken op zo'n 10/12km van de werkelijke stadsgrenzen.
micky
Lid

Bericht door micky »

ik dacht dat ik een keer had gelezen dat ze een par kleine voorwoonwijkjes al veroverd hadden!?
Opgeheven account 1427

Bericht door Opgeheven account 1427 »

micky schreef:ik dacht dat ik een keer had gelezen dat ze een par kleine voorwoonwijkjes al veroverd hadden!?
Ja, dat zijn dus de voorsteden (suburbs). Voorsteden worden vaak wel tot de grote stad gerekend maar vallen niet binnen de officiële stadsgrenzen of onder stadsbestuur.
Gertos45
Lid

Bericht door Gertos45 »

Stonden ze niet bij een tramhuisje dat het eindstation was van één of andere lijn in Moskou en konden ze, toen het eens niet sneeuwde, in de verte de daken van het Kremlin niet zien blinken in de zon?

Tot daar zijn ze geraakt, maar nooit verder...
Plaats reactie