Wat vind jij de interessantste operatie?

De gevechten en operaties tijdens WOII
Plaats reactie
Harro
Lid
Lid

Bericht door Harro »

Hoezo?
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gertos45
Lid

Bericht door Gertos45 »

Moest er nu nog enige uitleg bij komen...maar ja, een mens kan altijd iets nieuws leren hier...

:)
wittmann
Lid

Bericht door wittmann »

de duitse landing op kreta
en de gevechten/bevrijding in mijn eigen omgeving
(omgeving venray/ venlo)
Yannick
Lid

Bericht door Yannick »

De veldslagen aan het west-front zijn niet zo interressant, de echte oorlog is uitgevochten aan het Oostfront. De interressantste veldslagen zijn de bloedigste, de veldslagen met het grootste aantal slachtoffers.

Het Afrikakorps is een korps, hooguit 6 divisies, het oostfront bon 175 Duitse Divisies
mamartijn
Lid

Bericht door mamartijn »

Wat ik hier lees zijn allemaal gevechtsoperaties... dat zal ook de bedoeling van het topic zijn geweest. Maar ik vind bijvoorbeeld de leen en pachtwet van de VS richting GB en later ook USSR erg interessant. Volgens mij, en ik weet het, wel heel kort door de bocht, zullen het grootste deel van de genoemde operaties niet uitgevoerd zijn als de VS deze wet niet had aangenomen of zie ik dat verkeerd?

Martijn
mamartijn
Lid

Bericht door mamartijn »

Voor de duidelijkheid, dit is weer typisch zo'n als scenario... maar ik ben wel benieuwd hoe jullie daar over denken....

Martijn
kokstok
Lid

Bericht door kokstok »

Wacht am Rhein en Frühlingserwachen zijn voor mij twee interessante operaties omdat de Duitsers ondanks de laatste fase van de oorlog toch nog in staat waren om een offensief te starten met in het begin succes.

gr. René.
COUNT YOUR BLESSINGS.
MARKET GARDEN
Lid

Wo 1 & 2

Bericht door MARKET GARDEN »

WO 1,

Verdun: Omdat een slag van deze omvang nooit eerder is/ was vertoond.

WO 2,

Market Garden: Aangeboren door mijn woonplaats.

Fall Gelb: Hoe een compleet Frans & Brits leger op het verkeerde been worden gezet en omsingeld.

Wacht am Rein: Een relatief kleine groep vastberaden Amerikanen houden een overmacht tegen tot er versterking komt.

De ontsnapping van Jochen Peiper en zijn eenheid uit La Gleize, een knappe exfiltratie door diverse Amerikaanse linies waarin de persoonlijke
leiding van Peiper de doorslag heeft gegeven.
De waarheid komt met de jaren
Richard1976
Lid
Contacteer:

Bericht door Richard1976 »

Market Garden natuurlijk en Operation Blackcock (rare naam, maar voor de duidelijkheid, dit is een schotse zwarte berghoen)
Operation Blackcock was de codenaam voor het zuiveren van de Roerdriehoek (Maaseik-Geilenkirchen-Roermond)
http://www.operation-blackcock.com/
Jelle H.
Lid
Lid
Contacteer:

Bericht door Jelle H. »

Ik vind de Jedburgh operaties (samenwerkingsverband tussen SOE en OSS) zeer interessant gezien het niet-conventionele karakter van deze missies; met drie man achter vijandelijke linies springen (Frankrijk 1944), contact maken met het verzet (Maquis) en vervolgens de Duitsers aanvallen met 'hit and run' tactieken.

De Jedburghs waren de voorlopers van de Special Forces (Green berets). Zeer interessant (om je in te verdiepen).
I am unaware of any such activity or operation, nor would I be disposed to discuss such an operation if it did in fact exist.
Michiel M.
Lid
Contacteer:

Bericht door Michiel M. »

Op dit moment vind ik:

Market Garden en The Ballte of the Bulge erg interresant.

Ik weet het, het zijn erg bekende operaties.

Market Garden: Heeft zich in mijn omgeving afgespeeld, "A bridge too far" was de eerste echte oorlogsfilm die ook ooit zag en die me is bijgebleven. Mede door deze film mijn WO2 interesse.

Battle of the Bulge: Erg interresant, zoveel mensen voor één laatste wanhoopsoffensief. En ja; ik weet niet waarom, maar die besneeuwde voertuigen en bossen enz. Dat doet mij iets, kan het niet onder woorden brengen ben ik bang. Vind het erg, erg pakkend/interresant.
At the going down of the sun and in the morning,
We will remember them.
Bart Geraerts
Lid
Contacteer:

Bericht door Bart Geraerts »

Vrijwel alles mbt. de 18 daagse veldtocht (10 - 28 mei 1940). In het bijzonder de Belgische forten, nog specifieker, Fort Eben-Emael.
Fort Eben-Emael - Ils se battaient pour notre liberté
Gids fort Eben-Emael
jaykay
Lid

Bericht door jaykay »

mei 1940 duitse inval in nederland

Als je kijkt waarmee de duitsers nederland binnenvielen, en wat nederland ertegenover kon zetten. En dan toch nog de duitsers dwars kunnen zitten.
vind het zelf zeer interessant.
Desert Rat
Lid

Bericht door Desert Rat »

Ik vind operation Blackcock interessant, want heeft zich afgespeelt in de omgeving van mijn eigen woonplaats.
Op. Market-Garden en Overlord natuurlijk ook :P:P
symen
Lid

Bericht door symen »

Overlord (groot en spectucalair)
Plaats reactie