vragen over bevrijding Maasdal Belgie

De gevechten en operaties tijdens WOII
Plaats reactie
observer
Lid

vragen over bevrijding Maasdal Belgie

Bericht door observer »

Beste lezer,

graag had ik informatie bekomen over de bevrijding van Lanaken.
Ik weet bijvoorbeeld dat Kolonel Stokes op 16 september 1944 de houten brug over de Zuidwillemsvaart bij Smeermaas overgestoken is met een klein gedeelte van zijn tanks. De rest bleef aan de andere kant van het kanaal oprukken in noordelijke richting. Zo kon hij enkele tanks tussen Maas en kanaal tezamen laten functioneren en de tussen Maas en kanaal aanwezige Duitsers uitschakelen.
De brug was een houten brug en gevoelig voor eventuele sabotage. De brug van Neerharen was dermate beschadigd dat er alleen door voetgangers achterelkaarlopend overgestoken kon worden en een herstel ervan moeilijk en gevaarlijk was in verband met eventuele beschietingen vanuit het tegenoverliggende nog bezette Nederlands Maasdal.
mijn vragen.
Weet iemend of er zware gevechten waren tussen Neerharen en Smeermaas.
Heeft iemand foto's van de houten brug die r gekomen is in de oorlog nadat de oude brug gedinamiteerds werd op 10 mei 1940. (wie heeft ze laten springen rond 0600 uur die ochtend??????).
weet iemand mij iets te vertellen over een vermeende overtocht van het regiment van Stokes via een pontonbrug over de maas.

alle informatie omtrent het regiment van Sokes rond Lanaken is welkom

Observer
Plaats reactie