SS en Heer in Normandië 1944

De gevechten en operaties tijdens WOII
Tim
Lid
Contacteer:

SS en Heer in Normandië 1944

Bericht door Tim »

Ik heb gisteren een "lucky shot" gehad met een lot foto's van één man die blijkt in Normandië gezeten te hebben al voor de invasie. Eén foto situeert hem er nog 2 weken voor de landing.
Hij zat in Cauday, dit is volgens mij een gehuchtje bij Hiesville, tussen Carentan en St-Mere-Eglise.

De interessantste foto toont hem met enkele SS-officieren (Hauptsturmfuhrer) voor een kaart met daarop de kustlijn van Utah Beach.

Afbeelding

Nu heb ik hier enkele vragen bij;

- Wanneer kan deze foto genomen zijn? Kan deze ook in 1944 en bvb vlak voor de invasie genomen zijn? ==> Waren er SS-troepen aanwezig in de streek in het voorjaar '44?
- Welk infanterieregiment (de foto's zijn van de middelste oudere man) zat aan de vooravond van 6 juni in Hiesville? Misschien is het mogelijk nog preciezer te zijn
- Misschien kunnen we de SS-mannen identificeren?

Grtn Tim
Harro
Lid
Lid

Bericht door Harro »

Waar in Normandië ligt Hiesville en hoe weet je dat het in ieder geval 1944 moet zijn?
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Tim
Lid
Contacteer:

Bericht door Tim »

Harro schreef:Waar in Normandië ligt Hiesville en hoe weet je dat het in ieder geval 1944 moet zijn?
Harro,

Hiesville ligt, zoals ik al zei, tussen St-Mère-Eglise en Carentan. Het ligt een 2-tal kilomter ten westen van St-Marie-du-Mont, dat je waarschijnlijk beter zal kennen.

Dat deze foto in 1944 genomen is ben ik niet zeker. Wat ik wèl zeker weet is dat de man tot minstens 21 mei 1944 daar zat (dmv beschreven achterzijde van een andere foto). Deze foto kan dus in principe op de vooravond van D-Day genomen zijn. Daarom ook mijn vraag of iemand kan afleiden uit de foto (bvb uniformstukken pas in 44 geproduceerd, ik zeg maar wat) of uit andere bronnen (mbt de SS in Normandië bvb) wanneer hij zou kunnen genomen zijn.

Hopelijk raak je hier wat verder mee.

Hieronder nog de foto die dus zeker op 21 mei 1944 is genomen. Lijkt me wel een Normandisch tafereeltje (gesloten landschap ...)

Afbeelding

En nog een foto: zijn bureel, op de achtergrond een kaart met duidelijk "ville de cauday"

Afbeelding
Harro
Lid
Lid

Bericht door Harro »

Kan het geen SD'ers zijn b.v.?
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Tim
Lid
Contacteer:

Bericht door Tim »

Hadden die geen ruitvormige patch op hun armen? Dit lijkt me een gewoon infanterie-uniform?

Nu je het zegt er zit wel één foto bij van hem in een Polizei uniform.
Maar alle andere zijn in een gewoon uniform.

Afbeelding
Michael
Lid
Contacteer:

Bericht door Michael »

Op 15 juni 1944 lag de 12 SS-Panzer Division 'Hitlerjugend' tussen le Neubourg en Verneuil-s/Avre
Harro
Lid
Lid

Bericht door Harro »

Maar die hadden op dat moment wel wat anders te doen dan dit soort vredige plaatjes schieten.
Michael
Lid
Contacteer:

Bericht door Michael »

Tim, weet je toevallig bij welke Heer Division de man was tijdens de gevechten in Normandië?
Tim
Lid
Contacteer:

Bericht door Tim »

Michael, dat was één van mijn vragen; nl welke Heer eenheden er gelegerd waren daar aan de vooravond van D-Day.
En die SS foto moet inderdaad vòòr de invasie zijn genomen. Daarom ook mijn andere vraag: waren er SS eenheden gelegerd in die streek aan de vooravond van D-Day, of is dit misschien een vroegere foto.
vincent
Lid

Bericht door vincent »

Harro schreef:Maar die hadden op dat moment wel wat anders te doen dan dit soort vredige plaatjes schieten.
waren ze niet alleen maar aan het wachten op de invasie? :?
Ik heb er geen kracht meer voor
Harro
Lid
Lid

Bericht door Harro »

Op 15 juni?
vincent
Lid

Bericht door vincent »

sorry, dacht 21 mei :)
Ik heb er geen kracht meer voor
Harro
Lid
Lid

Bericht door Harro »

Oooow 8)
Jesper
Lid

Bericht door Jesper »

6 Juni 1944
12 SS-Panzer Division 'Hitlerjugend'
SS-Panzergrenadier-Brigade 49
SS-Panzergrenadier-Brigade 51
37.SS-Panzergrenadier-Regiment
1st SS Panzer Division "Liebstandarte"
17th SS Panzergrenadier Division
2.SS-Panzer Division "Das Reich"
Harro
Lid
Lid

Bericht door Harro »

Jesper, wat betekent dat lijstje?
Plaats reactie