Gevechten rondom 'S-Hertogenbosch 1944

De gevechten en operaties tijdens WOII
Plaats reactie
wijers
Lid
Contacteer:

Gevechten rondom 'S-Hertogenbosch 1944

Bericht door wijers »

Via een Duitse veteraan het dagboek - kopie (in Süterling) gekregen van de Duitse Stadscommandant van 's-Hertogenbosch. Lijkt me een erg waardevoll rapport over de gevechten in en rondom de stad. Iemand die zich bezig houdt met dit gevecht?

Wil proberen dit eens met de geallieerde aanval tegenover elkaar te zetten, een eens zien of het redelijk klopt wat de beste man heeft genoteerd.
Timo
Lid

Bericht door Timo »

Jah ik houd me met dit gevecht bezig

PM of mail me maar

Timo
Starting up again
Roel R.
Lid
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Lijkt me een interessant document. Welke duitse troepen zaten daar?
wijers
Lid
Contacteer:

Bericht door wijers »

Roel,

Daar dit onderdeel voor mij ook weer een nieuwe uitdaging is, wil ik eens zien wat er aan eenheden zaten. Zover ik kan ontcijferen heeft de beste man in zijn dagboek ook een soort logboek bijgehouden van inkomende vliegtuigen en van alles nog meer, ik heb nog niet direkt een eenheid ontedekt, maar dat ga ik dus eens proberen uit te vogelen.

Timo,

wat weet jij alzo van deze eenheden?
Robp79
Lid

den bosch

Bericht door Robp79 »

Hallo,

Ik wil graag weten of er ook Fallschirmjager ingegraven hebben gezeten rondom den bosch.

Grtz Rob :)
6th BAT RWF
Lid

Bericht door 6th BAT RWF »

Goedemiddag,

gelijk maar even voorstellen; mijn naam is Onno en woon in de omgeving van 's-Hertogenbosch; en mijn "nick" is het onderdeel van de 53e Welch Divisie die hebben gevochten in 's-Hertogenbosch, en dan voornamelijk rond Hintham :wink: Er werd gevraagd naar welke Gealieerde en Duitse onderdelen die hier hebben gevochten:

De 53e Welsh Divisie kreeg ondersteuning van de 7e Pantserdiv, n.l. de 5e Inniskilling Dragoon Guards, het 141e R.A.C., n.l. de vlammenwerpende Corcodiles van de 'Buffs' en tenslotte van het onafhankelijke tankreg. East Riding Yeomanry, dat meestal vaste steun verleende aan de 51e Highland Div.

De 712e Inf. div. van Gen Neumann kreeg ondersteuning van de 59e Inf div., van losgeraakte eenheden van het 1e Para Leger van Gen. Student en van de 256e Inf. divisie die op weg was van N-Nederland naar N-Brabant.

Indien iemand het wil weten kan ik ook hier een indeling plaatsen van de gehele 53e Welch Divisie.

Zo en nu heb ik ook nog een vraag; nu wil het geval dat ik opzoek ben naar boeken omtrent 's-Hertogenbosch e.o. tijdens de tweede wereldoorlog; aanloop, bezetting en bevrijding. Het boek "October 1944 Den Bosch bevochten en bevrijd" is inmiddels al jaren in mijn bezit welke ik zeer aanbeveel en zoek dan ook in de sfeer van persoonlijke verhalen; Boschenaren, bezetter en bevrijder...en al het andere mag ook. Heeft u iets liggen, of weet waar ik het eventueel kan vinden cq bestellen... hoor ik dat graag.
okke
Lid
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Ik zal mijn schoonvader eens vragen. Hij woont in Hintham. Is er niet geboren, maar interesseert zich wel in de geschiedenis van Den Bosch, dus misschien heeft hij wel iets.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
6th BAT RWF
Lid

okke schreef:Ik zal mijn schoonvader eens vragen. Hij woont in Hintham. Is er niet geboren, maar interesseert zich wel in de geschiedenis van Den Bosch, dus misschien heeft hij wel iets.
Alvast bedankt voor het aanbod...
Moengoman
Lid

Bericht door Moengoman »

Misschien interesseert Antoon Coolen's Bevrijd Vaderland je. Hij beschrijft onder andere hoe hij eind augustus of begin september 1944 vanuit Amsterdam of Utrecht naar zijn woonplaats reist (hij had ondergedoken gezeten). Daarbij komt hij door Den Bosch en rijdt met de laatste trein naar het zuiden mee. Zijn boek is van 1946, dus zijn geheugen was nog behoorlijk fris.
6th BAT RWF
Lid

Moengoman schreef:Misschien interesseert Antoon Coolen's Bevrijd Vaderland je. Hij beschrijft onder andere hoe hij eind augustus of begin september 1944 vanuit Amsterdam of Utrecht naar zijn woonplaats reist (hij had ondergedoken gezeten). Daarbij komt hij door Den Bosch en rijdt met de laatste trein naar het zuiden mee. Zijn boek is van 1946, dus zijn geheugen was nog behoorlijk fris.
Bedankt voor de tip.... :!:
Plaats reactie