Details neergestorte vliegtuig(mislukken plan) omg
-
- Lid
- Contacteer:
Details neergestorte vliegtuig(mislukken plan) omg
Hallo,
Ik had de vraag of jullie misschien details wisten over het (neergestorte) vliegtuig met het plan van operation marketgarden er in.
Ik dacht dat er 2 oorzaken waren van het mislukken namelijk:
- er lag een plan in het vliegtuih
- in het borstzakje van een soldaat zat het plan
maar hebben jullie details over dat vliegtuig en over die soldaat
Ik had de vraag of jullie misschien details wisten over het (neergestorte) vliegtuig met het plan van operation marketgarden er in.
Ik dacht dat er 2 oorzaken waren van het mislukken namelijk:
- er lag een plan in het vliegtuih
- in het borstzakje van een soldaat zat het plan
maar hebben jullie details over dat vliegtuig en over die soldaat
-
- Lid
mijn persoonlijke mening over het mislukken van het plan market garde is heel eenvoudig. denken dat de duitsers zich al verslagen voelden en dan een big pusch geven. vergeten dat 95% niet meer vochten voor A.H. maar voor duitsland zelf. en tjaaa het was een brug tever. maar das mijn mening. kan het niet onderbouweb.
- Pauli
- Lid
Aha, fijn om te weten maar als ik het zo laat en na zoveel ... nog begrijp. Is dat geloof ik niet zijn vraag.siggel schreef:mijn persoonlijke mening over het mislukken van het plan market garde is heel eenvoudig. denken dat de duitsers zich al verslagen voelden en dan een big pusch geven. vergeten dat 95% niet meer vochten voor A.H. maar voor duitsland zelf. en tjaaa het was een brug tever. maar das mijn mening. kan het niet onderbouweb.
"Even a fool is thought wise when he keeps his mouth shut"
- Maj.Cain
- Lid
- Contacteer:
Volgens mij betreft het een Britse Horsa zweefvliegtuig.
Ik weet nou niet zeker of het plan bij een Amerikaan of Brit is gevonden dacht Amerikaan.
In ieder geval de Glider is door flak neerhehaald en dicht bij een Duits hoofdkwartier meen Students neergekomen.
Duitse soldaten hebben het onderzocht en vonden bij een lichaam de plannen.
Er is volgens mij nog een discussie over dit stuk gaande.
Ik weet nou niet zeker of het plan bij een Amerikaan of Brit is gevonden dacht Amerikaan.
In ieder geval de Glider is door flak neerhehaald en dicht bij een Duits hoofdkwartier meen Students neergekomen.
Duitse soldaten hebben het onderzocht en vonden bij een lichaam de plannen.
Er is volgens mij nog een discussie over dit stuk gaande.
Red Devils of Arnhem/Oosterbeek
http://www.156PARA.com
- dvdhoven
- Lid
Operation Market Garden Then and Now deel I blz 173 schreef: One of the persistent myths of 'Market-Garden', first divulged by Generaloberst Student in 1947 and repeated in almost every book on the operation since, is the story that the full plan of the operation fell into German hands on D-Day. According to Student 'two hours [after the landing], the enemy attack order for the airborne operation was in my possession at my commandpost. The same thing had happened in 1940 on the occasion of the first German airborne operation in Holland when a German officer. against strict orders, had taken the attack order along with him, and where this order had fallen into enemy hands. The capture of this extremely valuable document on September 17 greatly facillitated and speeded up the initiation and execution of all counter-measures'. In later versions, Student elaborated that the order was found by a soldier named Koch in a Waco glider which had come down near his command post at Vught.
However the truth is a little different. The glider in question was not a Waco but one of the Horsas bringing Browning's I Airborne Corps HQ to Groesbeek, and it did not come down near Vught but near Dongen, some 16 miles farther to the south-west. Horsa 413, piloted by Staff Sergeant Jock Campbell and Sergeant David Monk of A Squadron, carried a Phantom GHQ Signals Liasion detachment consisting of Captain Peter Astbury, Lieutenant Prentiss (an attached American signals officer) and six other ranks, together with a Jeep, trailer and motorcycle. Forced to land when German flak cut the tow rope, the Horsa came down at 't Broek near Dongen. A gunfight developed with about 40 Germans in which RASC Sergeant Russell Greenhaigh (who had hitched a ride in the glider) was killed, after which the other ten men surrendered. Before doing so, they tried to destroy all secret documents, but apparently one was overlooked. This particular paper - The 'Beutepapier' (captured document) referred to in the evening report of the Ic (Intelligence section) of Heeresgruppe B of September 17 - was however not 'the full operational plan' as claimed by Student, but only the operational order of the 101st Airborne Division which opened with a general outline of 'Market-Garden'.
The Germans really had no need for anything more, for, once the landings at Eindhoven, Nijmegen and Arnhem had been reported, anyone with any sense could fathom the direction and intention of the overall operation. The most valuable information to be taken from the captured order were the details of the 101st Division's second and third lifts planned to arrive on D+1 and D+2, and this may explain the marked and strong German efforts to overrun the 101st's glider landing zone from Best on D+1.
Dick van den Hoven
- Maj.Cain
- Lid
- Contacteer:
Ok zo zit het dus, je had me er al eerder op gewezen op een ander fora, maar nu met alle details thx!!
Ik was in het verschiet gebleven om zelf de boeken er op open te slaan
dus gaf ik weer de oude non correct info door.
Maar de plannen zijn die nou door een U.S. of Eng Officier mee genomen?
Mijn excuses, ik ben het zo gewend te onthouden na wat ik vroeger gelezen en gezien heb zeg maar op fim.
Bedankt voor de info DvdHoven!!
Greets,
Cain
Ik was in het verschiet gebleven om zelf de boeken er op open te slaan

Maar de plannen zijn die nou door een U.S. of Eng Officier mee genomen?
Mijn excuses, ik ben het zo gewend te onthouden na wat ik vroeger gelezen en gezien heb zeg maar op fim.
Bedankt voor de info DvdHoven!!
Greets,
Cain
Red Devils of Arnhem/Oosterbeek
-
- Lid
- Contacteer:
-
- Lid
ahummm...sorryPauli schreef:Aha, fijn om te weten maar als ik het zo laat en na zoveel ... nog begrijp. Is dat geloof ik niet zijn vraag.siggel schreef:mijn persoonlijke mening over het mislukken van het plan market garde is heel eenvoudig. denken dat de duitsers zich al verslagen voelden en dan een big pusch geven. vergeten dat 95% niet meer vochten voor A.H. maar voor duitsland zelf. en tjaaa het was een brug tever. maar das mijn mening. kan het niet onderbouweb.

- Roel R.
- Lid
- Contacteer:
-
- Lid
- Contacteer: