Nu ik steeds meer lees over het einde van de oorlog vanuit het oosten besef ik steeds meer dan het OKW onder de bezielende, lees zielige, leiding van Keitel en Jodl zich belachelijk aan het maken was.
Elke dag vaardigden zij orders uit die onuitvoerbaar waren en gebaseerd zijn op dromen. Lees de verslagen van o.a. Generaal Wenk, Henrici, Busse en natuurlijk Guderian en dan merk je dat de kloof tussen deze heren in de werkelijkheid en het OKW levensgroot was.
Kwam dit nu voort uit angst voor Hitler en de rest van het regime of waren Keitel en Jodl echt blind geworden naarmate de zege uit hun handen glipte en zagen zij zelfs de feiten niet meer?
De kwestie Kurland of het verklaren van de Danziger Bocht als beslist Duits komt in mij op.
Wat vinden jullie?
Hoe kon het OKW zo zwak zijn?
-
- Lid
Het feit dat Hitler de werkelijke opperbevelhebber was, zich steeds meer ging bemoeien met de tactische en strategische aspecten van de oorlog, een machtsvacuüm creëerde in het gehele OKW, de Waffen-SS steeds meer zelfstandigheid verleende, angst zaaide onder zijn generaals en van geen wijken wilde weten, komt in mij op...
-
- Lid
op het moment dat het OKW permanent uit Berlijn verhuisde had alles anders kunnen zijn... als men de plannen van Henrici had aangenomen had Berlijn wellicht minder verwoest geweest.
Dingen die jij noemt zijn redenen waarom het OKW niets deed, maar het feit dat het geloofde dat de zetten die hitler deed goed waren legt dat niet uit he.
Dingen die jij noemt zijn redenen waarom het OKW niets deed, maar het feit dat het geloofde dat de zetten die hitler deed goed waren legt dat niet uit he.
- Zitadelle
- Lid
- Contacteer:
Jodl en Keitel waren als de dood voor Hitler en ze spraken hem ook niet (of amper) tegen. Ze wisten de werkelijkheid wel, maar waren zo bang om in het diskrediet van de Führer te komen dat ze niets zeiden.
Mannen van het front, zoals Guderian of Heinrici, wisten de waarheid wel en Guderian schetste die ook voor Hitler (zie Cornelius Ryan's The Last Battle) in niet mis te verstane bewoordingen.
Mannen van het front, zoals Guderian of Heinrici, wisten de waarheid wel en Guderian schetste die ook voor Hitler (zie Cornelius Ryan's The Last Battle) in niet mis te verstane bewoordingen.
http://www.t-kwadraat.nl/
It takes one tree to make a thousand matches, and it takes one match to burn a thousand trees.
It takes one tree to make a thousand matches, and it takes one match to burn a thousand trees.
-
- Lid
-
- Lid
Ik denk dat het te maken heeft met de eerdere poging van een paar hoofdofficieren (Van Stauffenberg en co). zoals je wel zult weten is die genadeloos gewraakt. tel daar bij op dat de oorlog tog al verloren was denk ik niet dat iemand nog zijn nek zou willen uitsteken voor een verloren zaak.
ik denk ook niet dat het verhuizen van het OKW Berlijn minder schadeberokkend had. Berlijn was toch de hoofdprijs gebleven in de ogen van de gealieerde
ik denk ook niet dat het verhuizen van het OKW Berlijn minder schadeberokkend had. Berlijn was toch de hoofdprijs gebleven in de ogen van de gealieerde
Een staat geheel nemen is het hoogst haalbare
Hem vernietigen heeft minder waarde.
Hem vernietigen heeft minder waarde.
- koos24
- Lid
OKW
Hitler heeft gewoon iedereen die zijn mening niet deelde of hiervoor uit durfde te komen uit het OKW verwijderd.
Uiteraard wisten de meeste wel dat de nederlaag een kwestie van tijd was maar hielden uit angst om voor verrader te worden uitgemaakt hun mond........
Uiteraard wisten de meeste wel dat de nederlaag een kwestie van tijd was maar hielden uit angst om voor verrader te worden uitgemaakt hun mond........
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
-
- Lid
Ik heb trouwens ergens gelezen dat aan het einde van de oorlog het onderling in duitse opperbevel ook niet boterde, met name tussen Keitel en Von Manteufel
Adoptant van:
T/5 Raymond Leon Miller 327th Glider Infantry Regiment 101st Airborn Division
Sgt Kurt Franzman 28th Inf. Reg 8th Infantry Division
John S. Williams 120th Inf. Reg 30th Infantry Division
Harrold Rogers 119th Inf. Reg 30th Infantry Division
T/5 Raymond Leon Miller 327th Glider Infantry Regiment 101st Airborn Division
Sgt Kurt Franzman 28th Inf. Reg 8th Infantry Division
John S. Williams 120th Inf. Reg 30th Infantry Division
Harrold Rogers 119th Inf. Reg 30th Infantry Division