Landing op Okinawa

De gevechten en operaties tijdens WOII
Tim Y.
Lid

Landing op Okinawa

Bericht door Tim Y. »

Ik keek zojuist een programma op National Geographic Channel, waarin ook de landing op Okinawa in werd besproken. Hierin zeiden ze dat dit de grootste invasie van WOII was. Ik heb me nooit echt verdiept in veldslagen in de Pacific, maar ik dacht altijd dat dit Operatie Overlord was. Ik dacht ook dat ik dit in vele programma's en boeken heb gezien. Dus ik heb dit eens even opgezocht op internet, en het blijkt dus dat dit klopt. Tenminste wat ik aan de cijfers van deze sites kan zien, zijn óp Okinawa 183.000 manschappen geland, wat wel degelijk meer is dan de invasie van Normandie met zo'n 156.000 manschappen. Aangezien ik niet zoveel verstand heb van de oorlog in de Pacific, kan iemand die daar wel verstand van heeft, deze cijfers bevestigen?
- Voorheen: Lt. Tim_NL
A man is not dead, until he is forgotten.
LEO
Lid
Contacteer:

Bericht door LEO »

Simpel hoor,

D-DAY was de grootste landing tot toen, nl 06 Juni '44.

De landing op Okinawa ( Iceberg, geloof ik) was op 01 april '45.

Leo
Tim Y.
Lid

Bericht door Tim Y. »

Ja, daar kwam ik vanmorgen ook achter :oops: . Dat zal het inderdaad wel zijn ja. :P
derwisj
Lid

Bericht door derwisj »

Even opgezocht, en aan de initiele landingen op Okinawa namen 116OOO man deel; de rest waren versterkingen die later gezonden zijn...
Dat maakt overlord nog steeds tot de grootste landing, zeker als je rekent hoeveel versterkingen er na 6 juni nog over de stranden frankrijk binnengekomen zijn...
pascal
Tim Y.
Lid

Bericht door Tim Y. »

Wat bedoel je dan met "later"? Bedoel je "later die dag" of nog na 1 april? Want die 156.000 man die in normandie landden, landde ook niet in 1 keer lijkt me, de meesten waren toch ook versterkingen die later die dag kwamen?
derwisj
Lid

Bericht door derwisj »

Wel, met later denk ik later...
In een artikel op het net staan wat gegevens; in hoofdstuk 25 vind je de planning en daar staan de cijfers voor de initiele landingen en het totaal...
In hoofdstuk 31 staan de vier divisies beschreven die de landing uitvoerden; 4 divisies is volgens mij toch minder dan 116OOO man, dus ik denk dat er nog een aantal follow up eenheden de eerste dag kwamen en dat de rest dus later kwam...
Ben ook niet honderd procent zeker, maar heb momenteel niet de tijd om heel het artikele te lezen het artikel is hier te vinden :
http://www.army.mil/cmh-pg/books/wwii/o ... apter1.htm
pascal
E.T
Lid

Bericht door E.T »

Ik heb geen tijd om in Pasific oorlog te verdiepen, maar ik kan wel zeggen dat ik een enorm respect heb voor Japan.

Japan heeft namelijk de westerse wereld een nekslag gegeven, niet één keer, maar constant. Zowel het Tsarenrijk Rusland, als Nederland als USA als Frankrijk als Groot Britannie hebben de macht van 'die grappige mannetjes' ondervonden.

Rusland: Toen het begin 1907 (?) slecht ging in Rusland besloot de Tsaar van Rusland om een aantal eilanden van Japan te bezetten, Nationalisme in eigen land onderdrukt namelijk opstanden. Japan reageerde met de totale vernietiging van de Russische vloot en enorme eenheden van het Russische leger werden letterlijk afgeslacht.

Dit was de eerste keer dat een westers land verloor van een onafhankelijk aziatisch land.

Nederland/Engeland: Ik heb me gek gelachen om een documentaire op discoverychannel. Het westen was belachelijk arrogant.

citaat over de jap: Die kleine mannetjes met gele ogen, die kunnen toch niet zo goed zien..

citaat II(singapore): Singapore kan nooit via de jungle worden aangevallen, daartoe is dat volk niet instaat.

Nederland en GB werden verslagen in enkele maanden. Over Amerika zullen we het maar niet hebben met Pearl Harbor, waar Japan de USA net zo op haar donder gaf als een halve eeuw daarvoor met de Russen.

ok, de jappen zijn de grootste beesten geweest uit de WOII, maar ik heb het diepste respect voor de toewijding waar deze soldaten mee vochten. Ik denk dat alleen de Duitse SS-eenheden zich naar loyaliteit konden meten met het Japanse leger. (en nee dit is geen generalisatie!)
Undur e undur e e! Katong djangan undur e
Mari madju sama sama e, djangan undur e
Apa datang dari muka, katong djangan undur e!
Opgeheven account 1427

Bericht door Opgeheven account 1427 »

Ook ik heb het grootste respect voor het Japanse leger, afgezien van de misdaden die ze begingen, maar vergeet niet dat zij een Keizer hadden om in te geloven. De keizer, een goddelijkheid, moest worden geëerd en sterven voor de keizer was de grootste eer. Dit blinde geloof leidde tot de vaak suïcidale trouw aan hun keizer en het feit dat ze zich liever uit hun bunkers lieten branden dan zich overgeven. Daarna kwam Duitlsland met "Volk und Führer", in grotere mate dan de Westerse geallieerden en Russen een 'geloof' om voor te strijden. De Westerse Geallieerden streden voor een vrije wereld en de Russen tenslotte vochten voor moedertje Rusland en het Communisme.
E.T
Lid

Bericht door E.T »

over de wreedheden, toen Japan china bezette en met de honderduizenden krijgsgevangen te maken kreeg moest men een oplossing zoeken.

Kleine groepjes krijgsgevangenen werden vaak met "karate" vermoord maar toen men merkte dat dit te lang duurde, werde de "katana" het japanse zwaard gebruik. Vanaf dit moment werden hele eenheden (officieren vooral) met katana's uitgerust...

ook de jappenkampen waren natuurlijk beestachtig.. :oops:
Veltro
Lid

Bericht door Veltro »

E.T., ik hoop dat je stuk over "karate" en "katana" uitsluitend objectief en informatief bedoeld is, want je formuleerd de gebeurtenis wel ijskoud en gevoelloos. Ik werk met 15 Chinezen en we hebben het regelmatig over wat er er in China is gebeurd. Dit is heel emotioneel.

Mijn verzamel-link met Asie is niet erg groot (alhoewel 1 oom is omgekomen in de Javazee en een andere gevochten heeft te land) wil ik toch deze link even aanhalen. ik verzamel Italiaans uit wo2.
Niet erg bekend is dat Italie ook een "kolonie" had in Asia. Dit was de stad Tien-Tsin in China. Tot 1943 werkten de Italianen vriendschappelijk samen met de Japanners. Toen echter bekend werd dat Mussolini gevallen was. Sloeg de vrienschap om in razernij bij de Jappen. De Italianen werden toen op de bekende Japanse manier behandeld.
Loyaliteit naar hun As kamaraden was ver te zoeken.

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
E.T
Lid

Bericht door E.T »

ik werk in een chinees restaurant, en mijn verbindtenis met asia zal het grootste zijn van alle leden op dit forum..

ik bedoel maar te zeggen, het zijn feiten, niets meer aan te doen..het moorden was bloeddorstig en het heeft geen zin om daaromheen te draaien.
Opgeheven account 1427

Bericht door Opgeheven account 1427 »

E.T schreef:Kleine groepjes krijgsgevangenen werden vaak met "karate" vermoord maar toen men merkte dat dit te lang duurde, werd de "katana" het japanse zwaard gebruik. Vanaf dit moment werden hele eenheden (officieren vooral) met katana's uitgerust...
De Katana werd al vele eeuwen gedragen door Japanse officieren (leger en marine). Voor 1600 droeg het de naam 'koto', en sinsdien onderging het zwaard vele naamsveranderingen, waaronder 'Shinshinto'. Het is dus niet zo dat pas na de '30-er jaren opeens veel militairen de Katana droegen.
E.T
Lid

Bericht door E.T »

hier moet ik even op reageren.

Nadat de Samurai werden 'verdreven' uit Japan en men over ging op het westerse leven, bleef het bosido bestaan. Bosido het als een samurai denken en leven. Maar het zwaard werd alleen nog gebruikt als SYMBOOL van Japan. Vanaf de jaren 20 werd er door de keizer weer gehammerd op de japanse samurai afkomst, zwaarden werden ingevoerd, oude strijdkreten werden weer ingevoerd. Het volk werd doordrenkt met haar afkomst.
harvester
Lid

Bericht door harvester »

Das juist, en vanuit dat gedachtengoed kwam de Japanse menatliteit om te vechten tot de laatste man en werd overgave als een schande beschouwd.

Ik wou ook zeggen dat de kamikazes daaruit voorkwamen, maar dat waren in wezen wanhoopsdaden. "één man voor duizend man"
Hell no, we don't die, We just go to hell to regroup
Jeeper704
Lid

Bericht door Jeeper704 »

Ik snap niet hoe je respect kan hebben voor Japanse troepen in WOII.
Dat je respect hebt voor Japan en Samurai, daar kan ik mee inkomen ..... maar met een volk dat geen respect had voor gewonden en krijgsgevangenen en zelfs vrouwen en kinderen ..... daar kan ik niet bij.

Pearl Harbor bv was niet meer dan een laffe aanval. Daar is geen eer mee te winnen.

Vooral de Nederlanderse leden hier, zijn jullie dan jullie geschiedenis vergeten of zo???? De Jappenkampen, de onthoofdingen van militairen, de wreedheden tegen de locale bevolking op de verschillende eilanden, de experimenten op Chinese burgers, de afslachtingen van Russen en Chinezen, etc, etc.

Eigenlijk waren zij nog erger dan de Duitsers in WOII.
Bring in the Hellcats! (M18 TDs)
World War II - European Theater of Operations
http://www.ww2-eto.com
Plaats reactie