Landing op Okinawa

De gevechten en operaties tijdens WOII
E.T
Lid

Bericht door E.T »

Ze waren ook erger, dat zeker. Maar ik heb diepe respect voor hun gevoel van plicht en trouw.

Pearl Harbor vind ik zeker geen laffe daad, maar een zeer goed geplande aanval, met maximale resultaat.

Dat het overgeven-is-laf doorsloeg naar massale moordpartij is natuurlijk niet goed te praten en Japan heeft eindelijk haar excuses aangeboden daarvoor (voor een aantal incidenten).

Maar het hele verhaal rondom japan vind ik mooi, een inspiratie zelfs!
Alle westerse landen dachten Japan wel even klein te krijgen, en dat dat volk toch niets kon, maar ondertussen versloeg japan alle veld en zeelegers van de Europese grootheden! :roll:

En je hoeft mij echt niets te vertellen over de jappenkampen, 2 leden van mijn familie hebben in zo'n kamp gezeten, een andere is 'verhoord' door de kempetai (japanse geheime dienst). We haten de jap om zn wreedheid, maar de trouw die de jap uitstraalde heb je nodig in een leger
Undur e undur e e! Katong djangan undur e
Mari madju sama sama e, djangan undur e
Apa datang dari muka, katong djangan undur e!
vincent
Lid

Bericht door vincent »

Maar ik heb diepe respect voor hun gevoel van plicht en trouw.
Dan kan je ook zeggen dat je de bewakers van Aushwitz respecteerd omdat ze hun plicht deden.
Pearl Harbor vind ik zeker geen laffe daad, maar een zeer goed geplande aanval, met maximale resultaat.
maximaal resultaat? verre van, ze hadden het beste de derde aanval moeten beginnen.
Japan heeft eindelijk haar excuses aangeboden daarvoor (voor een aantal incidenten).
inderdaad, voor een aantal incidenten. dat ze de massamoorden niet in hun geschiedenisboeken stoppen is ontoelaatbaar.
maar ondertussen versloeg japan alle veld en zeelegers van de Europese grootheden!
álle legers?
maar de trouw die de jap uitstraalde heb je nodig in een leger
niet helemaal, ze moeten hun orders uitvoeren, maar ook in discussie gaan als de aanvallen nergens op slaan.
Ik heb er geen kracht meer voor
E.T
Lid

Bericht door E.T »

nog maar een terugreactie op een aantal reacties:

Bewakers auswitsch waren trouw: zeker zeker, maar voor deze vorm van trouwheid kan ik dan weer geen respect opbrengen, lees mijn vorige reacties

Maximale resultaat, ja daarvan ben ik overtuigd. Een 3e golf vliegtuigen zou desastreus zijn. Amerika was eindelijk eens parraat geworden en luchtafweer en vliegtuigen waren allert. De verrassing was weg.

Een aantal incidenten ja, dat zei ik al. En stopt nederland haar massamoorden wel in geschiedenisboeken? U kent het antwoord wel..

En ja Japan verloor van nieteen westers land totdat Amerika weer op krachten kwam.

Soldaten moeten uitvoeren niet denken. Officieren moeten het denkwerk doen. Klinkt wel qru, maar soldaten worden niet getrained om te denken.
vincent
Lid

Bericht door vincent »

Soldaten moeten uitvoeren niet denken
de SS-VT heeft die tactiek ook in 1939 toegepast, de uitslag was niet fantastisch...
E.T
Lid

Bericht door E.T »

nou, zou jij als officier soldaten willen hebben die met elke taktiek gaan discusieren?

ik niet, als soldaat moet je uitvoeren en niet praten
vincent
Lid

Bericht door vincent »

niet élke tactiek, ik heb het over de kritischheid die nodig is om goede beslissingen te maken. Alle grote commandanten in de geschiedenis hebben gebruik gemaakt van de meningen van hun ondergeschikten om bepaalde keuzes te maken.
E.T
Lid

Bericht door E.T »

ok, maar ondergeschikten van bevelhebbers zijn ook officieren. natuurlijk mag een bevelhebber niet arrogant worden en dingen over het hoofd zien. Maar ik bedoel alleen te zeggen dat denkende-soldaten een slag kunnen vertragen, zelfs de slag doen verliezen
Plaats reactie