Interessante discussie!
bollebekboerke schreef:Misschien dat iemand dan ergens een site ofzo kent die me duidelijk maakt hoe het sovjet leger samen gesteld was ivm nationaliteiten, afkomst ed. Zodat het sovjet leger een gezicht krijgt, pas dan kan ik (en ik niet alleen waarschijnlijk) een beeld krijgen van hoe ze verschilden (of
hoe ze gelijkenissen toonden) met onze mentaliteit en levenswijze.
Een vooroordeel dat ik dan misschien heb kan ik dan misschien aanpassen of laten vallen. Daar dient dit forum oa voor hoop ik.
Opvoeding,daar versta ik oa hoe ze eventueel geletterd zijn en "beschaafd", hoe "beschaafder" hoe minder wreedheden (hoop ik toch) . Natuurlijk past het nazi regime niet in deze stelling,hun wreedheden indachtig.
Ik vrees dat ik daar geen antwoord kan van formuleren, ieder volk heeft toch zijn gewoontes, tradities en manier van leven? Mooie en minder mooie.Harro schreef:BBB, wat is "onze mentaliteit en levenswijze"?
Inderdaad een persoolijke inschatting, der staat wel bij ("ik zeg maar iets")dus geen bronnen, en daarbij hoe kan je nu bronnen aanhalen ivm met het taboe van het lot van de Duitse vrouw. De vraagstelling in de openingspost vind ik (met alle respect) toch op niks lijken. Je kan daar geen getal op kleven, op nog geen honderd duizend na.Harro schreef:Sorry, maar hoe kom je nu weer aan die percentages? Een persoonlijke inschatting?
Ik ben bang dat je met een kokervisie je eigen gelijk wil halen: ipv onderzoek te doen en een conclusie te vinden heb je je conclusie al klaar over de Russen. Nogmaals, een hineininterpretierung.