Duitse vrouwen

De gevechten en operaties tijdens WOII
Plaats reactie
backtracer
Lid

Bericht door backtracer »

Ik capituleer, "even duidelijk op een rijtje zetten" is er momenteel niet bij, de baas roept ;)

Interessante discussie!
BBB
Lid

Bericht door BBB »

bollebekboerke schreef:Misschien dat iemand dan ergens een site ofzo kent die me duidelijk maakt hoe het sovjet leger samen gesteld was ivm nationaliteiten, afkomst ed. Zodat het sovjet leger een gezicht krijgt, pas dan kan ik (en ik niet alleen waarschijnlijk) een beeld krijgen van hoe ze verschilden (of
hoe ze gelijkenissen toonden) met onze mentaliteit en levenswijze.
Een vooroordeel dat ik dan misschien heb kan ik dan misschien aanpassen of laten vallen. Daar dient dit forum oa voor hoop ik.
Opvoeding,daar versta ik oa hoe ze eventueel geletterd zijn en "beschaafd", hoe "beschaafder" hoe minder wreedheden (hoop ik toch) . Natuurlijk past het nazi regime niet in deze stelling,hun wreedheden indachtig.

En dat lijkt me toch een duidelijk teken dat ik wil bijleren of een eventueel vooroordeel wil aanpassen
Am Ende steht der Sieg
Voorheen bekend als 'bollebekboerke' op dit forum
BBB
Lid

Bericht door BBB »

dat zijn m'n 2 stellingen of gedachten waar ik dus op voort wil gaan, maar ook ik zal dat vanavond verder moeten doen.
Am Ende steht der Sieg
Harro
Lid
Lid

Bericht door Harro »

BBB, wat is "onze mentaliteit en levenswijze"?
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Zhukov
Lid
Contacteer:

Bericht door Zhukov »

Ik heb de laatste drie pagina's eens door gelezen en moet eerlijk bekennen dat ik er geen touw aan vast kan knopen. Wie vindt wat??

Ik denk dat Harro gelijk heeft als hij stelt dat het onmogelijk is om een oordeel te vellen over de mate van wreedheid van het Duitse en Sovjet leger. Vast staat dat beide legers misdaden hebben gepleegd die ver van iedere vorm van beschaving af staan. Kanttekening die je hierbij moet plaatsen is dat een oorlog 'gek' maakt. Beïnvloed door propaganda, het sterven van kameraden en familie is een soldaat (aan zowel Duitse als Russische zijde) vele maten vatbaarder voor onmenselijkheden als wanneer dit niet het geval zou zijn. Dit maakt het niet goed, maar je moet het in perspectief blijven zien.

BBB vraagt om sites waardoor hij inzicht kan krijgen in het Rode Leger en de mate van 'menselijkheid' die de soldaten ten toon spreiden. Misschien dat je hier eens kunt kijken??
Een site met verhalen van Russische soldaten, die zo een directer beeld in het leger geven dat elke mogelijke analyse zou kunnen doen.

BBB zinspeelde met name op de Oosterse volken als Mongolen, Kazachen en dergelijke, die in dienst van het Rode Leger misschien wreder kunnen zijn geweest dan de gemiddelde Russische soldaat en er een andere morele standaard op nou zouden kunnen houden. Daar zijn natuurlijk verschillende dingen van te zeggen, maar het bloeddorstige beeld dat sommigen van Mongolen hebben isvoornamelijk gebaseerd op de tijd van Dzjengis Khan. De Duitse propaganda-machine refereerde enkele malen aan Dzjengis Khan, wiens Communistische barbaarse nakomelingen nu weer op de deur van Europa klopten. Dit beeld is natuurlijk compleet uit verband gerukt en overtrokken, daar Dzjengis Khan rond 1200 leefde en dus op geen enkele manier in verband staat met de Mongolen die in het Rode Leger mee hebben gevochten. Daar komt bovendien nog bij dat Mongolen een andere oosterse Sovjets maar een klein deel van het Rode Leger vormden. Het grootste gedeelte was gewoon Rus of Oekraïner en leefde dus in het Europese deel van de Sovjet Unie.

Ik hoop verder dat de discussie wat meer lijn gaat vertonen, zodat duidelijk wordt waarover wordt gediscussieerd en wie welke standpunten heeft, want ik vind het momenteel wat rommelig :oops: :)
Вместе мы непобедимы
BBB
Lid

Bericht door BBB »

Harro schreef:BBB, wat is "onze mentaliteit en levenswijze"?
Ik vrees dat ik daar geen antwoord kan van formuleren, ieder volk heeft toch zijn gewoontes, tradities en manier van leven? Mooie en minder mooie.
Ivm de sovjet unie weet ik dat in de periode 1914-1941 het land compleet gedesorienteerd was,dat vele mensen opgroeiden in een klimaat van wanorde en geweld (of is dit te sterk uitgedrukt?), daarvan kan ik dus afleiden dat de opvoeding te wensen over liet.
Als je dit bvb vergelijkt met in de wijken rond New York of andere grootsteden dan zie je toch ook dat daar de meeste gangsters in opgroeien?
Moord,diefstal,verkrachting zijn daar schering en inslag.
Iemand die uit zo'n sfeer in het leger terecht komt zal heeel losjes omspringen met de vrouw van de overwonnen vijand.
Onlangs zag ik op TV getuigenissen van Duitse vrouwen die de rus meemaakten en op een ander (Duits) forum konden verschillende voormalige Oostduitsers die verhalen bevestigen.
Is het verkeerd te stellen dat (ik zeg maar iets) 5 % van de Duitsers wreedheden deed tov de sovjet vrouw en dat 30 % van de Sovjetsoldaten wreedheden beging tov de Duitse vrouw?
Rest dan nog de vraag of dit te wijten is aan wraak of geaardheid/opvoeding ?
Ik sta open voor eerlijke discussie, niet echt voor iemand af te schilderen als racist ed.
Laatst gewijzigd door BBB op 03 sep 2005, 14:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Am Ende steht der Sieg
BBB
Lid

Bericht door BBB »

Een site met verhalen van Russische soldaten, lijkt me idd een aanrader te zijn. Eerste maal dat ik getuigenissen aan Russische kant kan lezen.
Am Ende steht der Sieg
Harro
Lid
Lid

Bericht door Harro »

Sorry, maar hoe kom je nu weer aan die percentages? Een persoonlijke inschatting?

Ik ben bang dat je met een kokervisie je eigen gelijk wil halen: ipv onderzoek te doen en een conclusie te vinden heb je je conclusie al klaar over de Russen. Nogmaals, een hineininterpretierung.
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
BBB
Lid

Bericht door BBB »

Harro schreef:Sorry, maar hoe kom je nu weer aan die percentages? Een persoonlijke inschatting?

Ik ben bang dat je met een kokervisie je eigen gelijk wil halen: ipv onderzoek te doen en een conclusie te vinden heb je je conclusie al klaar over de Russen. Nogmaals, een hineininterpretierung.
Inderdaad een persoolijke inschatting, der staat wel bij ("ik zeg maar iets")dus geen bronnen, en daarbij hoe kan je nu bronnen aanhalen ivm met het taboe van het lot van de Duitse vrouw. De vraagstelling in de openingspost vind ik (met alle respect) toch op niks lijken. Je kan daar geen getal op kleven, op nog geen honderd duizend na.
Hoe zou jij nu onderzoek doen naar het aantal verkrachtte duitse vrouwen????
In wat uit mijn vorige post kan je je dan niet vinden?
Am Ende steht der Sieg
BBB
Lid

Bericht door BBB »

En ik heb er voldoende "?" tekens in gezet om een discussie of mening open te laten van iemand anders. Is dat dan een "kokervisie"?
Am Ende steht der Sieg
Harro
Lid
Lid

Bericht door Harro »

Ik bespeur constant bij jou een vooroordeel dat de Russen wreder waren dan de westeuropeanen, waaronder de Duitsers, en dat je enkel dit beeld nog wil bevestigen. Je lijkt weinig open te staan voor andere ingangen.
BBB
Lid

Bericht door BBB »

Harro schreef:Ik bespeur constant bij jou een vooroordeel dat de Russen wreder waren dan de westeuropeanen, waaronder de Duitsers,
En als dat nu eens de realiteit was,dan is het geen vooroordeel.
Am Ende steht der Sieg
Harro
Lid
Lid

Bericht door Harro »

Dat moet nog blijken. Jij gaat er alvast vanuit.
BBB
Lid

Bericht door BBB »

En ik bespeur constant dat je me persoonlijk wil aanpakken.
Am Ende steht der Sieg
Harro
Lid
Lid

Bericht door Harro »

Hoe kom je erbij. Als ik met jou in discussie ben en het niet met je mening, argumenten en aanpak eens ben, tot wie moet ik mij dan anders richten dan tot jou?
Plaats reactie