‘Het Dertiende Peloton, Levensverhalen rond zweefvliegtuig H

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Nick
Lid
Berichten: 2204
Lid geworden op: 10 apr 2004, 20:32

‘Het Dertiende Peloton, Levensverhalen rond zweefvliegtuig H

Bericht door Nick »

Gepubliceerd op: 26 augustus 2005

Een gedreven speurtocht en een bij vlagen aangrijpende nieuwe blik op de geschiedenis van de Slag om Arnhem. Of, hoe de wens van een Britse zweefvliegtuigpiloot de sleutel bleek tot het ontrafelen van het lot van zijn 25 passagiers die hij op 18 september 1944 op de Arnhemse hei neerzette.

De speurtocht vond zijn allereerste begin in de wens van zweefvliegtuigpiloot Sergeant Bill “Taffy” Williams te weten wat er met de 25 airbornes gebeurd was die hij naar Nederland had gevlogen. Wanneer hij in 1998 in contact komt met de auteur, een Nederlandse journalist, vraagt hij hem op zoek te gaan naar die mensen en hun geschiedenis. Het onderzoek voert langs talloze instellingen, archieven en kranten in Nederland en Groot Brittannië. Geduldig combineren van diverse bronnen levert na verloop van tijd een lijst met namen op die de weg baant naar contact met een aantal inzittenden of hun familie. Zo kunnen de persoonlijke geschiedenissen van een twintigtal airbornes aan de vergetelheid ontrukt worden. Soms vertellen zij hun verhaal zelf en soms is het de familie die de verhalen doorgeeft. Door deze, soms nooit eerder vertelde, verhalen bij het archiefmateriaal en passages uit andere Arnhemliteratuur te voegen, is het opmerkelijke verhaal van “Het Dertiende Peloton” gereconstrueerd. Een geschiedenis waarin het menselijke aspect en de persoonlijke belevenissen centraal staan.

De 60-jarige herdenking leidde tot een historische en ontroerende hereniging, toen bleek dat de speurtocht en het boek voor maar liefst 4 nog in leven zijnde passagiers van Taffy aanleiding was om elkaar na 60 jaar weer te ontmoeten. Fascinerend is verder dat over een aantal vermiste airbornes van Horsa 166 zo veel meer nieuwe informatie gevonden is dat de Bergings- en Identificatiedienst van het Nederlandse Leger interesse in de materie getoond heeft. Het is zelfs denkbaar dat de speurtocht uiteindelijk de vindplaats van een of enkele vermisten kan helpen achterhalen. Daarmee slaat het boek een brug tussen de gebeurtenissen in 1944 en de huidige tijd.

Bron: Persbericht Uitgeverij Aspekt
Infanterie: Königin aller Waffen!
Gebruikersavatar
Meijelse
Lid
Berichten: 62
Lid geworden op: 10 jul 2005, 13:37
Locatie: Panningen
Contacteer:

Bericht door Meijelse »

Heb het boek gelezen.
Zeer aan te bevelen. Leuke invalshoek: een gliderpiloot die zich jaren later afvraagt wat er van zijn "vracht", die hij in Arnhem aan de grond zette, is terecht gekomen. Goed te lezen.

werner
The first casualty of war is innocence
Gebruikersavatar
wittmann
Lid
Berichten: 1451
Lid geworden op: 20 okt 2004, 17:11

Bericht door wittmann »

hoe heet het boek enz enz??
kun je het gewoon bij de bilbiotheek halen/bestellen.
dan zal ik eens kijken of ik het kan krijgen.
Gebruikersavatar
Meijelse
Lid
Berichten: 62
Lid geworden op: 10 jul 2005, 13:37
Locatie: Panningen
Contacteer:

Bericht door Meijelse »

Het dertiende peleton: levensverhalen rond zweefvliegtuig Horsa 166, Slag bij Arnhem 1944. Auteur: Haks Walburgh Schmidt.
Bij ons hier gewoon in de bibliotheek te verkrijgen. Bol verkoopt het ook: € 24,95 excl., 266 pag. paperback.

werner
The first casualty of war is innocence
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Re: ‘Het Dertiende Peloton, Levensverhalen rond zweefvliegtuig H

Bericht door Charly1975 »

Ik heb het boekje enige tijd geleden gekocht. Afgelopen week eindelijk aan toe gekomen om te lezen. Een zeer bijzonder boek waarvan ik blij ben dat ik het gekocht heb. Inmiddels zijn "we" 12 jaar verder na eerste uitgifte en ben ik eigenlijk nieuwsgierig of de auteur nog nieuwe feiten of zelfs de nog vermiste personen heeft gevonden.

Binnenkort ben ik van plan om naar de Airborne begraafplaats te gaan en even stil te staan bij de graven van Wellbelove, McDonnald en Barnes.
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Re: ‘Het Dertiende Peloton, Levensverhalen rond zweefvliegtuig H

Bericht door Charly1975 »

Vandaag ook daadwerkelijk de graven van Wellbelove, Mc Donald en Barnes bezocht.
JA Wellbelove CDN 318 Lieutenant.jpg
T Mc Donald 3602955.jpg
R Barnes 14641710.jpg
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: ‘Het Dertiende Peloton, Levensverhalen rond zweefvliegtuig H

Bericht door Jim »

Charly1975 schreef:Ik heb het boekje enige tijd geleden gekocht. Afgelopen week eindelijk aan toe gekomen om te lezen. Een zeer bijzonder boek waarvan ik blij ben dat ik het gekocht heb. Inmiddels zijn "we" 12 jaar verder na eerste uitgifte en ben ik eigenlijk nieuwsgierig of de auteur nog nieuwe feiten of zelfs de nog vermiste personen heeft gevonden.

Binnenkort ben ik van plan om naar de Airborne begraafplaats te gaan en even stil te staan bij de graven van Wellbelove, McDonnald en Barnes.
Name
Rang Battle at Arnhem
17-26 September 1944 Profession after 1945

John Wellbelove Lieutenant 21-9 killed in action -

Fred Terry Platoon Sergeant 21-9 wounded (in the neck) and prisoner of war Newspaper Agency/Mayor of Middleham. Passed away at 81 year (1996)

John Kimber Lance sergeant 21-9 wounded (in the head) and prisoner of war Head of Transport Dept of brewery. Passed away at 79 year (1992)

Cyril Crickett Corporal 21-9wounded (lower arm) and prisoner of war Ministry of War Pensions, Head WWI- dept. Passed away 2005

David Patterson Corporal 21-9 prisoner of war Joiner. Passed away at 83 years (2002)

Ted Clague Lance Corporal 26-9 Returned across Rhine Contractor in the building trade

Eric Melling Lance korporaal 21-9 Killed in action and missing

Eddie Flinn Private 21-9 wounded (in foot) and prisoner of war Joiner

‘Pip’ Hulse Private 21-9 wounded and prisoner of war.
3-10-1944 died of wounds -

Tommy McDonald Private 21-9 killed in action -

Jim Isles Private 21-9 wounded and prisoner of war Operator ICI Chemicals Passed away at 63 years (1987)

Bob Barnes Private 21-9 killed in action

‘Gerry’ Greasley Private 21-9 wounded and prisoner of war Building trade
Passed away at 70 years(1983)

W. Gibson Private 26-9 Returned across Rhine ?

‘Click‘ Fiddler Private 23-9 killed in action and missing

Joe Winstanley Private 21-9 wounded and prisoner of war Train driver. Passed away at 52 years (1972)

Edwin Ainsworth Private 23-9 prisoner of war Regular army/garage owner
Passed away at 55 years(1978)

John Glenn Private 21-9 wounded and prisoner of war Died of wounds 24 October 1945 in Manchester

Johnny Swarbrick Private 21-9 wounded and prisoner of war ?

Johnny Walker Private 26-9 Returned across Rhine Bus driver

Norman Savage Private 26-9 Returned across Rhine Assembling microchips for NASA Bus driver

Frank Evans Private Prisoner of war ?

Frank Jarvis Private 21-9 killed in action and missing

Pilots Horsa 166

Ian ‘Blackie’ Blackwood Squadron Sergeant-Major 24-9 wounded and prisoner of war Bank employee, Passed away at 79 years( 1996)

Bill ’Taffy’ Williams Sergeant 20-9 prisoner of war Map Maker, Ordnance Survey,
Tax Officer. Passed away at 88 years (2005)

http://www.bbc.co.uk/history/ww2peoples ... 1126.shtml


In 2016 zijn 6 Border regiment soldaten positief geidentificeerd die als onbekende lagen begraven op het kerkhof te Oosterbeek. daarbij waren echter niet, de nog 3 vermistten van 13 platoon
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Re: ‘Het Dertiende Peloton, Levensverhalen rond zweefvliegtuig H

Bericht door Charly1975 »

Dank voor de reactie Jim! Ik weet dat de schrijver destijds ook nog actief op zoek is geweest naar het (veld)graf van Eric Melling. Via Google (STIWOT) erachter gekomen dat ze wel een Duitser hadden gevonden.

Hoop dat ze deze drie (en alle overigen uiteraard) ooit nog zullen vinden en hen een waardig graf kunnen geven.
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
utmi
Lid
Berichten: 805
Lid geworden op: 17 jan 2006, 15:01
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 19 keer

Re: ‘Het Dertiende Peloton, Levensverhalen rond zweefvliegtuig H

Bericht door utmi »

Kwam toevallig dit topic tegen. Er is inmiddels een geupdate boek verschenen eind 2019.
Their name liveth for evermore
Plaats reactie