Luchtmacht bergt bommenwerper Hank

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Luchtmacht bergt bommenwerper Hank

Bericht door Roel R. »

Novum) - Leden van de Koninklijke Luchtmacht beginnen maandag met het bergen van een Britse bommenwerper die in de Tweede Wereldoorlog is neergestort bij het Brabantse Hank. De verwachting is dat dit zeker vier weken gaat duren. "De bodem moet laagje voor laagje worden afgegraven, op zoek naar onderdelen en menselijk resten", zegt luchtmachtwoordvoerder Thea Koot.

Bommenwerpers die met inzittenden zijn neergestort, worden volgens Koot alleen geborgen als gemeenten bijvoorbeeld bouwplannen hebben of als ontploffingsgevaar dreigt. "Internationaal is afgesproken dat vliegtuigen met mensen aan boord worden geschouwd als een oorlogsgraf."

De gemeente Werkendam, waartoe Hank behoort, is de opdrachtgever voor de berging. Uit het toestel is olie en brandstof gelekt. Daarnaast is de grond vervuild met asbest, dat werd gebruikt als isolatie tussen de motoren en de brandstoftanks. Het toestel is op 25 mei 1944 neergestort na een bombardement bij het Duitse Aken. De verwachting is dat zich geen zware explosieven meer aan boord bevinden.

De gemeente zegt mede om de berging te hebben gevraagd 'uit piëteit richting slachtoffers en nabestaanden'. Twee van de zeven inzittenden zijn destijds gevonden en begraven in Nijmegen. De overige vijf inzittenden worden nog altijd vermist. Zij liggen waarschijnlijk in, of in de buurt van, het toestel.

De kosten van de berging komen voor rekening van de gemeente Werkendam.
Skylighter
Lid
Berichten: 2088
Lid geworden op: 06 jun 2004, 17:54

Bericht door Skylighter »

Ik ben hier afgelopen week al 2 maal langs geweest, er valt weinig te zien (hekken met zwart zeil ervoor). Maar de geïntresseerden kunnen dinsdag van 16.00 tot 18.00 een kijkje komen nemen.
Vandaag ook even geweest en staan luisteren bij mannen die het vliegtuig zelf gezien hebben in de oorlog, het gaat om een Halifax

Afbeelding
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

ik heb men mijn vader al afgesproken dat ik er dinsdag ben :) (nog geen 15 kilometer ver)
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Botresten gevonden bij berging vliegtuig

WERKENDAM -- Bij de berging van een Britse Halifax bommenwerper in de Oranjepolder bij Hank (gemeente Werkendam) zijn botresten gevonden. Sinds maandag wordt daar gezocht naar stoffelijke resten van inzittenden van dit in mei 1944 neergeschoten vliegtuig.

Bij de opgraving zijn ook delen van de Halifax en uitrustingsstukken aangetroffen. Burgemeester Hellegers van Werkendam heeft dit gisteren bekendgemaakt. De berging van het vliegtuig en de vijf bemanningsleden duurt naar verwachting vier weken.

De bommenwerper maakte deel uit van 432 vliegtuigen die het spoorwegemplacement bij het Duitse Aken gebombardeerd hadden.

Spits
Plaats reactie