Nazi's werkten aan chocolade-bom

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RLS
Lid
Berichten: 326
Lid geworden op: 29 mei 2005, 18:29

Nazi's werkten aan chocolade-bom

Bericht door RLS »

Nazi's werkten aan chocolade-bom

LONDEN De Duitsers wilden aan het begin van de Tweede Wereldoorlog Engeland veroveren met 'chocolade-bommen'. Het explosieve snoepgoed moest onder de Britten dood en verderf zaaien, staat in archiefstukken die zijn vrijgegeven.

De nazi's hadden een chocoladereep gemaakt met daarin een dunne metalen strip. Als die werd afgebroken, volgde na zeven seconden een explosie. Het effect zou vergelijkbaar zijn met dat van een handgranaat.

De chocoladebom is nooit gebruikt, omdat de Britse geheime dienst hem al snel ontdekte. Alle Duitse agenten die de bom moesten verspreiden, werden opgepakt.
Bron: NOS
76th Infantry Divsion ...::...ONAWAY...::...
Gebruikersavatar
Mich
Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: 28 mar 2004, 22:43
Locatie: Haarlem

Bericht door Mich »

Ik las dit ook ja. Wat een eigenaardig iets. Ik had er nog nooit van gehoord in ieder geval!
Leuk wat er soms toch nog zo boven water komt. :)
"They'll know that you've fought for your country
And no one will worry a bit..."

Siegfried Sassoon
Gebruikersavatar
YPPY
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 24 okt 2002, 19:56
Contacteer:

Bericht door YPPY »

Wat een idee, het is maar goed dat ik die chocoladereep niet ben tegengekomen. Dit principe kunnen ze natuurlijk ook in andere etenwaren of voorwerpen gebruiken. In chocolade lijkt het me juist wel opvallen als er een metalen strip in zit.
Voor lieve berichtjes, schattige dieren of wat anders leuks kun je altijd mailen.

*Weer alleen*
Gebruikersavatar
Richard1976
Lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 14 apr 2005, 18:40
Locatie: Roermond
Contacteer:

Bericht door Richard1976 »

Volgens mij hebben de duitsers dit na de oorlog doorontwikkeld en is daaruit het bekende kinderueberraschung ei onstaan :P :lol:
Gebruikersavatar
BBB
Lid
Berichten: 1019
Lid geworden op: 16 jul 2005, 00:18
Locatie: Vlaanderen

Bericht door BBB »

.... andere plannen waren bommen vermomd als blikjes pruimen, keelpastilles,scheerborstels,batterijen,hout, kolen en een opgezette hond.
Er is geen bewijs voor dat 1 vd plannen ooit uitgevoerd is. Het enige wat men ooit gevonden heeft zijn blikjes bonen met een springlading.Het ging om een "zeer primitieve" uitvoering.
Am Ende steht der Sieg
Voorheen bekend als 'bollebekboerke' op dit forum
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Nazi’s wilden Londen treffen met bonbonbom

LONDEN - De nazi's hebben geprobeerd aan het einde van de Tweede Wereldoorlog explosieven, verstopt in voedsel, Groot-Brittannië binnen te smokkelen.
Dat maakten Britse archivarissen maandag bekend, na een zes maanden durend onderzoek in diverse archieven. Het was de bedoeling de explosieven te verbergen in repen chocola en conservenblikjes. Die zouden als ze eenmaal aan de overkant van het Kanaal waren aangekomen, ter plekke verder worden verspreid.

De documenten, compleet met foto's, diagrammen en tekeningen, laten onder meer zien hoe de explosieven verstopt konden worden in een blikje met dubbele bodem. De archivarissen geloven niet dat het doel wasom burgers te doden. ,,Ze wilden explosieven smokkelen voor industriële en militaire sabotage´´, verklaarden ze.

Het systeem van de smokkel van explosieven in levensmiddelen is overigens bij theorie gebleven. Duitsers hebben in de oorlog nooit succesvol met deze methode aanslagen gepleegd in Groot-Brittannië. (AFP)
Paul Siemons
Lid
Berichten: 306
Lid geworden op: 03 apr 2004, 20:37

Bericht door Paul Siemons »

Hallo,

Jongens toch ; is dit wereldnieuws zeg!!!!

Zou de titel niet beter luiden: " Journalist praat na bijna 40- jarige slaap over wat hij toen laatst gelezen heeft!"

Wat nu als nieuws op o.a. kranten,televisie,etc is te zien staat al bijna 40 jaar in dit door iedereen verkrijgbaar boek:
Unconventional Warfare Devices and Techniques
Department of the Army Technical manual TM 31-200-1
Uitgave: 1966


Chokoladebommen, scheidsrechterfluitjesbommen (ja,ja), telefoonbommen, Wiskheyflesbommen, sigaarbommen, penbommen, enz.
Vele Duits WWII ontwikkelde "speeltjes" .
Tekeningen,werking ,beschrijving alles staat in het boekwerkje.
Een interessante uitgave.

Mvg,

Paul Siemons
Gebruikersavatar
Tim Y.
Lid
Berichten: 1202
Lid geworden op: 27 apr 2005, 14:42
Locatie: Kerkrade

Bericht door Tim Y. »

Ik denk niet dat zo'n idee goed werkt, ik bedoel het zal zeker veel mensen doden, maar niet echt honderdduizenden mensen denk ik. Want zoiets zal toch wel vlug opvallen en bekend worden gemaakt in het nieuws of iets dergelijks.
- Voorheen: Lt. Tim_NL
A man is not dead, until he is forgotten.
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 1966
Lid geworden op: 02 nov 2002, 13:47
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door Tim »

Chocoladebommen maken voor kinderen lijkt me de publieke opinie van de vijand alleen maar vastberadener te maken. Blijkbaar waren zelfs de nazi's slim genoeg om dat in te zien

(dat er werkelijk Duitse agenten zijn opgepakt door de Britse geheime dienst, daar geloof ik weinig van :roll: )
Gebruikersavatar
Miesjel
Lid
Berichten: 3050
Lid geworden op: 07 dec 2003, 20:02

Bericht door Miesjel »

Paul, heb je misschien ook een ISBN nummer van dit boek?

Michel.
Voor elk probleem is er een oplossing, dus dat is het probleem niet.
De oplossing, dat is het probleem.
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Lt. Tim_NL schreef:Ik denk niet dat zo'n idee goed werkt, ik bedoel het zal zeker veel mensen doden, maar niet echt honderdduizenden mensen denk ik. Want zoiets zal toch wel vlug opvallen en bekend worden gemaakt in het nieuws of iets dergelijks.
Zo'n actie gaat slechts om enkele doden. Het doel is angst en verwarring zaaien bij de Britse bevolking. Vergelijk het met Israel. Kan er iemand in mijn bus zitten die me wilt opblazen? en als het gelukt was in Engeland, Kan er iets in me eten zitten wat me kan schaden?

Terreur werkt en ondermijnd het moraal.
Paul Siemons
Lid
Berichten: 306
Lid geworden op: 03 apr 2004, 20:37

Bericht door Paul Siemons »

Hallo,

Neen, Miesjel, ik kan er geen ISBN nummer op vinden.
Ik heb het van bij een "Amerikaans Stockhuis" bij mij in de buurt.
Zien eruit als "herdrukken" van handleidingen voor gebruik op het veld door de strijdkrachten. ("for official use only"...)
Ze zijn ook in de handel en op CD-rom te verkrijgen.

Foto: http://www.editing.org.uk/tanis/tm312001.jpg
CD-rom: http://www.pentagonpublishing.com/eodexordicd.html
Boek: http://www.asiamp3.com/store/1_6_Depart ... index.html

Mvg,

Paul Siemons
Plaats reactie