Van onze verslaggever
Sittard-Geleen - Het oorlogsmonument mag niet van de Sittardse markt worden gehaald. De gemeente moet de geplande verplaatsing afblazen.
Dat vindt een groot deel van de gemeenteraad van Sittard-Geleen. Sommigen noemen het plan om het beeld te verplaatsen zelfs ronduit 'verraad'.
Het plan het beeld te verplaatsen roept binnen en buiten de raad felle reacties op. Binnen de bestuursfractie van Stadspartij Nieuw Sittard (SNS) roept vice-voorzitter P.Boudewijn met name Sittardse raadsleden op hun hart te laten spreken en tegen het plan te stemmen. ,,Jullie beseffen niet hoevelen we kwetsen met de voorgenomen verplaatsing van dit monument'', houdt hij de collega-raadsleden voor.
Ook PvdA-fractievoorzitter W.Paes is fel tegen de verplaatsing. Volgens hem getuigt de hartenkreet van Boudewijn van historisch besef. ,,Ik vraag me in gemoede af wat een burgemeester, wethouder of raadslid bij het nemen van zo'n verraderlijk besluit nog te zoeken heeft op een herdenking'', sneert hij. ,,Elk woord van betrokkenheid met de slachtoffers van toen en hun nabestaanden is dan de hoogste vorm van huichelarij; banaal en schaamteloos.''
Ook sommige amateur-historici halen fel uit naar de plannen het bevrijdingsmonument te verplaatsen naar de stadstuin Jardin d'Isabelle of het Hub Dassenplein bij het Sittardse stadhuis.
J.Knoors uit Grevenbicht gaat het verst. Hij noemt een eventuele verplaatsing misdadig. ,,Een schande die het gemeentebestuur van Sittard-Geleen blijvend aangerekend moet worden en waardoor ik mij als verplichte inwoner van de gemeente in mijn diepste gemoed voel aangetast.'' Knoors vindt de 'wandaad' even ernstig als de collaboratie met de Duitse bezetter in de oorlog en spreekt van ,,een schandvlek op het imago van de gemeente.''
Ook het bestuurscollege is verdeeld over de vraag wat er met het beeld moet gebeuren, zo bleek afgelopen week. Wethouder F.den Rooijen bekijkt daarom of het beeld kan blijven.
Het beeld zou moeten wijken voor de veiligheidszone die de gemeente rond de Markt wil instellen. De strook moet vrij blijven om te garanderen dat politie, brandweer en ambulance erdoor kunnen bij calamiteiten. Daarvoor moeten ook kramen op de weekmarkt wijken. Marktkooplieden vrezen omzetverlies en dreigen met schadeclaims.
Het beeld staat midden in de zone die de gemeente wil vrijmaken.
Limburger
Monument mag niet van Markt
- Roel R.
- Lid
- Contacteer:
Monument mag niet van Markt
- Dodo
- Lid
Het beeld zou overigens niet op de Markt geplaatst mogen worden omdat het op een piemel zou lijken volgens de bewoners.
//edit:
Ik heb even 2 monumenten/gedenkplaatsen door elkaar gehaald. Mijn post hoort bij het topic over 'Hotel de Wereld'..
Waarin ook al genoemd word dat het beeld lijkt op een piemel.
//edit:
Ik heb even 2 monumenten/gedenkplaatsen door elkaar gehaald. Mijn post hoort bij het topic over 'Hotel de Wereld'..
Waarin ook al genoemd word dat het beeld lijkt op een piemel.
Laatst gewijzigd door Dodo op 07 sep 2005, 21:45, 2 keer totaal gewijzigd.
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
The Lorraine offensive 1944
- battle of the Bulge
- Lid
- Bart M.
- Lid
Merijn, dat beeld staat in Wageningen bij "Hotel de Wereld". Als de zon ging schijnen werd dat ding toch groter? Zoals er toen dat ding er pas stond werd gezegt bij Kopspijkers werd het "veteraantje pesten" genoemd.
@pionier, het monument op de markt herkende ik in eerste instantie ook niet als zijnde een oorlogsmonument. Op deze foto > http://p.vtourist.com/1954388-MARKT_SIT ... ittard.jpg < kun je het rechts vooraan zien staan (waar de fiets tegenaan staat).
@pionier, het monument op de markt herkende ik in eerste instantie ook niet als zijnde een oorlogsmonument. Op deze foto > http://p.vtourist.com/1954388-MARKT_SIT ... ittard.jpg < kun je het rechts vooraan zien staan (waar de fiets tegenaan staat).
Dictators die, like all men.
- Dodo
- Lid
- viny
- Lid
-
- Lid

Het bevrijdingsmonument, vervaardigd door Sittards beeldhouwer Charles Tangelder. Het is in1957 onthuld. De twee figuren zijn elkaars tegengestelden. De een verkeert in een positieve toestand die reikt in de bovennatuur. De ander worstelt met de stof, zou willen rijzen naar het plan van de andere figuur. Deze 'blinde' mensen botsen zoals twee werelden die in oorlog geraakten botsten

"Wenn ich nur wüsste wo ich war in 1944"
- battle of the Bulge
- Lid