Ontslagen Suske en Wiske-tekenaar komt terug met eigen strip

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Nick
Lid

Ontslagen Suske en Wiske-tekenaar komt terug met eigen strip

Bericht door Nick »

Gepubliceerd op: 8 september

Suske en Wiske-tekenaar Marc Verhaegen werd in februari ontslagen. Nu is hij terug met een eigen strip: 'Senne en Sanne'.

De ontslagen tekenaar van Suske en Wiske, Marc Verhaegen, maakt zijn come-back met een eigen strip: 'Senne en Sanne'. Verhaegen werd in februari ontslagen als tekenaar van Suske en Wiske. Hij werkte sinds 1989 bij Studio Vandersteen en was sinds 2001 hoofdtekenaar van de stripreeks.

Volgens de tekenstudio kon Verhaegen niet in een team werken en kon hij geen leiding geven aan de andere tekenaars. Volgens Verhaegen zelf was onenigheid over een strip de reden van het ontslag. Hij wilde een verhaal maken over jodenvervolging. Maar de uitgever zou daar niets voor gevoeld hebben.

Kinderkrant

Nu, ruim een half jaar later, gaat het weer beter met Verhaegen. Hij publiceert Senne en Sanne in de kinderkrant KidsWeek en in oktober verschijnt zijn eerste Senne en Sanne-album: 'Rebecca R.'
De strip is getekend in traditionele stijl en toont sterke verwantschap met het werk van Studio Vandersteen en de 'klare lijn' van Hergé (Kuifje).
"Mijn vurigste wens na mijn ontslag was meteen te worden bedolven onder een massa werk, zodat ik niet de tijd had om te gaan piekeren. Gelukkig is dat ook gebeurd, want ik kon vrij snel aan de slag met Senne en Sanne."

Met Senne en Sanne heeft Verhaegen kunnen doen wat hij van de erven Vandersteen niet mocht met Suske en Wiske: de jeugd via een stripverhaal de jodenhaat en alle andere verschrikkingen van de Tweede Wereldoorlog laten zien.

"Dit verhaal heeft een totaal andere verhaallijn hoor", benadrukt Verhaegen. "Het gaat in alle opzichten, zowel politiek als sociaal, veel verder dan het oorspronkelijke scenario. De historische gebeurtenissen in en rond Antwerpen, de aanslag op de synagoge in de Van den Nestlei, de diamantroof van de SS in de Hovenierstraat, de trip van Senne en Sanne naar de linkeroever, de overval op het twintigste treintransport van joden naar Auschwitz en nog veel meer... Het zijn allemaal elementen die niet in het verhaal voorkwamen wat ik voor Suske en Wiske schreef."

Striptekenaar Jean-Marc van Tol (bekend van Fokke & Sukke) hoorde van Verhaegen's plannen voor een nieuwe stripreeks. Hij 'tipte' Roland Pelle, uitgever van KidsWeek. Pelle raakte zo enthousiast over de ideeën voor dit nieuwe verhaal, dat hij Senne en Sanne onderbracht bij zijn krant.

Verhaegen: "Het is belangrijk dat dit verhaal aan kinderen wordt verteld. Onlangs las ik nog een artikel over extreemrechtse jongerenbewegingen in Vlaanderen. Als je dat leest dan denk je 'Waar is het onderwijs? Zijn er geen lessen moraal meer? Wat is er van de geschiedenislessen overgebleven? Je kunt geen mensen haten omdat ze er anders uit zien, andere gewoonten hebben of een andere religie hebben.'"

Marc Verhaegen komt dit weekeinde naar de Strip-, Game- en Filmbeurs in Rijswijk. Tevens verschijnt er een speciale aquarel en worden de losse delen van KidsWeek verkocht. De Strip-, Game- en Filmbeurs bevat 180 stands. Behalve Verhaegen komen onder anderen de striptekenaars Willy Linthout (Urbanus), Gürsel (Rooie Oortjes), Hanco Kolk (Gilles de Geus), Robert van der Kroft (Sjors & Sjimmie) en Martin Lodewijk (Agent 327).

Bron: Brabants Dagblad
Infanterie: Königin aller Waffen!
Plaats reactie