Herdruk Mein Kampf in Turkije verboden

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)

Moderator: Mr Mojo Risin

Plaats reactie
Roel R.
Lid
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Gepubliceerd: dinsdag 13 september 2005 @ 17:55
De Turkse overheid heeft twee uitgevers verboden een herdruk te maken van Adolf Hitlers boek Mein Kampf. Het ministerie van Cultuur kwam niet met een reden voor de weigering.

Eerder dit jaar werd bekend dat Mein Kampf in Turkije een bestseller was. Het werk, dat Hitler in 1925 tijdens een gevangenisstraf schreef, ging in de eerste drie maanden van 2005 al meer dan 50.000 keer over de toonbank. Het boek blijft, ondanks de verboden herdruk, wel gewoon te koop in de Turkse boekhandels.

In Nederland is de verkoop van 'Mein Kampf' verboden. Dat komt omdat de Nederlandse Staat het auteursrecht claimt en het herdrukken van het boek tot nu toe niet toestaat. De verkoop van tweedehands exemplaren is eveneens verboden. In een (universiteits)bibliotheek kan het werk echter wel ingezien worden. Bezit van een oud exemplaar in een verzameling is wel toegestaan. Op internet is via een simpele zoekopdracht overigens snel een complete on-line versie van het werk te vinden.
Fok,nl
Paul Siemons
Lid

Bericht door Paul Siemons »

Hallo,

Helemaal niet mijn favoriete leesvoer; maar in België is MK vlot verkrijgbaar.

Mvg,

Paul Siemons
YPPY
Lid
Contacteer:

Bericht door YPPY »

Denk je dat het daardoor makkelijker gelezen wordt? In Nederland mag je het wel lezen, maar niet (ver)kopen? Zou dat mensen tegenhouden het te bekijken?
Voor lieve berichtjes, schattige dieren of wat anders leuks kun je altijd mailen.

*Weer alleen*
koos24
Lid

on-line

Bericht door koos24 »

Staat in het Nederlands gewoon on-line, te vinden via iedere zoekmachine
http://www.nsdapao.biz/mein-kampf-nl.zip

Ik vind het absoluut oninteresante kost maar goed als 100% voorstander van vrijheid van meningsuiting vind ik verbieden uit den boze.
Wie hem wil lezen veel plezier, ben zelf nooit verder gekomen dan de eerste bladzijde, kon hem overigens gewoon bij de bibliotheek inzien / lezen.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Plaats reactie