James Megellas en de weg naar Berlijn

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

James Megellas en de weg naar Berlijn

Bericht door Roel R. »

Gepubliceerd op: 16 september 2005

Door HANS PEETERS

GRAVE - DE 88-jarige Amerikaanse oorlogsveteraan James Megellas presenteert morgen in Grave zijn boek De weg naar Berlijn, een indringend relaas over de oorlog, over moed, strijd en menselijkheid.

In 1943 nam James Megellas dienst bij de parachutisten van de Amerikaanse 82ste luchtlandingsdivisie. Hij nam deel aan een aantal van de zwaarste veldslagen uit de Tweede Wereldoorlog. Op 17 september 1944 werd de man uit Wisconsin met zijn Airborne-divisie boven Grave gedropt als onderdeel van Market Garden, de roemruchte aanval op de bruggen over de Maas, Waal en Rijn. Toen we de kust van het Kanaal bereikten hoorde ik het scherpe gekraak van lichte handvuurwapens waarmee vanaf de grond op ons geschoten werd. Kort daarna begon ons vliegtuig zich met rook te vullen. We vielen door de vloer van het toestel. Toen mijn parachute zich opende rook ik brandend vlees en zag ik stukken huid van mijn gezicht en hand hangen.

In zijn ruim vierhonderd pagina's tellende boek verweeft de meest gedecoreerde parachutist van het 82ste de verhalen van zijn strijdmakkers tot een bijzonder epos over oorlog, over moed, strijd en menselijkheid.

Op zondag 17 september vloog een enorme armada over Fijnaart in oostelijke richting. De bestemming was Grave. Toen de C-47's de dropzone naderden, daalden ze tot een hoogte van 500 voet (zo'n 150 meter, red.) en vormden vanaf de grond uiterst gemakkelijke doelwitten. Terwijl ik staande in de deuropening naar buiten keek, zag ik grote hoeveelheden lichtspoormunitie. Vanuit mijn positie leek het erop dat elke kogel me midden tussen de ogen zou treffen. Kort voordat we de dropzone bereikten werden twee van mijn maten door grondvuur geraakt en zakten op de cabinevloer in elkaar. Ik kon niets voor hen doen.

James Megellas werd boven Grave gedropt met de opdracht om samen met het tweede en derde bataljon de brug over de Maas te veroveren. Het werd een harde landing in het Graafse buitengebied. "Na de landing had ik het gevoel dat al m'n botten door elkaar waren geschud. De klap was zo hard dat de riemen van mijn ransel braken en het ding wegschoot. Ik heb hem nooit meer teruggezien. Daar gingen mijn chocoladerepen en blikjes tonijn waarop ik me zo had verheugd.

De Duitse eenheden die zich rond de Graafse brug ophielden werden volkomen verrast door de bliksemactie van de Amerikaanse paratroopers. Na enkele felle gevechten was de brug over de Maas bij Grave, het belangrijkste doelwit, stevig in geallieerde handen. De oorlog voerde Megellas en zijn mannen naar de Belgische Ardennen waar ze hartje winter met de SS-pantserdivisie in man-tegen-mangevechten een strijd op leven en dood leverden. De mannen hadden het niet gemakkelijk in de kou. Bij elke pauze gingen we zitten en deden onze ransels af om even wat minder gewicht te torsen. We maakten ons grote zorgen over het effect dat de bittere kou op onze handen en voeten zou hebben.

Na maanden van bloedige strijd in de Ardennen volgde de langzame opmars naar Hitlers hoofdkwartier in Berlijn. Naarmate we het hart van Duitsland steeds verder binnentrokken werd de aanblik van verwoeste steden voor ons steeds gewoner. Elke stad die een bijdrage aan de nazi-oorlogsmachine had geleverd werd het doelwit van eindeloze golven geallieerde bommenwerpers. De Duitse burgers werden eindelijk met de oorlog geconfronteerd op een manier die Hitler, toen hij de Wehrmacht bevel had gegeven heel Europa te veroveren, nooit voor ogen had gestaan.

Na de Tweede Wereldoorlog hielp Megellas onder meer in het Amerikaanse leger bij de wederopbouw van Vietnam. Hij ontving voor zijn buitengewone verdiensten talloze onderscheidingen. Daaronder zit er een van de Nederlandse minister van Defensie. Megellas leeft momenteel met zijn vrouw Carole in de buurt van Dallas. Dit weekeinde woont James Megellas op uitnodiging van het Graafse Market Garden Commitee de 61ste herdenking van de bevrijding en de operatie Market Garden mee. Morgenmiddag signeert de luitenant-kolonel buiten dienst zijn boek in De Hampoort tussen 14.30 en 17.00 uur. De weg naar Berlijn verschijnt in paperback en kost 17,95 euro.

Bron: De Gelderlander
Plaats reactie