NS bieden excuses aan voor jodentransport

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Cas
Lid
Berichten: 975
Lid geworden op: 31 aug 2005, 13:09
Locatie: Margraten

NS bieden excuses aan voor jodentransport

Bericht door Cas »

NS BOOD NOOIT EXCUSES AAN VOOR JODENTRANSPORT


UTRECHT - De Nederlandse Spoorwegen hebben nooit openlijk excuses aangeboden voor de bijdrage tijdens de Tweede Wereldoorlog aan de transporten per trein van joden naar Duitsland. De NS wil deze rol niet ontlopen.

"Met deze campagne wordt onze rol benoemd", lichtte een woordvoerder van het spoorbedrijf maandag de antiracismecampagne toe die vanaf eind september begint. Op 66 stations komen posters die herinneren aan de deportaties van joden per trein. Het Centraal Joods Overleg (CJO) voert de campagne samen met NS.


"Het siert de NS dat ze onmiddellijk 'ja' zei toen we voor deze campagne bij hen aanklopten", zei een woordvoerder van het CJO. In de geschiedschrijving van het spoorbedrijf is de betrokkenheid van de NS altijd onderbelicht geweest. "De afgelopen decennia was die aandacht heel summier. Nu is de confrontatie veel concreter."

In de Tweede Wereldoorlog gingen zo'n 100.000 joden op transport in wagons van de NS. Ze werden afgevoerd naar doorgangskampen als Westerbork en vervolgens naar kampen als Auschwitz of Birkenau. De NS leverde de treinen en het personeel dat die treinen bediende. "Wij hebben die mensen gereden", aldus de NS-woordvoerder.

Auschwitz

Er komen twee posters met de volgende teksten: "Vroeger vertrok hier de trein naar Auschwitz. Wanneer wordt de wereld wijzer" en "Toen moesten de joden oprotten. Wie nu ...". De laatste grote deportatie was op 29 september 1943. De campagne start op dezelfde datum 62 jaar later op station Muiderpoort, waar vandaan 11.000 joden werden weggevoerd.


bron : http://www.nu.nl
Adoptant van:
T/5 Raymond Leon Miller 327th Glider Infantry Regiment 101st Airborn Division
Sgt Kurt Franzman 28th Inf. Reg 8th Infantry Division
John S. Williams 120th Inf. Reg 30th Infantry Division
Harrold Rogers 119th Inf. Reg 30th Infantry Division
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Ik las het al ja.
Bizar vind ik dit zeg.
Nooit gedacht dat ons zo gemoedelijke ns in het verleden mee heeft gewerkt met deze wanpraktijken.

Heel erg goed dat ook dit gezegd wordt wat mij betreft.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Waar wist de NS nu precies dat ze aan meewerkten dan? En waarom moet de huidige directie daar z'n excuses voor maken?
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

inderdaad, hetzelfde voorbeeld met de telegraaf, dat was toch zo'n extreem rechtse krant vroeger? maar de huidige directie, moeten die zich nu veronschuldigen?
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Student
Lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 02 sep 2005, 17:11

Bericht door Student »

Ik snap eerlijk gezegd ook niet dat dit groot nieuws is, onlangs bood premier Verhofstadt in Yad Vasem ook nog zijn excuses aan 'in naam van het hele belgische volk'.
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

NS bieden excuses aan voor jodentransport
Gepost door Vincent (sizzler) - Bron: AD
Gepubliceerd: maandag 19 september 2005 @ 11:19
Tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn er ongeveer 100.000 joden getransporteerd met medewerking van de Nederlandse Spoorwegen. Voor deze bijdrage aan de holocaust hebben de NS echter nooit excuses gemaakt naar de joodse gemeenschap. Daarom beginnen de NS vanaf eind september op 66 stations een antiracismecampagne.

Het Centraal Joods Overleg (CJO) voert de campagne samen met de NS. "Het siert de NS dat ze onmiddellijk 'ja' zei toen we voor deze campagne bij hen aanklopten", zei een woordvoerder van het CJO. "De afgelopen decennia was die aandacht heel summier. Nu is de confrontatie veel concreter."

Op 66 stations komen posters die herinneren aan de deportaties van joden per trein. Er zijn twee verschillende posters met de teksten: "Vroeger vertrok hier de trein naar Auschwitz. Wanneer wordt de wereld wijzer" en "Toen moesten de joden oprotten. Wie nu ...". FOK
FELIX
Lid
Berichten: 980
Lid geworden op: 25 feb 2005, 14:51
Locatie: Nederland

Bericht door FELIX »

Ja inderdaad, een beetje laat, ze kunnen de huidige directie toch niet dwingen om hun excusses aan te bieden, ''gelukkig'' heeft deze het wel gedaan. ik vind het ook een beetje zoiets van: ''Laten we iedereen hun excusses laten aanbieden.'' waarom moet dat nu nog, kom op zeg.... toch niet elk bedrijf wat toendertijd heeft ''meegewerkt'' aan deze praktijken, is daar nu nog verantwoordelijk voor, en de NS moest wel.... :|
Groeten R.

Felix in columna sedet et cogitat: carpe diem.
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Het is een beetje hetzelfde als de discussie omtrend de nieuwe paus van laatst. Je MOET inderdaad niet. Je excuses aanbieden voor iets wat ver in het verleden ligt en waar jij persoonlijk niet zo heel erg veel mee te maken hebt gehad is in principe niet nodig.
Wel netjes.
Sowieso : als ik in die positie zou staan zou ik ook liver wel mijn excuses aanbieden dan niet. Gewoon voor mijn eigen gemoedsrust.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Cas
Lid
Berichten: 975
Lid geworden op: 31 aug 2005, 13:09
Locatie: Margraten

Bericht door Cas »

De NS is toch jarenlang een overheidsbedrijf geweest, nu ze geprivatiseerd zijn bieden ze hun excusus aan.....

Moet de Nederlandse overheid dat niet doen dan ? Van hun was het bedrijf tot een x jaren geleden.

Maar goed beter laat dan nooit
Adoptant van:
T/5 Raymond Leon Miller 327th Glider Infantry Regiment 101st Airborn Division
Sgt Kurt Franzman 28th Inf. Reg 8th Infantry Division
John S. Williams 120th Inf. Reg 30th Infantry Division
Harrold Rogers 119th Inf. Reg 30th Infantry Division
Gebruikersavatar
thedutchdevilo
Lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 09 apr 2005, 23:08
Locatie: Groningen

Bericht door thedutchdevilo »

:D Lekker snel en vlot geregeld door de NS !!!(zoals we gewend zijn van dit bedrijf) :lol:
There can be only one...!
FELIX
Lid
Berichten: 980
Lid geworden op: 25 feb 2005, 14:51
Locatie: Nederland

Bericht door FELIX »

thedutchdevilo schreef::D Lekker snel en vlot geregeld door de NS !!!(zoals we gewend zijn van dit bedrijf) :lol:
Nou nou..
Groeten R.

Felix in columna sedet et cogitat: carpe diem.
Gebruikersavatar
Jelle H.
Lid
Lid
Berichten: 777
Lid geworden op: 03 okt 2004, 16:00
Contacteer:

Bericht door Jelle H. »

Laat ze dat geld van die campagne in betere service stoppen..
I am unaware of any such activity or operation, nor would I be disposed to discuss such an operation if it did in fact exist.
Cas
Lid
Berichten: 975
Lid geworden op: 31 aug 2005, 13:09
Locatie: Margraten

Bericht door Cas »

Net als de meeste treinen heeft het aanbieden van excuses ook vertraging opgelopen, hopen alleen dat de treinen nooit de vertraging krijgen die de excuses hebben :lol:
Adoptant van:
T/5 Raymond Leon Miller 327th Glider Infantry Regiment 101st Airborn Division
Sgt Kurt Franzman 28th Inf. Reg 8th Infantry Division
John S. Williams 120th Inf. Reg 30th Infantry Division
Harrold Rogers 119th Inf. Reg 30th Infantry Division
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

Volgens mij is dit een manier van de NS om de aandacht op de huidige hard maatschappij te vestigen.

Da's natuurlijk prima. De wijze waarop is mijns inziens wel discutabel. Je excuses na, zeg maar 60 jaar, aan te bieden is gewoon onzinnig.

Het zou me niet verbazen als de NS dit alleen maar doet om zijn imago te verbeteren...
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
Saintnick
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 jul 2017, 18:45

Re: NS bieden excuses aan voor jodentransport

Bericht door Saintnick »

2017 inmiddels.
Dat de NS met de slogan "Toen moesten de joden oprotten. Wie nu ..." op tendentieuze en afleidend manoeuvrerend wijze inhaakt op tegenwoordige politiek vind ik volkomen misplaatst. Geen woorden voor over.
Plaats reactie