Capt. Bert van Sloten overleden

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mr_Flibble
Lid
Berichten: 631
Lid geworden op: 04 nov 2004, 16:24
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Capt. Bert van Sloten overleden

Bericht door Mr_Flibble »

Ik kwam de volgende informatie vandaag tegen op een ander forum (http://www.theaerodrome.com):
Obituary column in today's Guardian.

Pilot Captain Bert van Sloten who has died aged 105 in the Netherlands was awarded the Iron Cross First Class by Germany's Kaiser Wilhelm for his service in the first world war and the Distinguished Flying Cross by the British in the second world war.......
Born in Holland, the son of a cheese merchant he ran away to Germany at 17 and joined the Imperial German air service, flying on the western front in the closing months of the first world war. He then helped his compatriot Antony Fokker, the famous aircraft designer, to remove some Fokker D-V11 fighters from defeated Germany into neutral Holland........
With the Nazi invasion of Holland in May 1940, van Sloten was drafted into the Royal Dutch air force, and, flying a DC3 Dakota transport, brought a Dornier Do-17 bomber down on a German armoured unit, destroying at least 8 tanks.........
Escaping in a DC-3 to England, van Sloten joined 32 Squadron, flying Hawker Hurricanes in the Battle of Britain.........
Een zeer opmerkelijk verhaal. Kan iemand mij meer informatie geven over deze man?
In Tabulas Argenteas Refero
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Van Sloten komt niet voor in de lijst van Nederlanders met het Distinguished Flying Cross.
Gebruikersavatar
Mr_Flibble
Lid
Berichten: 631
Lid geworden op: 04 nov 2004, 16:24
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Bericht door Mr_Flibble »

Een grote hoax dan?

Ik vondt het al zo vreemd dat ik nog nooit van deze man gehoord had.
In Tabulas Argenteas Refero
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Het hoeft geen Hoax te zijn. Sloten kan van nature Nederlander zijn maar was misschien na 1918 Duits of is na zijn aankomst in Engeland Brit geworden. Dan komt hij niet op een Nederlandse lijst voor.

Ik zoek nog wat verder,
Gebruikersavatar
Sbas
Lid
Berichten: 882
Lid geworden op: 25 jun 2004, 14:41

Bericht door Sbas »

Vaag je gaat me toch niet vertellen dat hij die mof met zn dakota uit de lucht heeft geholpen he ;) LOL

Sebas
KätheHelfrich
Lid
Berichten: 469
Lid geworden op: 17 aug 2004, 10:57
Contacteer:

Bericht door KätheHelfrich »

http://www.forumeerstewereldoorlog.nl
Het WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Nog steeds geen verdere info over Sloten, hij komt ook nergens in de London Gazette voor.
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Hoe kan hij met een DC-3 naar Engeland ontsnappen als ik dit lees:

Na de Duitse inval in mei 1940 werden de vijf DC-3's van de KLM door de Duitse Luftwaffe gevorderd

Wikipedia http://nl.wikipedia.org/wiki/Douglas_DC-3
Gebruikersavatar
Mr_Flibble
Lid
Berichten: 631
Lid geworden op: 04 nov 2004, 16:24
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Bericht door Mr_Flibble »

In ieder geval bedankt voor het zoeken.

Het klinkt alsof er iemand sterke verhalen aan zijn kinderen en kleinkinderen heeft opgehangen.
In Tabulas Argenteas Refero
vincent
Lid
Berichten: 1022
Lid geworden op: 05 jun 2004, 18:26

Bericht door vincent »

"a DC3 Dakota transport, brought a Dornier Do-17 bomber down on a German armoured unit, destroying at least 8 tanks"
8 tanks? als het echt waar zou zijn zouden wel meer mensen ervan hebben gehoord.
Ik heb er geen kracht meer voor
Gebruikersavatar
Alex
Beste Signature 2007
Beste Signature 2007
Berichten: 2352
Lid geworden op: 04 jun 2005, 12:20
Locatie: hellevoetsluis

Bericht door Alex »

eens met vincent... ik heb hier nog nooit van gehoord en met een dc 3 een dornier naar beneden knallen???
Plaats reactie