Biograaf Loe de Jong aangesteld

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Boroskov
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 18 feb 2005, 12:23
Locatie: Vlaardingen

Biograaf Loe de Jong aangesteld

Bericht door Boroskov »

Het Biografie Instituut van de Rijksuniversiteit Groningen heeft de biograaf van Loe de Jong aangesteld. Boudewijn Smits hoopt in 2009 op zijn biografie te promoveren. De Jong zelf heeft hij helaas niet meer gesproken.
Door Paula van Rooij

'Mijn vader had zich vanaf het eerste deel geabonneerd op De Jongs Koninkrijk der Nederlanden,' vertelt historicus Boudewijn Smits (45). 'Twee decennia lang groeide de serie in de boekenkast.' Smits, die opgroeide met De Jongs werk, is dit jaar aangesteld als biograaf van de historicus die jarenlang de discussie over de Tweede Wereldoorlog in Nederland domineerde.
Hij zal zich daarbij ondermeer baseren op De Jongs archieven vanaf 1945, die zijn ondergebracht in het Nederlands Instituut voor Oorlogsdocumentatie (NIOD). De Jong was jarenlang directeur van het Rijksinstituut voor Oorlogsdocumentatie, de voorganger van het NIOD,en daar liggen dan ook zijn brieven, lezingen en bijdragen aan Radio Oranje.
Interessant noemt Smits de correspondentie met Willem Drees: 'De Jong kende Drees sinds hij in mei 1940 naar Engeland was gevlucht,' zegt Smits. De twee schreven elkaar al lang voordat ze beroepsmatig met elkaar te maken kregen:'De minister-president van de wederopbouw las de delen van het Koninkrijk trouw mee.'
Smits behandelt De Jong als persoon, als journalist, als directeur van het RIOD en als historicus: 'In eerste instantie richt ik me op zijn persoon en zijn journalistieke werk. Over dat laatste is weinig bekend.' De Jong schreef onder meer voor Propria Cures en De Groene Amsterdammer.
Smits wil ook De Jongs kinderen en neven spreken. Daarnaast wil hij historici als Jan Bank en Hermann von der Dunk interviewen,die veel met De Jong te maken hebben gehad.
De Jong zelf heeft hij niet meer gesproken:'Ik stond voor een dichte deur Hij bleek in het ziekenhuis te zijn opgenomen.' De Jong had laten weten graag nog iets tegen zijn biograaf te willen zeggen. Wat dat is zullen we nooit weten, want hij overleed op 15 maart 2005. 'Dat Het Koninkrijk der Nederlanden letterlijk zijn levenswerk was, bleek na zijn dood,' vertelt Smits. 'De portretten van zijn familieleden stonden in zijn boekenkast achter de dikke rij boeken.'
Bron: Historisch Nieuwsblad - oktober 2005 - NR8
Hic manebimus optime
Plaats reactie