Opschudding om nazi-helm voor oranjefans

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

Ga mij nou aub niet verwijten dat ík off topic ga, dvaupell :P
Ik reageer op de posting van Bertjan over de Hei-Mat en vraag mij serieus af of degenen die de helm afkeuren net zo reageren op die Hei-Mat.

Mag ik je herinneren aan jouw eerste reactie op het helmpje?
dvaupell schreef:....Om alvast een aftrap te geven:

Ik vind het smakeloos en volstrekt respectloos naar de Nederlandse oorlogsslachtoffers èn naar de moderne Duitsers.
Vandaar dat ik graag wilde weten of de tegenstanders van het helmpje de vondst van de Hei-Mat ( met als achterliggende gedachte dat men dus een nationale vlag vertrapt, net als nu met de Deense vlag gebeurt n.a.v. de gewraakte Mohamed cartoons) ook smakeloos en volstrekt respectloos vinden naar de moderne Duitsers.
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

Is mijn visie op de Hei-mat dan onduidelijk?
De Hei-mat is mijns inziens van een andere orde, maar ook van weinig smaak getuigen.. Hier is het, vermoed ik, de opzet de Duitsers te beledigen door de Duitse vlag te gebruiken om je voeten te vegen.
Ik geloof niet dat dit strijdig is met mijn visie op het helmpje...
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

Nee, jouw visie laat niets aan duidelijkheid te wensen over; ik was benieuwd naar die van anderen :)
Gebruikersavatar
Hauptman Raymond
Lid
Berichten: 145
Lid geworden op: 03 jan 2006, 21:31
Locatie: Eindhoven

Bericht door Hauptman Raymond »

Sommige mensen zeggen allemaal(niet van dit forum hoor) ja het hoeft toch niks met de tweede wereldoorlog te maken hebben, en dan denk ik, waarom zouden ze dan zo`n helm hebben gemaakt
Michiel
Lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 06 feb 2006, 15:33
Locatie: Westland
Contacteer:

Bericht door Michiel »

De maker van de helm kan het hoogst waarschijnlijk niet schelen wat de uitwerking ervan gaat zijn. Ongetwijfeld kopen duizenden mensen die oranje helmpjes en de maker ervan lacht in zijn handje, en verdient er tonnen aan. Denk dat de commerciële gedachte de belangrijkste drijfveer van de makers is. De taalfout bij "jetzt geht losssss!" is ergens nog wel lachwekkend en getuigt niet van enig intellect bij de bedenker ervan. Nog flauwer had een helm met de tekst "Wo ist mein Opa's Fahrrad?" geweest...

Voor de Hei-Mat geldt in principe hetzelfde. Waarbij ik wel een kanttekening moet plaatsen dat de Duitsers zelf er ook interesse in hebben, in tegenstelling tot de helmpjes.

Maar ik vind het een beetje smakeloos, maar moet zeker nog wel kunnen. Al vraag ik me af wat de volgende stap is. Oranje plaksnorretjes...?
Alles hat ein Ende, nur die Wurst hat zwei.
Gebruikersavatar
symen
Lid
Berichten: 540
Lid geworden op: 29 sep 2005, 20:57

Bericht door symen »

Ik was pas een keer tennis aan het kijken, en toen zag ik ook zon een of andere grapjas met zon oranje helm op!!
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Bericht door Jim »

Heeft niemand gelezen dat de Duitse politie streng gaat optreden tegen elke vorm van provocatie? Die helmen zullen ook niet geaccepteerd worden. Daar gaat je 3,50 :lol:
Trouwens in 40-45 hebben duizenden Nederlanders die helm in gedragen en nog vrijwillig ook.
Goedkoop willen scoren die helm, ik hoop van harte dat Nederland er als mogelijk direct uitligt.
Kan men tenminste een fatsoenlijke film uitzenden ipv tv vervuiling. :)
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

Jim schreef:Heeft niemand gelezen dat de Duitse politie streng gaat optreden tegen elke vorm van provocatie? Die helmen zullen ook niet geaccepteerd worden. Daar gaat je 3,50 :lol:
Eerst zien......
jacob
Lid
Berichten: 865
Lid geworden op: 29 feb 2004, 16:34

Bericht door jacob »

Dan beter even in camo verven...vallen ze wat minder op
Gebruikersavatar
PaulM
Lid
Lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 22 feb 2006, 08:23

het persbericht

Bericht door PaulM »

Gevangenisstraf voor nazi-spot tijdens WK 2006

Gepubliceerd op: 9 februari 2006

UTRECHT - Fans die aankomende zomer een paar wedstrijden van het WK-voetbal in Nurnberg (Duitsland) willen bijwonen, moeten uitkijken met nazi-spot.

De politie in Nurnberg heeft namelijk bekend gemaakt dat er keihard wordt opgetreden tegen iedereen die spot met het Duitse nazi-verleden. Zo levert het nazi-loopje van Basil Fawlty (John Cleese in de komische serie Fawlty Towers) 2 weken gevangenisstraf op als het aan de Duitse politie ligt.

Fans die een nazi-helm op hebben of iets dat er op lijkt verdwijnen 24 uur achter de tralies. Het uitbrengen van de Hitlergroet levert ook 24 uur celstraf op. Notoire overtreders kunnen zelfs 3 jaar aan de broek krijgen. De politie van Nurnberg is vooral bang voor de Engelse fans die ongetwijfeld massaal zullen afkomen op de wedstrijd tussen Engeland en Trinidad & Tobago op 15 juni. Of de Duitse politie in andere steden deze strenge regels overneemt is niet bekend.

De Tweede wereldoorlog ligt gevoelig in Duitsland en helemaal in Nurnberg. Niet alleen vanwege de beruchte Nurnbergprocessen, maar ook omdat Nurnberg een nazi-bolwerk was. Hitler liet bijvoorbeeld op een steenworp afstand van het stadion zijn troepen altijd met veel machtsvertoon paraderen.

Bron: Tiscali
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Bericht door Jim »

Een Duitse agent met DU aanspreken wordt ook gezien als onbeleefdheid en daar krijg je ook meteen een boete voor.

Degene die met zijn helmpje op een agent met du aanspreekt.
en mij een foto mailt krijgt van mij zijn 3,50 terug. O-)

Wie durft nu nog te beweren dat Duitsers geen humor hebben! :W
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

Jim schreef:Een Duitse agent met DU aanspreken wordt ook gezien als onbeleefdheid en daar krijg je ook meteen een boete voor.
Dát zouden ze hier nou eens in moeten voeren!!
Kijken of we wat normen en waarden kunnen ontlokken bij aso's in onze maatschappij :)

Om Basil Fawlty's loopje en het oranje helmpje strafrechtelijk gelijk te stellen aan de Hitlergroet is natuurlijk te gek voor woorden. Overdrijven is ook een vak, zeg!
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Bericht door Jim »

Als je als volk /overheid liever het verleden buiten houd bij iets wat je als leuke sportieve activiteit bedoelt. En een groot aantal malloten vinden het grappig om toch op een of andere manier je aan je verleden te herinneren vind ik het terecht dat je harde maatregelen aankondigd.

Lijkt wel op het gedrag van een kind.
Nee je mag geen snoepje hebben want we gaan eten. En dan pakken ze een koekje want dat is geen snoep!

Dat is gewoon via een andere kant de grens op zoeken. Dan zou een echte helm maar oranje geschilderd ook mogen? Blijft provoceren en spotten met het verleden in hun gezicht.

Normen en waarden wel met aanspreken maar niet met gedrag lijkt mij dat.
Dean-
Lid
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 feb 2005, 14:37
Locatie: Noordwijk
Contacteer:

Bericht door Dean- »


Binnenland

di 7 mrt 2006, 08:32 | 156 reacties
KNVB-veto treft supportershelm
door Arjen ten Cate Herman te Pas
AMSTERDAM - De omstreden maar inmiddels razend populaire oranje supportershelm in de vorm van de Stahlhelmvan het Duitse leger wordt uit het stadion geweerd als het Nederlands elftal speelt. Daar hebben de KNVB en diverse gemeenten die gruwelen van de helm voor gezorgd.

Woordvoerder Frank Huizinga van de KNVB bevestigt dat de nationale voetbalbond heeft gekozen voor een totaalverbod op het dragen van de helmpjes in de stadions gedurende de oefenwedstrijden richting het WK in Duitsland.

Kwetsend

Tijdens de oefeninterland van Oranje in de Amsterdam ArenA tegen Ecuador werd dan ook streng gecontroleerd op de aanwezigheid van de in opspraak geraakte hoofddeksels. "Alles wat kwetsend kan zijn voor een ander, of dat nu spreekkoren zijn of een product, is in het stadion verboden. En dit product vinden wij uitermate kwetsend." Het verbod werd woensdag voor het eerst toegepast tijdens de interland tegen Ecuador. De stewards waren op voorhand geïnstrueerd de helmpjes in beslag te nemen.

Producent en bedenker firma Intershop uit Cruquius snapt niets van het verbod en overweegt juridische stappen tegen de voetbalbond.

Onzinnig

"Het is onzinnig", zegt een woedende Floor van Laar van Intershop. "Zelfs de Duitse politie heeft al laten weten dat het helmpje gewoon de stadions in mag, omdat er geen nazi-symbolen op staan." Van Laar benadrukt dat de helm ook helemaal niets met de nazi's van doen heeft. "Duitse brandweerlieden dragen dit helmmodel nog steeds."

De KNVB stelt dat de gemeente Amsterdam ook meewerkte om de plastic helm te weren. In het Duitse leger is de Stahlhelm al sinds de Eerste Wereldoorlog in gebruik, ook al wordt de helm door de Tweede Wereldoorlog vooral met de nazi's geassocieerd. De karakteristieke schuin weglopende zijkanten van de helm geven de drager een optimale bescherming. Ook de helmen van de huidige Duitse Bundeswehr en de hoofdbescherming van de US Army hebben die kenmerken.

bron:http://www.telegraaf.nl/binnenland/3473 ... shelm.html
''Man hat uns zwar die welt genomen aber beim himmel hat man es nicht geschafft''
Gebruikersavatar
the_king88
Lid
Berichten: 1269
Lid geworden op: 06 nov 2005, 22:45
Locatie: stadskanaal(GR)
Contacteer:

Bericht door the_king88 »

Jah ik hoor het de hele tijd ook al op de radio. :lol:
~~~ Vliegende hollander pamflet dubbel/over?! PB even, misschien heb ik interesse :) ~~~
Plaats reactie