Unieke jodenstempel naar fries verzetsmuseum
- the_king88
- Lid
- Contacteer:
Unieke jodenstempel naar fries verzetsmuseum
Het Verzetsmuseum in Friesland krijgt een unieke stempel in handen.
Sneek
Het gaat om de stempel waarmee in de Tweede Wereldoorlog de 'J' in persoonsbewijzen van Joden werd gedrukt. Volgens de directeur van het museum in Leeuwarden heeft geen enkel ander museum een dergelijke stempel.
Orde
Het ding is na de oorlog mogelijk uit Sneek meegenomen door de oud-burgemeester van Ferwerderadiel, Wim van Mourik. Hij was actief binnen de Nederlandse Binnenlandse Strijdkrachten, het verzetsleger dat na de oorlog werd ingezet om de openbare orde te bewaren.
Zeldzaam
Waarom de stempels schijnbaar zo zeldzaam zijn weet Koopmans niet. "Ik kan alleen maar gissen. Ze zijn mogelijk met een zekere schaamte weggemoffeld na de Tweede Wereldoorlog. Mensen hebben toen ingezien dat met het stempelen van een J een doodsbewijs werd afgestempeld.''
Bron: RTL nieuws
Sneek
Het gaat om de stempel waarmee in de Tweede Wereldoorlog de 'J' in persoonsbewijzen van Joden werd gedrukt. Volgens de directeur van het museum in Leeuwarden heeft geen enkel ander museum een dergelijke stempel.
Orde
Het ding is na de oorlog mogelijk uit Sneek meegenomen door de oud-burgemeester van Ferwerderadiel, Wim van Mourik. Hij was actief binnen de Nederlandse Binnenlandse Strijdkrachten, het verzetsleger dat na de oorlog werd ingezet om de openbare orde te bewaren.
Zeldzaam
Waarom de stempels schijnbaar zo zeldzaam zijn weet Koopmans niet. "Ik kan alleen maar gissen. Ze zijn mogelijk met een zekere schaamte weggemoffeld na de Tweede Wereldoorlog. Mensen hebben toen ingezien dat met het stempelen van een J een doodsbewijs werd afgestempeld.''
Bron: RTL nieuws
~~~ Vliegende hollander pamflet dubbel/over?! PB even, misschien heb ik interesse
~~~

- Charly1975
- Lid
Niet te veel van aantrekken Sobel. Sommige mensen hebben nu eenmaal een klein gebrek aan juiste humor. Die begrijpen niet dat je sommige dingen gewoon voor je moet houden. Denk wel dat de plaatser het als grap heeft bedoelt maar niet echt nagedacht heeft over de grap. Met andere woorden een hele slechte grap dus. Een drama moet er nou ook niet weer van gemaakt worden zo erg is het (naar mijn persoonlijke mening) ook weer niet. De plaatser had 'm niet moeten plaatsen.
We're fools to make war
On our brothers in arms
(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
On our brothers in arms
(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
- sobel
- Lid
pardon, niet zo brutaal kereltje? jij maakt een opmerking over die stempel, die 'grappig' moet overkomen, vervolgens post je alleen maar ''tja..'' en als ik vraag om duidelijkheid dan ben ik brutaal?
wat een logica zeg..
wat een logica zeg..
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
-
- Lid
Nergens heb ik gezegd dat het grappig moet overkomen...En de heer Sobel kan vragen wat hij wil.sobel schreef:pardon, niet zo brutaal kereltje? jij maakt een opmerking over die stempel, die 'grappig' moet overkomen, vervolgens post je alleen maar ''tja..'' en als ik vraag om duidelijkheid dan ben ik brutaal?
wat een logica zeg..
- IRON GONZO
- Lid
- Contacteer:
- Nico Roelofs
- Lid
- Contacteer:
Graag in het vervolg opletten waar men grappen over wilt maken. De holocaust was en is nog steeds een gevoelig onderwerp. Grappen hierover kunnen dus nog steeds kwetsend overkomen. Iets wat voor jou niet kwetsend is kan voor een ander wel kwetsend zijn. Dus graag hier ene beetje rekening mee houden.
Vanaf hier weer on-topic! Reageren op mijn reactie kan per pb!
Vanaf hier weer on-topic! Reageren op mijn reactie kan per pb!
- IRON GONZO
- Lid
- Contacteer: