Unieke jodenstempel naar fries verzetsmuseum

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
the_king88
Lid
Berichten: 1269
Lid geworden op: 06 nov 2005, 22:45
Locatie: stadskanaal(GR)
Contacteer:

Unieke jodenstempel naar fries verzetsmuseum

Bericht door the_king88 »

Het Verzetsmuseum in Friesland krijgt een unieke stempel in handen.

Sneek
Het gaat om de stempel waarmee in de Tweede Wereldoorlog de 'J' in persoonsbewijzen van Joden werd gedrukt. Volgens de directeur van het museum in Leeuwarden heeft geen enkel ander museum een dergelijke stempel.

Orde
Het ding is na de oorlog mogelijk uit Sneek meegenomen door de oud-burgemeester van Ferwerderadiel, Wim van Mourik. Hij was actief binnen de Nederlandse Binnenlandse Strijdkrachten, het verzetsleger dat na de oorlog werd ingezet om de openbare orde te bewaren.

Zeldzaam
Waarom de stempels schijnbaar zo zeldzaam zijn weet Koopmans niet. "Ik kan alleen maar gissen. Ze zijn mogelijk met een zekere schaamte weggemoffeld na de Tweede Wereldoorlog. Mensen hebben toen ingezien dat met het stempelen van een J een doodsbewijs werd afgestempeld.''

Bron: RTL nieuws
~~~ Vliegende hollander pamflet dubbel/over?! PB even, misschien heb ik interesse :) ~~~
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

hmm toch maar eens een keertje in dat museum kijken als ik weer in leeuwarden ben
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
jacob
Lid
Berichten: 865
Lid geworden op: 29 feb 2004, 16:34

Bericht door jacob »

krijg je dan een stempel als je dat museum bezoekt?
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

is dit grappig bedoelt :? ?

kan er niet zo om lachen
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Bericht door Charly1975 »

Niet te veel van aantrekken Sobel. Sommige mensen hebben nu eenmaal een klein gebrek aan juiste humor. Die begrijpen niet dat je sommige dingen gewoon voor je moet houden. Denk wel dat de plaatser het als grap heeft bedoelt maar niet echt nagedacht heeft over de grap. Met andere woorden een hele slechte grap dus. Een drama moet er nou ook niet weer van gemaakt worden zo erg is het (naar mijn persoonlijke mening) ook weer niet. De plaatser had 'm niet moeten plaatsen.
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
jacob
Lid
Berichten: 865
Lid geworden op: 29 feb 2004, 16:34

Bericht door jacob »

tja..
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

jacob schreef:tja..
wees eens duidelijk man! wat wil je nou zeggen...
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
jacob
Lid
Berichten: 865
Lid geworden op: 29 feb 2004, 16:34

Bericht door jacob »

sobel schreef:
jacob schreef:tja..
wees eens duidelijk man! wat wil je nou zeggen...
Niet zo brutaal kereltje, de 1 snapt de boodschap nou eenmaal beter dan een ander.
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

pardon, niet zo brutaal kereltje? jij maakt een opmerking over die stempel, die 'grappig' moet overkomen, vervolgens post je alleen maar ''tja..'' en als ik vraag om duidelijkheid dan ben ik brutaal?

wat een logica zeg..
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
jacob
Lid
Berichten: 865
Lid geworden op: 29 feb 2004, 16:34

Bericht door jacob »

sobel schreef:pardon, niet zo brutaal kereltje? jij maakt een opmerking over die stempel, die 'grappig' moet overkomen, vervolgens post je alleen maar ''tja..'' en als ik vraag om duidelijkheid dan ben ik brutaal?

wat een logica zeg..
Nergens heb ik gezegd dat het grappig moet overkomen...En de heer Sobel kan vragen wat hij wil.
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

dus je meent het serieus? =\
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
IRON GONZO
Lid
Berichten: 92
Lid geworden op: 16 feb 2006, 21:23
Locatie: maldegem-kleit (België)
Contacteer:

Bericht door IRON GONZO »

een beetje zwarte humor moet kunnen, doch :? :lol: :lol:

heeft er iemand toevallig een foto van die stempel??
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Graag in het vervolg opletten waar men grappen over wilt maken. De holocaust was en is nog steeds een gevoelig onderwerp. Grappen hierover kunnen dus nog steeds kwetsend overkomen. Iets wat voor jou niet kwetsend is kan voor een ander wel kwetsend zijn. Dus graag hier ene beetje rekening mee houden.

Vanaf hier weer on-topic! Reageren op mijn reactie kan per pb!
jacob
Lid
Berichten: 865
Lid geworden op: 29 feb 2004, 16:34

Bericht door jacob »

Aangezien het merendeel hier aanstoot aan schijnt te nemen en hierover ben bericht.. zal ik mij van verder commentaar onthouden om niemand grievend te kwetsen.
Gebruikersavatar
IRON GONZO
Lid
Berichten: 92
Lid geworden op: 16 feb 2006, 21:23
Locatie: maldegem-kleit (België)
Contacteer:

Bericht door IRON GONZO »

Afbeelding

gevonden
over deze stempel gaat het dus :)
Plaats reactie