Ik ben mij er van bewust dat ik in dit geval mijn woorden zeker op een gouden schaaltje moet wegen om niet verkeerd begrepen te worden.
Vooropgesteld: ik ontken de holocaust niet, laat dat duidelijk zijn.
Ik vraag me echter af of het recht van ieder mens om te geloven wat hij wil en het recht van vrije meningsuiting niet in het geding is. Daarbij, misschien is die Irving "gewoon" niet helemaal geestelijk in orde, dat kan ook nog. In elke beschaafde natie, die bovendien deel uitmaakt van de EU, mag ieder mens verkondigen, geloven of ontkennen wat hij wil,
behalve wanneer het gaat over de Holocaust. Daar is men kennelijk niet vrij in en dat is iets waarvan ik gevoelsmatig de achtergrond wel kan volgen, maar rationeel en juridisch beredeneren kan ik het absoluut niet.
Elke andere verschrikkelijke massamoord, waar ook ter wereld gepleegd, onkennen, goedkeuren of toejuichen, is dat dan ook verboden...of?
Vroeger in Oostenrijk (toen het tot het III. rijk behoorde) ging men de gevangenis, cq. een concentratiekamp
in als zijn mening afweek van die van het regime, maar nu toch niet meer, zou je denken? Ik blijf het discutabel vinden, al deel ik, nogmaals, nadrukkelijk niet de mening van Irving. Dat de vent als ongewenst vreemdeling (is hij Engelsman of Amerikaan?) het land uitgezet zou worden zou ik dan wel weer logisch vinden.
Hoe er in de wereld vandaag de dag over vrije meningsuiting gedacht wordt kunnen we dagelijks in de krant lezen, maar kennelijk is de Oostenrijkse staat net zo 'beledigd' door de uitlatingen van Irving, als de Moslimcultuur dat is om de bekende cartoons. Niet verwonderlijk dat Moslims zich gaan revanceren met smakeloze antisemitische afbeeldingen, omdat ze menen "ons" daarmee in onze ziel te kunnen raken. Op het bespotten van het Christendom staat binnen de EU nou juist weer geen gevangenisstraf. Paradoxaal toch eigenlijk allemaal......