Verzamelaars bieden museum als troost hun 'Mein Kampf' aan
Susan Jöris
Overloon - Tientallen Nederlanders belden gisteren met het Nationaal Oorlogs- en Verzetsmuseum in Overloon om hun exemplaar van Mein Kampf aan te bieden. Ter vervanging van het zeldzame exemplaar van Hitlers boek dat uit het museum werd geroofd.
Een mooi gebaar, vindt Stef Temming, directeur van het Nationaal Oorlogs- en Verzetsmuseum. Tientallen mensen hebben het museum gisteren gebeld om hun exemplaar van Hitlers Mein Kampf als troost aan te bieden. Maar het boek dat in de nacht van zondag op maandag uit het museum geroofd werd, is onvervangbaar.
In tegenstelling tot de aangeboden exemplaren, waarvan er tussen 1925 en 1945 miljoenen over de toonbanken gingen, was het geroofde boek een relatiegeschenk. Het boek van veertig bij zestig centimeter en acht centimeter dikte, gebonden in leer en gezet in Gothische letters, werd door Adolf Hitler persoonlijk overhandigd aan rijkscommissaris Arthur Seyss-Inquart. Die gaf het op zijn beurt aan NSB-leider Anton Mussert. Een zeldzaam, historisch document. Adolf Hitler was niet al te scheutig met dit relatiegeschenk.
Het nieuws over de roof schokte ook de 71-jarige Leo Schrans uit Oss. Hij is met een verzamelobject naar het museum getogen. Geen Mein Kampf, maar een zeldzame munt, in 1933 geslagen ter ere van de inauguratie van Adolf Hitler als kanselier. Op de ene kant staat de beeltenis van Hitler met daaromheen de tekst Unser die Zukunft, Adolf Hitler. Op de andere kant de bekende adelaar met het hakenkruis. Om de adelaar staat de tekst Im Jahre Deutschen Schicksalswende 1933.
,,Die heb ik in 1959 gekregen van voormalig SS'er Willy Synwoldt'', vertelt Schrans. ,,Ik zat op een camping in Duitsland en hij was onder de indruk dat ik Duits sprak.'' Ook de munt was een relatiegeschenk. ,,Werd toen alleen gegeven aan hooggeplaatste Nazi's'', weet Schrans. Hij is oud-commando en is actief in het 'oorlogsherdenkingswereldje'. ,,Ik hoorde op de radio dat het boek gestolen was. Ik wil ze deze munt als troost aanbieden'', legt hij uit. Temming is blij met het geschenk. ,,Goed bewaren hè'', waarschuwt Schrans.
'Iedereen weet dat het boek hier thuishoort'
Vervolg vanpagina 1
Overloon - Ondanks het feit dat de inbrekers ongestoord hun gang konden gaan, vindt directeur Temming nog steeds dat het museum een goed alarm heeft.
De daders kwamen binnen door een hek door te knippen en met een steen een nooddeur in te slaan. Via een korte gang konden ze bij de vitrinekast komen, waarin het boek lag. Er was in dat deel van het museum geen elektrische detectie. Het één centimeter dikke glas van de vitrinekast werd met een steen verbrijzeld. ,,Maar ook al was er een alarm afgegaan, dan nog is de vraag of we de dieven gepakt hadden'', zegt Temming. ,,Het duurt even eer de politie hier is.''
De inboedel van het museum is niet verzekerd, omdat dat voor een museum volgens Temming niet te betalen is. De financiële waarde van het boek schat hij op vijftigduizend euro, maar de historische waarde is onschatbaar. Hij denkt dat het boek in opdracht van of door een verzamelaar is gestolen.
Daarnaast is het boek volgens Temming niet te verkopen, zeker niet op de legale markt. Het exemplaar is zo afwijkend van andere uitgaven dat kenners en handelaars wel nattigheid moeten voelen als het ze wordt aangeboden. ,,Iedereen in het wereldje weet dat het boek in Overloon thuishoort.''
Overigens kan het boek überhaupt in Nederland niet legaal worden aangeboden omdat het een misdrijf is om in ons land Mein Kampf te koop aan te bieden. Het boek valt onder artikel 137e van het wetboek van strafrecht, waarin simpel gezegd staat dat publicaties met discriminerende teksten niet verkocht mogen worden.
Temming heeft nog een laatste boodschap voor de dieven: ,,Dat boek moet terug. Jullie mogen het zelfs anoniem terug komen brengen. Dat boek heeft alleen hier een nuttige functie.