vincent schreef:Gaan we nu het onbewust in de verkeerde trein stappen gelijk stellen aan een politieke moord?
Ja, want wie bepaald wat er belangrijker is: Moord of in de verkeerde trein stappen?
De wetgeving bepaalt dat.
En als je zegt dat je de ene wet best aan je laars mag lappen, wie zegt dan dat je de andere wet niet aan je laars mag lappen?
Ethiek?
Iedere serieuze advocaat maakt daar gehakt van als zoiets in de rechtzaal wordt gezegd.
Nu kan ik wel een heel lang betoog gaan afsteken over positief recht versus natuurrecht (saaie en taaie kost) maar ik denk dat Harro gelijk heeft: lees eerst eens goed de vraagstelling voordat je er op reageert.
Dat was het botte antwoord, nu het aardige.
Toen ik naar de middelbare school ging, heel lang geleden, deed ik dat met de fiets. Als het stormde, dan ging ik met de bus of ik vroeg mijn vader of hij mij wilde brengen met de auto.
In de bus zat een chauffeur en een conducteur, dat was toen heel gewoon, maar sowieso, een kaartje kocht je gewoon altijd.
Hoe groot was mijn verbazing toen ik met schoolreis naar Amsterdam ging: alleen een chauffeur op de tram en niemand (behalve mijn klasgenoten en ik uit de provincie) kochten een kaartje. Aangezien we aardig door onze hoofstad zworven, viel ons toch wel op dat eigenlijk niemand een kaartje kocht, en waarom ook, er werd toch niet gecontroleerd. Uit de boeken die ik er later over las, leerde ik dat dit terug te voeren was op 'de individuele vrijheid van de burger' (die vanzelfsprekend voor diensten betaalde) danwel bezuinigingen.
Als je vervolgens wat meer leert over politieke economie, dan leer je dat de lokale overheid de burgerzin toch zwaar heeft overschat.
Marxisten en Hegellianen leren dat de geschiedenis verloopt conform de begrippen 'these' en daarop 'anti-these' en vervolgens synthese. Om bovenstaand als voorbeeld aan te grijpen: vrij reizen op de tram kan op den duur natuurlijk niet, als dat te veel gebeurt gaat de vervoerder kapot/failliet dus daarop komt een tegenreactie. Die is er ook gekomen, middels nogal agressieve controles in de Amsterdamse tram en metro. In Nederland is zelfs het openbaar vervoer geprivatiseerd en nu moet er winst op gemaakt worden en dat houdt dus in: inkomsten.
Opvallend vind ik zelf overigens de mentaliteitsverandering bij de (zwart reizende) reiziger. Blijkbaar is er een catagorie mensen die het niet nodig vindt om voor diensten te betalen. Dit is de zelfde catagorie mensen die geen enkele band heeft met de publieke ruimte en dus vindt dat die maar vernield kan worden. Of dit nu terug te voeren is tot een bepaald overheidsbeleid, is iets waar sinds Pim F. al veel over is gediscussieerd.
Vervolgens komt er een Canadees naar Nederland, stapt in de verkeerde trein en wordt bot bejegend door de NS. Natuurlijk had de beste man een geldig kaartje moeten hebben maar de ongelofelijke botheid waarmee hij benaderd werd is toch wel symptomatisch voor de anti-these, te weten het zgn 'harde beleid' van onze overheid. Ik teken hierbij aan dat de NS overigens geen overheid is, maar een bedrijf die onze overheid zo gek heeft gekregen dat ze boetes mag gaan opleggen en zelfs innen, hetgeen ik een uitermate kwalijke ontwikkeling acht.
Volgens mij zitten we in de anti-these fase. Er heerst de idiote gedachte dat het 'vroeger' allemaal 'fout' was, het is 'natuurlijk' de schuld van 'links' (hoewel links de afgelopen decennia relatief gezien weinig aan de macht was) en nu is er een reactionaire tegenbeweging aan de gang van een 'stoere' overheid. Mw. Verdonk is hiervan een goed voorbeeld vind ik.
Overigens, als men een oudere blanke Canadees al zo behandelt, hoe behandelt de NS dan bvb gestrande reizigers uit Zaire?
Ja, want wie bepaald wat er belangrijker is: Moord of in de verkeerde trein stappen?
De wetgeving bepaalt dat.
1) Dit is appels en peren vergelijken
2) En nee, de rechter bepaalt dat.