Munitie opgravingen Oosterbeek.

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
Polte
Lid
Berichten: 2171
Lid geworden op: 08 nov 2005, 16:53

Munitie opgravingen Oosterbeek.

Bericht door Polte »

OOSTERBEEK - Ruimingsbedrijf T&A Survey heeft de afgelopen maand bijna 800 explosieven opgegraven bij vier beken in Oosterbeek.

Dat is minder dan gedacht. Onderzoek van T&A Survey bracht vorig jaar aan het licht dat er in en rond de beken ruim 8000 metalen voorwerpen in de grond zitten. De verwachting was dat ongeveer 30 procent explosieven zouden zijn. Het blijkt slechts om 10 procent te gaan.

„Het grootste gedeelte van de vondst bestaat uit oud schroot, zoals blikjes, helmen en zelfs een dropcontainer”, aldus explosievenexpert J. Walraven. Volgens hem is de Engelse munitie het best bewaard gebleven. „Je ziet goed verschil in kwaliteit. Het Amerikaanse spul stelt niet zo veel voor.”

Waterschap Vallei en Eem wil de Dunobeek, de Oorsprongbeek, de Spreng op de Hemelse Berg en de Gielenbeek in oude staat herstellen, de stroming terugbrengen en de waterlopen aansluiten op de slotgracht van Kasteel Doorwerth. Daarvoor is het nodig de grondwaterbeken schoon te maken en de sprengenkoppen -de bronnen- open te leggen.

In september 1944, tijdens de Slag om Arnhem, is er rond Oosterbeek zwaar gevochten. Daardoor komt er bij vrijwel elke graafactiviteit in de regio oorlogsmunitie tevoorschijn.

Het opruimen van de munitie duurt naar verwachting nog een week. Na de zomervakantie gaat het bedrijf de vijvers in het gebied schoonmaken.

In de gemeente Renkum geldt een plaatselijk verbod op het zoeken met metaaldetectoren in verband met mogelijk ontploffingsgevaar van de munitie. De gemeente Apeldoorn wil dat zo’n verbod ook gaat gelden in de bossen bij Hoog Soeren. De Algemene Plaatselijke Verordening (APV) zou daarvoor moeten worden aangepast. De APV wordt twee keer per jaar door een werkgroep van politie en gemeente onder de loep genomen.

In de bossen van Hoog Soeren ligt veel munitie uit de Tweede Wereldoorlog. Sinds 1998 worden er werkzaamheden verricht om de munitie uit de grond te krijgen.


bron: reformatorisch dagblad
Eine Lichtung im Walde
wo die Sonne scheint
Eingeschlossen durch Bäume
sind wir gefangen
in dieser Lichtung Gottes...
karell
Lid
Berichten: 401
Lid geworden op: 31 mei 2006, 11:56

Bericht door karell »

jammer dat ik daar niet in de buurt woon..hehe

wat betreft de kwaliteit van munitie, explosieven en dergleijke...nooit geweten dat er zoveel verschil tussen de Engelsen en de Amerikanen was.
Gebruikersavatar
Polte
Lid
Berichten: 2171
Lid geworden op: 08 nov 2005, 16:53

Bericht door Polte »

In tegenstelling.... Engelse patronen die ik altijd vind (.303) breken al af als ik er te lang naar kijk..... Amerikaanse patronen niet...
Eine Lichtung im Walde
wo die Sonne scheint
Eingeschlossen durch Bäume
sind wir gefangen
in dieser Lichtung Gottes...
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Bericht door racefiets »

Polte schreef:In tegenstelling.... Engelse patronen die ik altijd vind (.303) breken al af als ik er te lang naar kijk..... Amerikaanse patronen niet...
Dat komt omdat bij engelse patronen een andere legering voor het messing is gebruikt. .303 messing wordt heel snel broos door ontzinking. Franse 7,5 MAS patronen hebben dit euvel ook. Ontzinking is te herkennen aan roodkoperen vlekken op de huls.
Gebruikersavatar
Nick
Lid
Berichten: 2204
Lid geworden op: 10 apr 2004, 20:32

Re: Munitie opgravingen Oosterbeek.

Bericht door Nick »

Polte schreef:
„Het grootste gedeelte van de vondst bestaat uit oud schroot, zoals blikjes, helmen en zelfs een dropcontainer”, aldus explosievenexpert J. Walraven. Volgens hem is de Engelse munitie het best bewaard gebleven. „Je ziet goed verschil in kwaliteit. Het Amerikaanse spul stelt niet zo veel voor.”



Dat ze dat 'oud schroot' dan maar aan mij geven :roll:
Infanterie: Königin aller Waffen!
pionier
Lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 22 jun 2005, 20:49

Bericht door pionier »

Hoe iets bewaart blijft heeft het meest met de grondsoort te maken, dus kan zeker dat andere metalen beter blijven in een bepaalde soort grond.
En de explosievenexpert Walvaren mag idd eens wat meer respect tonen:S Oud schroot... helmen... toevallig wel van personen geweest die die strijd misschien niet hebben overleeft.
Gebruikersavatar
Polte
Lid
Berichten: 2171
Lid geworden op: 08 nov 2005, 16:53

Bericht door Polte »

racefiets schreef:
Polte schreef:In tegenstelling.... Engelse patronen die ik altijd vind (.303) breken al af als ik er te lang naar kijk..... Amerikaanse patronen niet...
Dat komt omdat bij engelse patronen een andere legering voor het messing is gebruikt. .303 messing wordt heel snel broos door ontzinking. Franse 7,5 MAS patronen hebben dit euvel ook. Ontzinking is te herkennen aan roodkoperen vlekken op de huls.
Hmmm, interessant dat wist ik niet.
Dat van die rode vlekken klopt, kijk maar naar de foto...
.303 uit een beekje.... 3x raden waar dat beekje lag....geheh... kon hem zo zien liggen in het water.

Afbeelding
Eine Lichtung im Walde
wo die Sonne scheint
Eingeschlossen durch Bäume
sind wir gefangen
in dieser Lichtung Gottes...
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

het bodemprofiel zegt inderdaad erg veel over de houdbaarheid van een item, in grond met een laag zuurstofgehalte zal een item in veel betere staat tevoorscheinkomen.
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
the_king88
Lid
Berichten: 1269
Lid geworden op: 06 nov 2005, 22:45
Locatie: stadskanaal(GR)
Contacteer:

Bericht door the_king88 »

Je merkt trouwens ook dat het erg warm weer is :lol: overal worden in sloten en dergelijke gespeurd op spulletjes 8)
@ polte:dat beekje lag in oosterbeek of in je inmiddels "bekende" bos :wink: of heb ik het mis?
~~~ Vliegende hollander pamflet dubbel/over?! PB even, misschien heb ik interesse :) ~~~
Gebruikersavatar
Polte
Lid
Berichten: 2171
Lid geworden op: 08 nov 2005, 16:53

Bericht door Polte »

Oosterbeek.
.303 is Engels dus zul je niet zo snel in Hürtgenwald vinden, als je dat bedoeld met mijn "bekende bos".
Laatst gewijzigd door Polte op 23 jul 2006, 14:34, 2 keer totaal gewijzigd.
Eine Lichtung im Walde
wo die Sonne scheint
Eingeschlossen durch Bäume
sind wir gefangen
in dieser Lichtung Gottes...
Gebruikersavatar
Stephan.h
Lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 23 jul 2006, 13:57
Locatie: Huissen
Contacteer:

Bericht door Stephan.h »

Als ik dit ooit had geweten :cry:

Die opgraving is bij een beek waar ik heel vaak in de buurt kwam.

Msischien idee om een keertje te kijken.
Gebruikersavatar
Kleine Feldmaus
Lid
Berichten: 440
Lid geworden op: 06 mei 2006, 14:41
Locatie: Het land van Maas & Waal

Bericht door Kleine Feldmaus »

Stephan, in Oosterbeek mag je als hobbyist sowieso niet graven.
Het is beschermd archeologisch monumenten gebied.
"The greatness of a nation and its moral progress can be judged by the way its animals are treated." - Mahatma Gandhi
Gebruikersavatar
Stephan.h
Lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 23 jul 2006, 13:57
Locatie: Huissen
Contacteer:

Bericht door Stephan.h »

Weet ik, het is dan ook niet bedoeld om te graven, maar het is gewoon het idee.

Ik bedoel ermee, dat als ik er langsoploop en opeens op een granaat, mijn of watdanook trap en dan een ontploffing.

Dan had ik er juist niet langsopgelopen. :wink:
Gebruikersavatar
Kleine Feldmaus
Lid
Berichten: 440
Lid geworden op: 06 mei 2006, 14:41
Locatie: Het land van Maas & Waal

Bericht door Kleine Feldmaus »

Ah zo! Nu snap ik het :-)
"The greatness of a nation and its moral progress can be judged by the way its animals are treated." - Mahatma Gandhi
Gebruikersavatar
overlord
Lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 30 dec 2005, 18:36
Locatie: o,g. Eindhoven

Bericht door overlord »

karell schreef:jammer dat ik daar niet in de buurt woon..hehe

wat betreft de kwaliteit van munitie, explosieven en dergleijke...nooit geweten dat er zoveel verschil tussen de Engelsen en de Amerikanen was.
Nou wat maakte het 60 jaar geleden eigenlijk uit hé, of je nou door een dure Engelse kogel of een goedkope Amerikaanse kogel werd neergeschoten, ik denk dat ze allebei dodelijk en evenveel pijn zullen doen.

Marco A.K.A. Overlord
Plaats reactie