Wrak Graf Zeppelin gevonden in Oostzee

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Wrak Graf Zeppelin gevonden in Oostzee

Bericht door sobel »

Uitgegeven: 27 juli 2006 16:10
Laatst gewijzigd: 27 juli 2006 16:50

WARSCHAU - Een scheepswrak dat eerder deze maand werd ontdekt in de Oostzee, is dat van de Graf Zeppelin, het enige Duitse vliegdekschip in de Tweede Wereldoorlog. Dat heeft de Poolse marine donderdag gezegd na onderzoek, aldus Duitse en Poolse media.

Het wrak werd ontdekt op 12 juli door een Poolse maatschappij die onderzoek doet naar mogelijke oliereserves op zee.


De Graf Zeppelin werd in 1938 in Kiel gedoopt in aanwezigheid van Adolf Hitler. Het was 262 meter lang en 36 meter breed. Het was gebouwd om 42 vliegtuigen te kunnen dragen. Het schip, een prestige-object van de Duitse marine, werd evenwel nooit in dienst genomen. De bouw van het schip werd ook nimmer voltooid.

Zinken

Het vaartuig viel in 1945 in handen van de Sovjets, die het tot zinken zouden hebben gebracht in de Oostzee. De details van deze operatie zijn nooit aan het licht gekomen.

De Graf Zeppelin zou na een kort verblijf in Leningrad (het huidige St. Petersburg) uiteindelijk in augustus 1947 tot zinken zijn gebracht als onderdeel van een oefening van de Sovjet-marine.

bron: NU.nl

------------------------------------------------------------------------------



ik zelf was even in de war met deze Graf Zeppelin:

Afbeelding
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
the_king88
Lid
Berichten: 1269
Lid geworden op: 06 nov 2005, 22:45
Locatie: stadskanaal(GR)
Contacteer:

Bericht door the_king88 »

Wel leuk hoop dat er meer nieuws over bekend word, :)
~~~ Vliegende hollander pamflet dubbel/over?! PB even, misschien heb ik interesse :) ~~~
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Re: Wrak Graf Zeppelin gevonden in Oostzee

Bericht door Charly1975 »

sobel schreef: ik zelf was even in de war met deze Graf Zeppelin:

Afbeelding

Ach Sobel....het is maar een klein detailistisch verschil tussen dit luchtschip en een vliegdekschip :wink:
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

:P het had de zelfde naam
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Plaats reactie