Voorstel PvdA: Ontkennen Holocaust uit Strafrecht.

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
97Th Division
Lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 05 sep 2006, 19:37
Locatie: Maastricht/Limburg

Voorstel PvdA: Ontkennen Holocaust uit Strafrecht.

Bericht door 97Th Division »

overgenomen van nieuwsnieuws.nl
Het onkennen van de holocaust moet volgens PvdA-senator Erik Jurgens niet strafbaar zijn. "Het valt onder de vrijheid van meningsuiting, tenzij iemand aanzet tot rassenhaat", vindt Jurgens. "Ik ben er vrij zeker van dat als een nationale rechter een ontkenner veroordeelt, die later gelijk krijgt van het Europees Hof voor de Rechten van de Mens."

Jurgens zei dit maandag naar aanleiding van een debat over de Turkse volkerenmoord op Armenen begin vorige eeuw. Die ontkenning is evenmin strafbaar. Bij de Holocaust hebben de nazi's miljoenen joden omgebracht. "Als iemand dat ontkent, kun je zeggen: dat is een idiote mening. Maar je kunt het niet bestraffen", redeneert Jurgens, parlementslid bij de mensenrechtenorganisatie Raad van Europa in Straatsburg.
Wat vinden jullie hiervan ? , mijn mening is dat het strafbaar moet blijven want de holocaust is een feit wat echt gebeurd is en alleen omdat een paar mensen met hun eigen kleine denkwereld dat niet accepteren :?

[Edit Sjoerd] Topic titel aangepast.[/Edit]
Day Of Judgement God Is Calling.Underneath The War Pigs Crawling.Begging Mercy For The Saints.Satan Laughs And Spreads His Wings

War Pigs - Black Sabbath
pionier
Lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 22 jun 2005, 20:49

Bericht door pionier »

Ik vind dat je het wel mag ontkennen. Waarom dit niet en een andere oorlog of massamoord wel.
Gebruikersavatar
97Th Division
Lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 05 sep 2006, 19:37
Locatie: Maastricht/Limburg

Bericht door 97Th Division »

Nou de andere genocides die bewezen zijn mogen van mij ook bij ontkenning strafbaar worden gesteld hoor.Ik vind het maar geschiedenis herschrijven
Day Of Judgement God Is Calling.Underneath The War Pigs Crawling.Begging Mercy For The Saints.Satan Laughs And Spreads His Wings

War Pigs - Black Sabbath
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

... Even voor de duidelijkheid.

Het standpunt op dit forum is en blijft vooralsnog dat holocaust-ontkenning niet is toegestaan... :!:
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
Gebruikersavatar
wittmann
Lid
Berichten: 1451
Lid geworden op: 20 okt 2004, 17:11

Bericht door wittmann »

Ik vind ook dat je het mag ontkennen,
iedereen weet immers beter en zo kun je de achterlijke mensen er
wel uit halen.
ik ben namelijk een groot voorstander van vrijheid van menings uiting.

het argument dat dan gezegd word van: maar het is een feit dat het
gebeurt is vind ik een slecht argument. er zijn zoveel dingen die
wel zijn gebeurt en die worden ontkent. zoals moorden e.d.
van mij mag iedereen lekker zelf weten wat hij zegt.
iedereen weet toch beter :wink:
MARKET GARDEN
Lid
Berichten: 470
Lid geworden op: 12 aug 2005, 09:51
Locatie: Nijmegen

Bericht door MARKET GARDEN »

dvaupell schreef:... Even voor de duidelijkheid.

Het standpunt op dit forum is en blijft vooralsnog dat holocaust-ontkenning niet is toegestaan... :!:
Meteen weer paniek, er wordt helemaal niets ontkent!

Het gaat over een voorstel van de PVDA en de mogelijkheid het uit het strafrecht te halen.

Ik ben er voorstander van, vrijheid van meningsuiting belangrijker dan het feit dat iemand zich beledigd voelt.
De waarheid komt met de jaren
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Ik ben honderd procent voor handhaven van het verbod. Het ontkennen van de Holocaust is misbruik van de vrijheid van meninguiting.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
MARKET GARDEN
Lid
Berichten: 470
Lid geworden op: 12 aug 2005, 09:51
Locatie: Nijmegen

Bericht door MARKET GARDEN »

Harro schreef:Ik ben honderd procent voor handhaven van het verbod. Het ontkennen van de Holocaust is misbruik van de vrijheid van meninguiting.
Zeer actueel, de massa moorden op de Armeniërs, ook verbieden daar aan te twijfelen?

Kortom omdat personen misbruik maken van een recht, het recht op vrijheid van meningsuiting, gaan we verbieden?!
De waarheid komt met de jaren
rik3445
Lid
Berichten: 514
Lid geworden op: 02 mei 2006, 19:03

Bericht door rik3445 »

Ik vind dat de Holocaust niet mag worden ontkend. Want dan kun je wel zeggen dat andere moorden wel mogen ontkent worden, maar de Endlosing daarbij zijn ong. 5 miljoen tot 6 miljoen joden vermoort, en dan nog niet gesproken over alle andere slachtoffers.
Pamflettenverzamelaar: Vliegende Hollanders en de Wervelwind.
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

97Th Division schreef:Nou de andere genocides die bewezen zijn mogen van mij ook bij ontkenning strafbaar worden gesteld hoor.Ik vind het maar geschiedenis herschrijven
Niet alleen het ontkennen van de holocaust is strafbaar. Iedere door Nederland erkende genocide ontkennen is strafbaar.

Ik ben het eens met Harro.

Misschien is het strafbaar stellen van het ontkennen van de holocaust ook wel een manier om de geschiedenis een beetje te bewaren.
Nu is de holocaust weer volop in het nieuws, en kan het weer de interesse opwekken.

Over 50 jaar weet niemand meer wat de holocaust is, misschien is er nog een enkele geschiedenis-leraar die er wat zinnen aan besteed.. Als er dan een enquete is, dan gok ik dat 3 kwart van de Nederlandse bevolking niet weet wat de holocaust is, of wat jodenvervolging uberhaupt inhield.
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

MARKET GARDEN schreef:Zeer actueel, de massa moorden op de Armeniërs, ook verbieden daar aan te twijfelen?
Ik vind het altijd een zwaktebod als mensen allerlei vergelijkingen gaan maken en er andere genocides bijslepen terwijl we het over de Holocaust hebben. Dan krijg je de zoveelste "we mogen de Holocaust ontkennen want we mogen andere genocides ook ontkennen" discussie. En in die discussies draven mensen vaak door. Met een verbod op ontkenning van de Holocaust bescherm je de slachtoffers en nabestaanden van slachtoffers van de grootste genocide uit de recente geschiedenis. Ontkenning impliceert dat die mensen voor leugenaar worden uitgemaakt en na alles dat zij hebben moeten doorstaan is dat het laatste waar je hen mee moet confronteren. Vrijheid van meningsuiting is niet zo rigide dat het voor alles geldt of helemaal niet, zonder tussenweg. Voor de Holocaust dienen we een uitzondering te maken en zo'n verbod staat niet gelijk aan het afschaffen van de vrijheid van meningsuiting. Er bestaan immers ook andere uitzonderingen binnen de Nederlandse wet (majesteitschennis, belediging van een ambtenaar in functie, etc.)
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door KevinP »

Harro schreef:Er bestaan immers ook andere uitzonderingen binnen de Nederlandse wet (majesteitschennis, belediging van een ambtenaar in functie, etc.)
Precies, vrijheid van meningsuiting is absoluut niet de vrijheid om maar te roepen wat je wilt. De wet beschermt mensen gelukkig ook tegen discriminatie en smaad. Ik zie het verbod op het ontkennen van de Holocaust totaal niet als een beperking van de vrijheid van meningsuiting. Van mij mag het verbod gewoon gehandhaaft worden.

Eén argument tegen dit verbod waar ik me wel in kan vinden is dat een verbod suggereert alsof er iets te verbergen valt waaruit de ontkenners concluderen dat er daadwerkelijk sprake is van een Joods complot. Als je het verbod opheft zijn de ontkenners denk ik veel sneller uitgesproken dan nu, want dan valt hun complottheorie helemaal in duigen.
"Frisch auf mein Volk, die Flammenzeichen rauchen!"
Unser Volk steht im Aufbruch gegen die Verknechtung Europas durch den Nationalsozialismus, im neuen gläubigen Durchbruch von Freiheit und Ehre.
Gebruikersavatar
wittmann
Lid
Berichten: 1451
Lid geworden op: 20 okt 2004, 17:11

Bericht door wittmann »

rik3445 schreef:Ik vind dat de Holocaust niet mag worden ontkend. Want dan kun je wel zeggen dat andere moorden wel mogen ontkent worden, maar de Endlosing daarbij zijn ong. 5 miljoen tot 6 miljoen joden vermoort, en dan nog niet gesproken over alle andere slachtoffers.
maar communisten en dergelijke ontkennen toch ook dat onderleiding van het communisme zoveel miljoenen mensen vermoord/verdwenen zijn
in de jaren dat het communisme in rusland aan de macht was.
terwijl ik dit net zo een grote misdaad vind als de holocaust.
dat mag men ook ontkennen. veel plezier met het ontkennen denk ik dan,
je hebt het toch aan het verkeerde eind.

en over het beledigen van ambtenaar in functie ed
als je mening is dat de politie kl*te is mag dat toch ook?
zolang je ze maar niet gaat persoonlijk beledigt.

ik vind dat als iemand denkt dat de holocaust niet is gebeurt of sterk is overdreven, hij dat mag denken. het tegendeel is toch bewezen!!
zolang je maar niet gaat oproepen tot rassenhaat ofzoiets dergelijks.

Ruud
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Bericht door Charly1975 »

MARKET GARDEN schreef:
Zeer actueel, de massa moorden op de Armeniërs, ook verbieden daar aan te twijfelen?
Dodo schreef:
Niet alleen het ontkennen van de holocaust is strafbaar. Iedere door Nederland erkende genocide ontkennen is strafbaar.
De massamoord op de Armeniërs is een door Nederland erkende genocide. Dus daar hoef je niet aan te twijfelen.

wittmann schreef: maar communisten en dergelijke ontkennen toch ook dat onderleiding van het communisme zoveel miljoenen mensen vermoord/verdwenen zijn
in de jaren dat het communisme in rusland aan de macht was.
terwijl ik dit net zo een grote misdaad vind als de holocaust.
dat mag men ook ontkennen.
Ik vind dat Wittmann hier ook wel een punt heeft b.t.w. Hoe zit dat met de Russen ?
Kan iemand me dat kort en helder uitleggen waarom (terecht) erkende genocides wel en deze moorden/verdwijningen (waarvoor toch ook wel genoeg aanwijzingen zijn volgens mij) niet ? Of heb ik het geheel fout ??? (Kan ook uiteraard)


Overigens ben ik van mening dat het ontkennen van de Holocaust gewoon verboden moet blijven. Je hebt weliswaar een recht van meningsuiting maar bij ieder recht zijn er ook de beroemde kleine lettertjes waar men zich aan moet houden wil men een beroep doen op dat recht.
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

wittmann schreef:en over het beledigen van ambtenaar in functie ed
als je mening is dat de politie kl*te is mag dat toch ook?
zolang je ze maar niet gaat persoonlijk beledigt.
Dat ben ik sowieso niet met je eens, maar de politie is het topic niet. Maar jij ziet Holocaustontkenning dus niet als een persoonlijke belediging voor de slachtoffers, overlevenden en hun nabestaanden van slachtoffers?
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Plaats reactie