Rechtbank beëindigt proces Bikker

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Rechtbank beëindigt proces Bikker

Bericht door Roel R. »

Rechtbank beëindigt proces Bikker

HAGEN - De rechtbank in het Duitse Hagen heeft maandagmiddag de rechtszaak tegen de Nederlandse oorlogsmisdadiger Herbertus Bikker (89) stopgezet. Volgens de rechtbank is Bikker niet in staat om nog langer terecht te staan.

Afbeelding

,,Hij moet actief kunnen meewerken aan zijn verdediging en dat kan hij niet meer'', aldus rechter Herkenberg. De oud-SS'er was bewaker van kamp Erica in Ommen. Hij werd ervan verdacht in november 1944 verzetsman Jan Houtman te hebben doodgeschoten. Bikker die maandag zelf bij de zitting aanwezig was, antwoordde na aandringen van de media blij te zijn dat aan zijn proces een einde is gekomen.

Officier van justitie U. Maass zei het stopzetten van het proces niet als een nederlaag te beschouwen. ,,Maar het is treurig dat het vlak voor het einde op deze manier moet stoppen. Het is net of een marathonloper vlak voor de finish moet stoppen. Dat is frustrerend. Sinds 1996 hebben we met de Nederlandse collega's heel veel inspanning geleverd en werk verzet.'' Maass is vanaf 1996 bezig geweest om Bikker opnieuw veroordeeld te krijgen.

Maandag kwam de zoveelste deskundige, die tijdens deze rechtszaak Bikker heeft onderzocht, de rechtbank zijn bevindingen vertellen. Deze meende dat Bikker geestelijk de informatie over zijn proces niet meer kan verwerken.

Maass was er na de uitkomst van dit onderzoek, waar hij zelf om had gevraagd, niet meer zo zeker van als in het begin van dit proces dat Bikker zijn zwakke geestelijke en lichamelijke conditie simuleert. ,,Dit proces is ook voor mij een leerproces geweest'', stelt Maass.
Erg jammer, ik noem niet iedere ss-er per definitie slecht en moordenaar, maar dit was een "echte" en hij had ondanks zijn leeftijd van mij de bak in gemogen!
Gebruikersavatar
robin.h
Lid
Berichten: 1877
Lid geworden op: 11 nov 2002, 17:23
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Rechtbank beëindigt proces Bikker

Bericht door robin.h »

Erg jammer, ik noem niet iedere ss-er per definitie slecht en moordenaar, maar dit was een "echte" en hij had ondanks zijn leeftijd van mij de bak in gemogen!
Daar ben ik het helemaal mee eens :!:
Mijn nieuwe verzamelsite: " http://www.worldwar2collector.tk "
Ernst-H
Lid
Berichten: 606
Lid geworden op: 02 jan 2004, 12:59

Bericht door Ernst-H »

Het spijt me maar daar kan je volgens mij helemaal niks over zeggen. Was je erbij toen het feit waarvoor ze hem berechtten gebeurde?........Weet je alle ins en outs van de rechtzaak?, ben je een rechter?

Op alle vragen is het antwoord Nee.
Gezocht: Militaire objecten, documenten, foto's uit en over de stad Kampen (Overijssel) en de kleinere kernen.
-- Kampen -- IJsselmuiden -- Grafhorst -- Wilsum -- 's Heerenbroek -- Zalk & Veecaten -- Kamperveen --
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Ernst-H schreef:Het spijt me maar daar kan je volgens mij helemaal niks over zeggen. Was je erbij toen het feit waarvoor ze hem berechtten gebeurde?........Weet je alle ins en outs van de rechtzaak?, ben je een rechter?

Op alle vragen is het antwoord Nee.
Het antwoord is inderdaad nee, wat ik wel weet is dat hij Veroordeeld was, en is ontsnapt!!
Ernst-H
Lid
Berichten: 606
Lid geworden op: 02 jan 2004, 12:59

Bericht door Ernst-H »

Hij is veroordeeld vlak na de oorlog. In die tijd werd je al geinterneerd en veroordeeld voor lidmaatschap van de NSB. Hij was landverrader...en had een mens gedood. Logisch dat je daarvoor wordt veroordeeld.

Als de processen zouden worden overgedaan naar huidige maatstaven zouden een hoop veroordelingen van vlak na de oorlog waarschijnlijk heel anders zijn of überhaupt niet hebben plaatsgevonden.

Wat ik mij kan herinneren van de media-aandacht rond de Bikker zaak was dat ze moesten bewijzen dat de "moord" op Houtman "extreem wreed" was begaan. Voor "gewone" moord/doodslag konden ze hem niet meer veroordeeld krijgen.
Dit heeft er voor mij alle schijn van dat ze maar wat proberen.

Daarnaast vind ik het onterecht om iemand 60 jaar na dato nogmaals aan te klagen....maar dat is slechts mijn mening.
Laatst gewijzigd door Ernst-H op 02 feb 2004, 23:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Gezocht: Militaire objecten, documenten, foto's uit en over de stad Kampen (Overijssel) en de kleinere kernen.
-- Kampen -- IJsselmuiden -- Grafhorst -- Wilsum -- 's Heerenbroek -- Zalk & Veecaten -- Kamperveen --
Gebruikersavatar
robin.h
Lid
Berichten: 1877
Lid geworden op: 11 nov 2002, 17:23
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Bericht door robin.h »

Als ze redelijke bewijzen hebben dat die man die verzetsstrijder heeft vermoord,dan moet ie gewoon berecht worden ongeacht zijn geestelijke en lichamelijke conditie.

Robin.
Mijn nieuwe verzamelsite: " http://www.worldwar2collector.tk "
Gebruikersavatar
Brianlinden
Lid
Lid
Berichten: 2504
Lid geworden op: 03 jan 2004, 22:13
Locatie: Leiden

Bericht door Brianlinden »

ach god ordeeld op zyn tijd :P
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Het komt misschien raar over wat ik nu ga tiepen maar ik ben blij dat deze oude man ervan af is.
Misschien is het inderdaad een klootzak en verdiend hij de straf die men hem toebedeeld had, maar misschien is het ook gewoon een oude man die fouten heeft begaan zoals wij allen.
hij naderd het eide van zijn leven. Gun hem het geluk van te sterven temidden van de dingen die hij liefheeft.
Als wij hem dat niet gunnen wat zijn wij dan beter dan dat wat wij van hem denken?

En los hiervan: ik denk dat de ergste straf al geweest is; hij moet met zichzelf leven.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Yorick
Lid
Berichten: 648
Lid geworden op: 28 jan 2004, 18:49
Locatie: Doorwerth, vlakbij Arnhem

Bericht door Yorick »

voordat ik mijn mening hierover doe zou ik eerst wel is willen weten hoe deze man zich nu voelt over zijn daden begaan in het verleden..
"Arnhem bridge. And hold it!"
kippetje
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 jan 2004, 14:51
Locatie: het Noorden

Bericht door kippetje »

Het is een tweeledig probleem. Aan de ene kant vind ik dat de man nu nog de kogel verdiend, maar aan de andere kant, de man is al zo oud.

Maar wat als het jou opa was die deze man naar de eeuwige jachtvelden had geholpen. Dan is het zeker dat de reacties hier minder mild waren geweest.

Mijn conclusie is dan ook dat deze man zeker had moeten hangen, maar zoveel jaar na dato is dat wat laat.

Dit is weer typisch Hollands geleuter. Als er niets meer aan te doen is gaan ze zeuren.
Ze hadden zo hard moeten lullen toen de Japanse keizer hier met alle hoffelijkheid werd ontvangen.

Daarbij vergeleken is Bikker een hele kleine vis.

Anton
ironmarc
Lid
Berichten: 2000
Lid geworden op: 19 feb 2004, 21:22
Locatie: IJsselstein

Bericht door ironmarc »

Ik vind het niet normaal dat ze die man laten lopen en nog mede leven tonen ook!! Dat heeft die man volgens mij ook niet gehad toen ie de moord (mischien wel meerdere???) pleegde.
Hij zou zo zielig zijn en alles maar hij was wel in staat om achter de camera aan te gaan en die weg te slaan...
Persoonlijk vind ik dat ze hem gewoon moeten vastzetten.
Wat zouden mensen eigelijk doen als ze hem op straat tegen komen?? Zou ie nooit een klap voor z'n kanus hebben gehad??
Bjorn
Lid
Berichten: 1577
Lid geworden op: 20 mei 2003, 09:36

Bericht door Bjorn »

Ik vind het een goede zaak dat ze meneer Bikker weer vrij hebben gelaten.

't Is al zo lang geleden, laat hem gewoon met rust!

Bjorn.
Gebruikersavatar
robin.h
Lid
Berichten: 1877
Lid geworden op: 11 nov 2002, 17:23
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Bericht door robin.h »

Dus als bijv iemand honderden mensen heeft vermoord en hij is al oud betekent het dan tot je iemand mag vrij laten.Ik ben het er niet mee eens dat hij word vrij gelaten.


Robin.
Mijn nieuwe verzamelsite: " http://www.worldwar2collector.tk "
Gebruikersavatar
Maximus
Lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 04 mar 2003, 01:46

Bericht door Maximus »

BjornSpiN schreef:Ik vind het een goede zaak dat ze meneer Bikker weer vrij hebben gelaten.

't Is al zo lang geleden, laat hem gewoon met rust!

Bjorn.
wat nou als bijv. hitler of goering of een andere hoge officier opduikt.

denk je dan er ook nog zo over.

vast niet.

ik vind dat ze hem gewoon moeten berechten.

naast de moord heeft hij nog
2 moorden
deelname aan een razzia
mischandeling van gevangen

op zijn kerfstok.

en waarom vraagt nederland geen uitlevering aan duitsland was hij is een ontsnapte gevangen.

en lichamelijk en geestelijk niet goed??

volgens zijn buurman kan hij gewoon goed lopen autorijden ect.
ironmarc
Lid
Berichten: 2000
Lid geworden op: 19 feb 2004, 21:22
Locatie: IJsselstein

Bericht door ironmarc »

precies, die *knip* ehhh bikker loopt gewoon alles te neppen!!

Het rijmde in ieder geval op bikker wat er tussen de sterretjes stond. Maar ik vond dit niet zoveel toevoegen aan de discussie.
Martijn
Plaats reactie