Kijkerstip

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Thomas
Lid
Berichten: 232
Lid geworden op: 02 nov 2003, 16:15

Bericht door Thomas »

Roel R. schreef:http://www.wehrmacht-awards.com/forums/ ... hp?t=45002

Misschien intressant voor onze belgische vrienden!
Bedankt Roel, maar deze is een reproduktie. Niet alleen weet ik dat deze foto in het SMF-archief zit, de textuur (te korrelig, typisch voor reproduktie) en de onnatuurlijke verkleuring zijn verdere aanwijzingen.
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Ik weet wie ik voortaan ga mailen voordat ik een foto koop :)

hier staat ook nog een belg op:

http://www.wehrmacht-awards.com/forums/ ... ge=2&pp=15
Bjorn
Lid
Berichten: 1577
Lid geworden op: 20 mei 2003, 09:36

Bericht door Bjorn »

Ik vond het echt een hele mooie documentaire!!! :) (een 10+)

En meneer Oswald van Ooteghem lijkt mij, misschien wel een beetje raar om te zeggen, echt een hele aardige, enthousiaste man! (hij doet me ook een beetje aan m'n opa denken :) )

Volgende week weer kijken!

Bjorn.
Thomas
Lid
Berichten: 232
Lid geworden op: 02 nov 2003, 16:15

Bericht door Thomas »

BjornSpiN schreef:Volgende week weer kijken!
Ja, maar ... de man die je dan zal zien heeft een nogal bewogen leven achter de rug en heeft veel, zoniet alles, van zijn levensvreugde verloren. Ik vrees alleen dat ze hem als een soort barbaar gaan afschilderen, wat hij zeker niet is.
Bjorn
Lid
Berichten: 1577
Lid geworden op: 20 mei 2003, 09:36

Bericht door Bjorn »

Toen de aftiteling begon en de presentatrice over de volgende aflevering begon, merkte ik dat al een beetje, maar ik ben er toch erg benieuwd naar.
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

Thomas schreef: Hij is de enige die het hoofd weet koel te houden, al de anderen kletsen er maar op los uit emotionele uitbarstingen dat het geen naam meer heeft.
Wie zijn zij, de anonieme burgers in het jaar 2004, om over dingen zoals idealisme en nationalisme te spreken? Laat me niet lachen.
Maar ach, ik hoef er me niet druk om te maken want wat de Ollanders hier zoal kakelen heeft juist 0,0 waarde daarbuiten. Als ik bekijk wat "Sjoed" of "Stolk" voorstellen, en dat vergelijk het burgerlijk/militair CV kijk van mijn vriend Oswald ...
Ik vind dit een typisch geval van 'De pot verwijt de ketel...'
Je beschuldigd anderen van bepaald gedrag (terecht overigens) en vervolgens veroordeel je dat gedrag door het zelf toe te passen. :?
(Je kent mij ook niet persoonlijk maar je schijnt al precies te weten hoe ik in elkaar zit.)

Ten tweede: Het is nogal logisch dat ik, een 19 jarige student, weinig voorstel qua militait/burgerlijk CV bij een man van in de zeventig of tachtig.
Lijkt me een tamelijk oneerlijke vergelijking.
Totaal zonder reden vallen Hollanders de Duitsers aan met volslagen onzinnige aantijgingen van misdaden en andere.
Ooit gehoord van Auschwitz? Vught? Putten misschien? Stevlot? Allemaal plaatsen waar in naam van de Duitsers gruwelijke misdrijven zijn gepleegd. Ik zeg niet dat de Geallieerden schone handen hadden, maar het feit dat jij hier stelt dat wij zonder reden de Duitsers allerlei aanteigingen/beschuldigingen maken is ronduit belachelijk.
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Bjorn
Lid
Berichten: 1577
Lid geworden op: 20 mei 2003, 09:36

Bericht door Bjorn »

Thomas, is meneer van Ooteghem echt een vriend van jou??
Als je hem ziet, doe hem dan maar de groeten, en ik wil hem wel bedanken voor het mooie interview en ik hoop dat het nog eens op TV komt!!!
Gebruikersavatar
Michael
Lid
Berichten: 867
Lid geworden op: 19 feb 2004, 20:00
Contacteer:

Bericht door Michael »

En geef die van mij dan ook maar ondertussen!
Gebruikersavatar
Michael
Lid
Berichten: 867
Lid geworden op: 19 feb 2004, 20:00
Contacteer:

Bericht door Michael »

Sjoerd, ik heb nog nooit van 'Stevlot' gehoord.
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

Michael schreef:Sjoerd, ik heb nog nooit van 'Stevlot' gehoord.
Hier heb je het:
Het boek:'De Tweede Wereldoorlog in Foto's, door David Boyle uitgeverij 'Rebo Productions' met ISBN 90-366-1280-2 bevat ongeveer 800 foto's met uitleg uit deze periode en is een echt aanrader.)

Op blz 262 van dit boek staat het volgende:

'Maar de wreedheid van de Duitse SS sterkte de wil van de Amerikanen. Meer dan zeventig Amerikaanse soldaten die in Malmedy gevangen waren genomen, werden op 17 december door een SS-pantserdivisie vermoord.
Twee dagen later (op 19 december dus) vermoorde de SS bij Stevlot 130 Belgische burgers die ervan werden 'verdacht' Amerikanen onderdak te bieden'
Alsjeblieft. Dat is wat ik bedoelde met Stevlot
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Glenn Janssens
Lid
Berichten: 2132
Lid geworden op: 29 sep 2003, 17:26

Bericht door Glenn Janssens »

Stevlot is verkeert geschreven,het moet Stavelot zijn.
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

Oei, dan is er sprake van een drukfout. :oops:
Sorrie ik ben Hollander, dus ik ken al die Belgische dorpjes niet. :wink: Bedankt voor de aanvulling Adrian
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door KevinP »

'Maar de wreedheid van de Duitse SS sterkte de wil van de Amerikanen. Meer dan zeventig Amerikaanse soldaten die in Malmedy gevangen waren genomen, werden op 17 december door een SS-pantserdivisie vermoord.
Het Bloedbad van Malmedy/The Malmedy massacre is een bekende benaming van deze tragedie.

Maar moeten we hiermee aantonen hoe misdadig de SS soms te werk ging? Dat deze organisatie misdadig was is inmiddels wel bewezen, wat niet wil zeggen dat elke SS-er een oorlogmisdadiger was.
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door KevinP »

Sjoerd schreef:Oei, dan is er sprake van een drukfout. :oops:
Sorrie ik ben Hollander, dus ik ken al die Belgische dorpjes niet. :wink: Bedankt voor de aanvulling Adrian
Het boek waaruit je dit hebt overgenomen zit vol met feitelijke- en drukfouten. Mooie foto's, maar de teks is onbetrouwbaar door een slechte vertaling.

Zie: http://www.go2war2.nl/artikel/936
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 1966
Lid geworden op: 02 nov 2002, 13:47
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door Tim »

Thomas schreef:
BjornSpiN schreef:Volgende week weer kijken!
Ja, maar ... de man die je dan zal zien heeft een nogal bewogen leven achter de rug en heeft veel, zoniet alles, van zijn levensvreugde verloren. Ik vrees alleen dat ze hem als een soort barbaar gaan afschilderen, wat hij zeker niet is.
Hij heeft alvast op voorhand zulke vooroordelen aangewakkerd, in de voorbeschouwing op die volgende aflevering zei hij donderdag iets van 3 mensen die hij persoonlijk had geëxecuteerd, waarvan er minstens twee onschuldig waren. En dat hij hier geen spijt van heeft ? :x
Plaats reactie