Maurice Papon: Ik heb alleen maar Frankrijk willen dienen

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Maurice Papon: Ik heb alleen maar Frankrijk willen dienen

Bericht door Roel R. »


,Maurice Papon: ,Ik heb alleen maar Frankrijk willen dienen" - 21/02/2004

"Ik heb mijn land gediend. In eer en geweten. En daar ben er fier op." Maurice Papon, de Franse oorlogsmisdadiger die verantwoordelijk was voor de deportatie van 1.690 Joden tijdens de Tweede Wereldoorlog, mag dan te ziek zijn om in de cel te zitten, vechten en praten kan hij wel nog.

Sinds zijn veroordeling in 1998 tot 10 jaar gevangenis wegens misdaden tegen de menselijkheid, was nazi-collaborateur Maurice Papon (93) van het openbare toneel verdwenen. Zeker na zijn vrijlating in 2002 "wegens gezondheidsredenen". Een vrijlating die overigens heel wat stof had doen opwaaien. Deze week verbrak hij echter de stilte in een interview met het Parijse magazine Le Point.

"Nee, ik heb geen wroeging", aldus de ex-politiecommissaris onder het Vichy-regime en medeplichtige aan de deportatie en de uitroeiing in Auschwitz van bijna 1.700 Joden uit de streek van Bordeaux.

"Om wroeging te kunnen hebben, is er immers schuld nodig. En schuldig ben ik niet. Ik ben er fier op dat ik mijn land naar best vermogen gediend heb. Aan de Jodenvervolging hebben ik en Frankrijk nooit meegewerkt."

Valse beschuldigingen

Papon, die het onder president Giscard d'Estaing nog tot minister kon schoppen, is nooit om een uitspraak verlegen geweest. Zijn proces deed hij steevast af als "gerechtelijke grappenmakerij vol valse beschuldigingen". Zichzelf zag hij als "een tweede Dreyfus, een slachtoffer dat genadeloos door de media gelyncht werd".

Ook toenmalig president Chirac spaarde hij niet. "Dat sommige Fransen met schuldgevoelens opgezadeld zitten is de fout van Chirac. Wat bezielde die man toen hij in 1995 Frankrijk medeverantwoordelijk achtte voor de deportatie van Joden? Zichzelf en anderen in berouw onderdompelen, komt niemand of niets ten goede. Zeker een natie als Frankrijk niet."

Uitspraken die niet door iedereen in dank werden aangenomen. Het protest klonk dan ook ongemeend luid toen hij uit de cel mocht op grond van een wet die stelt dat oude en zieke gedetineerden vroeger vrij mogen. Papon had toen nog maar drie jaar gezeten. Serge Klarsfeld, een bekend nazi-jager die er mee voor had gezorgd dat Papon veroordeeld werd, verwoordde de mening van velen: "Ik hoop dat de zieke niet miraculeus geneest als hij vrij is."

Tegenoffensief

Ondanks zijn hoge leeftijd en een bypass-operatie stelt Papon het nu weer wel. Hij is zelfs in de tegenaanval gegaan en heeft een nieuw assisenproces aangevraagd. Op grond van een uitspraak van het Europees Hof voor de Rechten van de Mens in Straatsburg. Dat rechtsorgaan had Frankrijk twee jaar geleden veroordeeld omdat het "de wettelijke rechten van Papon had geschonden". Papon had een klacht ingediend omdat hij zijn veroordeling niet had kunnen aanvechten voor de hoogste Franse rechtbank omdat hij naar het mondaine Zwitserse skioord Gstaad was gevlucht.

Donderdag weet Maurice Papon meer over een al dan niet nieuw proces. Wat het parket ook beslist, de oorlogsmisdadiger heeft de laatste jaren weinig redenen tot klagen gehad: hij kwam vervroegd vrij, hij mocht zijn staatspensioen als oud-minister behouden, hij mocht zijn huis verlaten, hij mocht zelfs de helft van zijn financiële straf op de nek van de Franse staat schuiven.

"Tijdens de oorlog was Frankrijk mijn werkgever", verdedigde Papon zich. "En een werkgever is altijd medeverantwoordelijk. Als Frankrijk me schuldig acht, dan is Frankrijk het zelf ook."


door Luk VANDENBROUCKE
http://www.hetvolk.be/(slppry3u53ca1h45 ... at=vandaag

Als papon zich roert, dan is heel frankrijk in rep en roer, moeten ze zo'n man nog wel een podium bieden?
Glenn Janssens
Lid
Berichten: 2132
Lid geworden op: 29 sep 2003, 17:26

Re: Maurice Papon: Ik heb alleen maar Frankrijk willen diene

Bericht door Glenn Janssens »

Roel R. schreef: Als papon zich roert, dan is heel frankrijk in rep en roer, moeten ze zo'n man nog wel een podium bieden?
Ze mogen hem van mijn part de strop bieden !!!
Plaats reactie