Berging Graf Spee verloopt moeizaam

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)

Moderator: Mr Mojo Risin

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Berging Graf Spee verloopt moeizaam

Bericht door Roel R. »


Berging Graf Spee verloopt moeizaam

Gepubliceerd op dinsdag 10 februari 2004

Zware windstoten en een sterke stroming hinderen de berging van het het legendarische Duitse slagschip Admiral Graf Spee, dat in 1939 voor de kust van Uruguay tot zinken werd gebracht.
Maandag is een internationaal bergingsteam begonnen met de eerste werkzaamheden, die naar verwachting in totaal zo’n drie jaar in beslag zullen nemen.

Modder
Hoewel het wrak slechts om acht meter diepte ligt in de monding van de River Plate, hebben de bergers te kampen met moelijke omstandigheden. Het 186 meter lange, in tweeën gebroken schip ligt zwaar verzonken in de modder. Die modder belet het zicht van de duikers, die letterlijk soms geen hand voor ogen kunnen zien.

De Graf Spee is daarnaast in de loop der tijd overspoeld met grote hoeveelheden zand. Dat zand zal eerst uit het wrak gezogen moeten worden. Ook hebben zware windstoten en de sterke stroming al eerder voor uitstel van de werkzaamheden gezorgd.

Vruchteloze pogingen
Maandag probeerden de bergers het eerste stuk met behulp van een bijna zestig meter hoge hijskraan naar boven te halen, een deel van de 27 ton zware communicatietoren die destijds als één van de eerste oorlogsschepen met radar was uitgerust.

Na vier pogingen in veertien uur moest de bergingsactie wegens slecht weer worden gestaakt. “Het naar boven halen van het eerste deel vergt meer tijd dan we hadden gedacht”, aldus woordvoerder Hector Bado.

Attractie
Het bergingswerk wordt uitgevoerd door Uruguayaanse en Argentijnse maatschappijen die worden bijgestaan door Duitse deskundigen en gefinancierd worden door private investeerders uit de VS en Europa.

Voor het in beeld brengen van de spectaculaire bergingoperatie hebben zich verscheidene filmteams gemeld, waaronder de Amerikaanse regisseur James Cameron, die onder andere de speelfilm Titanic regiseerde.

Eenmaal gelicht, zal het schip volgens plan volledig worden gerestaureerd en daarna dienen als toeristische attractie.

Berucht slagschip
De Admiral Graf Spee werd in 1936 in Wilhelmshaven afgebouwd en behoorde in die tijd tot de meest moderne oorlogsschepen ter wereld. Tot 1938 fungeerde de Graf Spee als vlaggenschip van de Duitse marine.

In augustus 1939 toog het schip naar de zuidelijke Atlantische Oceaan om de handelsvloot van de geallieerden te torpederen. Er werden minstens negen geallieerde handelsschepen tot zinken gebracht. Daarna opende de Britse marine een grootscheepse jacht op de vijandelijke oorlogsbodem.

Tot zinken gebracht
De geallieerde kruisers HMS Exeter, HMS Ajax en HMS Achilles vielen in december 1939 het nazi-slagschip van verschillende kanten aan. Flink gehavend vluchtte de Graf Spee naar de neutrale haven van Montevideo. Daar mocht het schip 72 uur verblijven om reparaties uit te voeren.

In de onjuiste veronderstelling dat de geallieerde schepen klaar lagen om de Duitse trots van de marine tot zinken te brengen, nam de Duitse kapitein Hans Langsdorff de beslissing om zijn schip dan maar zelf tot zinken te brengen..

Zo kon hij de 1100 opvarenden van de dood redden en bovendien voorkomen dat de Duitse technologie in handen kwam van de vijand. Op 17 december 1939 joeg de kapitein zijn schip naar de bodem van de baai Rio de La Plata.

Enkele dagen later in Buenos Aires sloeg Langsdorff de hand aan zichzelf, gewikkeld in de vlag van zijn schip.
http://www.planet.nl/planet/show/id=434 ... /sc=55bf83

Kleine news update! 8) wel een beetje laat ;)
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 1 keer

Bericht door okke »

25 februari 2004:
Deel Graf Spee boven water

MONTEVIDEO (ANP) - Het eerste onderdeel van het legendarische Duitse oorlogsschip Admiral Graf Spee is woensdag bij Uruguay boven water gehaald. Het gaat om de afstandmeter, een gevaarte van 27 ton waarmee voor een aanval uiterst precies de afstand tot een doelwit kon worden berekend.

Het metershoge instrument is met een drijvende kraan opgetakeld en naar de haven van Montevideo getransporteerd. De afgelopen weken waren meerdere bergingspogingen mislukt door felle wind en hoge golven.

De door de Britten in het nauw gedreven Graf Spee was eind 1939 door de kapitein zelf tot zinken gebracht in de ondiepe baai Rio de la Plata voor Montevideo. De particuliere bergers willen uiteindelijk het hele schip bergen en restaureren.

bron: De Volkskrant | ANP nieuws
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Plaats reactie