Opmerkelijke uitspraak Churchill

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gesloten
Gebruikersavatar
PPL
Lid
Berichten: 1889
Lid geworden op: 24 okt 2002, 17:21
Locatie: Amsterdam

Opmerkelijke uitspraak Churchill

Bericht door PPL »

Bron

Churchill: joden deels zelf verantwoordelijk voor problemen

LONDEN - De Britse premier in de Tweede Wereldoorlog, Winston Churchill, vond dat joden het deels aan zichzelf te wijten hadden dat ze vijandig werden bejegend.
Churchill bracht die mening naar voren in een artikel uit 1937, dat dit weekeinde is vrijgegeven.


De Britse kranten The Independent en The Daily Telegraph berichten in hun zondagedities over het artikel van Churchill.
In het stuk betoogde de voormalige premier dat de slechte behandeling van de joden in Europa niet alleen het gevolg was „van de slechtheid van hun vervolgers”.
Churchill stelde dat de joden onvoldoende integreerden.
„De jood is anders. Hij ziet er anders uit. Hij denkt anders. Hij heeft een andere traditie en achtergrond. Hij wil zich niet laten opnemen”, aldus Churchill.

Elders in het artikel prees Churchill joden als goede, nijvere burgers die de wet respecteerden.
Ook erkende hij dat de joden waren blootgesteld aan een wrede en meedogenloze vervolging.

Een historicus van de universiteit van Cambridge, Richard Toye, vond het artikel van Churchill in de archieven.
Het stuk was bestemd voor publicatie in een Amerikaans blad.
Een ander tijdschrift waarvoor Churchill werkte stak echter een stokje voor een publicatie in een concurrerend blad.

Afbeelding

Cover up your face, you can't run the race.
The pace is too fast, you just won't last.
Gebruikersavatar
Goof
Lid
Berichten: 236
Lid geworden op: 23 nov 2006, 18:43
Locatie: 's-Gravenzande

Bericht door Goof »

Ik had hier een reactie geplaatst, die is verwijderd. Ik heb geen bezwaar met moderatie, maar dan wil ik wel een PM met het waarom!
Wie uit de geschiedenis niets leert moet dulden dat deze zich steeds herhaalt.
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

En dan kan deze op slot..
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gesloten