Bwa, je kiest voor een opleiding waarvoor je je interesseert (dat hoop ik tenminste) en waarvan data een belangrijk onderdeel vormen. Geschiedenisleerkrachten in spe mogen geacht worden menig data te kennen, zoniet zitten ze in de verkeerde richting.Mich schreef:Ik ben zelf gechiedenisleraar in opleiding en kan me de kritiek van viny goed voorstellen. Historisch belangrijke data als 6 juni 1944 horen we te kennen, maar er moet ook niet vergeten worden dat geschiedenisleraren zo ongelooflijk veel gebeurtenissen plus bijbehorende data moeten onthouden, dat ook wij soms in de war raken.
Sommige leraren kunnen misschien een soort van bijscholingscursus gebruiken, maar ik ben toch blij dat het merenedeel voldoende kennis heeft!
Aankomende leraren weten genoeg van WOII
- von Manteuffel
- Lid
- Berichten: 360
- Lid geworden op: 13 dec 2006, 20:21
- Locatie: Eeklo-Bruxelles
- Mich
- Lid
- Berichten: 465
- Lid geworden op: 28 mar 2004, 22:43
- Locatie: Haarlem
von Manteuffel schreef:
Kun je mij het verschil tussen jouw post en de mijne uitleggen? Ik geef toch aan dat wij belangrijke data horen te kennen? Ik zie niet goed wat je duidelijk wilt maken. Moeten leraren (die, mag ik je er even aan herinneren, ook maar gewoon mensen zijn) elke datum precies uit hun hoofd kennen? Als jij dat verwacht dan moet ik je toch echt teleurstellen, want dat lijkt mij onmogelijk. Hoeveel interesse wij ook voor het vak hebben...Bwa, je kiest voor een opleiding waarvoor je je interesseert (dat hoop ik tenminste) en waarvan data een belangrijk onderdeel vormen. Geschiedenisleerkrachten in spe mogen geacht worden menig data te kennen, zoniet zitten ze in de verkeerde richting.
"They'll know that you've fought for your country
And no one will worry a bit..."
Siegfried Sassoon
And no one will worry a bit..."
Siegfried Sassoon
- von Manteuffel
- Lid
- Berichten: 360
- Lid geworden op: 13 dec 2006, 20:21
- Locatie: Eeklo-Bruxelles
Ik meen mij te herinneren dat de geschiedenislessen in het middelbaar niet zo'n onoverkomelijk grote hoeveelheid dat bevatten. Verder verwacht ik zeker niet dat iemand alle data uit de geschiedenis van buiten kent, verre van. Maar een student moet toch in staat zijn belangrijke data te onthouden zonder in de war te geraken. Het was trouwens niet aanvallend bedoeld hoor.Mich schreef:von Manteuffel schreef:Kun je mij het verschil tussen jouw post en de mijne uitleggen? Ik geef toch aan dat wij belangrijke data horen te kennen? Ik zie niet goed wat je duidelijk wilt maken. Moeten leraren (die, mag ik je er even aan herinneren, ook maar gewoon mensen zijn) elke datum precies uit hun hoofd kennen? Als jij dat verwacht dan moet ik je toch echt teleurstellen, want dat lijkt mij onmogelijk. Hoeveel interesse wij ook voor het vak hebben...Bwa, je kiest voor een opleiding waarvoor je je interesseert (dat hoop ik tenminste) en waarvan data een belangrijk onderdeel vormen. Geschiedenisleerkrachten in spe mogen geacht worden menig data te kennen, zoniet zitten ze in de verkeerde richting.

- Seyffardt
- Lid
- Berichten: 1010
- Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58
Misschien trap ik een open deur in, maar hoe staat het met de keuze van een leraar geschiedenis, in verhouding tot het lesmateriaal?
Op het moment dat de leerboeken niet meer bevatten dan lesstof over de oude Grieken en Romeinen wordt het natuurlijk wel lastig als de leraar de "Jochen Peiper Route" door de Ardennen (toch wel iets actueler dan Plato
) wil gaan behandelen.
Op het moment dat de leerboeken niet meer bevatten dan lesstof over de oude Grieken en Romeinen wordt het natuurlijk wel lastig als de leraar de "Jochen Peiper Route" door de Ardennen (toch wel iets actueler dan Plato

"Dat ick zal wederkeeren in mijnen Regiment"
- Mich
- Lid
- Berichten: 465
- Lid geworden op: 28 mar 2004, 22:43
- Locatie: Haarlem
von Manteuffel schreef:
Voor zover ik over mijn eigen opleiding kan spreken, vind ik dat er genoeg aandacht wordt besteed aan feiten en jaartallen. Zo is er ieder jaar een overkoepelend tentamen om puur de belangrijkste zaken te toetsen (buiten de reguliere tentamens om) en ieder jaar wordt de normering weer hoger gelegd. Dit tentamen is zeer uitgebreid en moet gehaald worden om door te kunnen met de opleiding.
Het lijkt mij overigens allemaal ook een kwestie van ervaring. Als je al 15 jaar achter elkaar een serie lessen geeft over het einde van de Tweede Wereldoorlog (bijvoorbeeld), dan raken de jaartallen zo in je gehuegen gegrift dat je ze niet snel meer vergeet.
En, zoals ook al eerder gezegd, verschilt de hele situatie per school, per lesmateriaal, per leerlingen en per docent.
Goed dat we toch op dezelfde lijn blijken te zitten!
Dit ben ik dan wel met je eens.Ik meen mij te herinneren dat de geschiedenislessen in het middelbaar niet zo'n onoverkomelijk grote hoeveelheid dat bevatten. Verder verwacht ik zeker niet dat iemand alle data uit de geschiedenis van buiten kent, verre van. Maar een student moet toch in staat zijn belangrijke data te onthouden zonder in de war te geraken. Het was trouwens niet aanvallend bedoeld hoor.

Het lijkt mij overigens allemaal ook een kwestie van ervaring. Als je al 15 jaar achter elkaar een serie lessen geeft over het einde van de Tweede Wereldoorlog (bijvoorbeeld), dan raken de jaartallen zo in je gehuegen gegrift dat je ze niet snel meer vergeet.
En, zoals ook al eerder gezegd, verschilt de hele situatie per school, per lesmateriaal, per leerlingen en per docent.
Goed dat we toch op dezelfde lijn blijken te zitten!

"They'll know that you've fought for your country
And no one will worry a bit..."
Siegfried Sassoon
And no one will worry a bit..."
Siegfried Sassoon
- von Manteuffel
- Lid
- Berichten: 360
- Lid geworden op: 13 dec 2006, 20:21
- Locatie: Eeklo-Bruxelles
Zo is dat.Mich schreef:von Manteuffel schreef:Dit ben ik dan wel met je eens.Ik meen mij te herinneren dat de geschiedenislessen in het middelbaar niet zo'n onoverkomelijk grote hoeveelheid dat bevatten. Verder verwacht ik zeker niet dat iemand alle data uit de geschiedenis van buiten kent, verre van. Maar een student moet toch in staat zijn belangrijke data te onthouden zonder in de war te geraken. Het was trouwens niet aanvallend bedoeld hoor.Voor zover ik over mijn eigen opleiding kan spreken, vind ik dat er genoeg aandacht wordt besteed aan feiten en jaartallen. Zo is er ieder jaar een overkoepelend tentamen om puur de belangrijkste zaken te toetsen (buiten de reguliere tentamens om) en ieder jaar wordt de normering weer hoger gelegd. Dit tentamen is zeer uitgebreid en moet gehaald worden om door te kunnen met de opleiding.
Het lijkt mij overigens allemaal ook een kwestie van ervaring. Als je al 15 jaar achter elkaar een serie lessen geeft over het einde van de Tweede Wereldoorlog (bijvoorbeeld), dan raken de jaartallen zo in je gehuegen gegrift dat je ze niet snel meer vergeet. En, zoals ook al eerder gezegd, verschilt de hele situatie per school, per lesmateriaal, per leerlingen en per docent.
Goed dat we toch op dezelfde lijn blijken te zitten!
In 't 6e middelbaar hadden we overigens een leerkracht voor geschiedenis die kwaad werd omdat ik haar de hele tijd zat te verbeteren tijdens de lessen over de Tweede Wereldoorlog. Ze wist mij dan te vertellen dat in haar opleiding slechts de geschiedenis tot 1848 was behandeld (nogal vreemd mijns inziens, zo oud zag er toch niet uit), en dat de recentere geschiedenis zelfstudie was. Heb dan zelf maar een lesje over Barbarossa gegeven. Relevantie zero, maar 'k wist toch wat te vertellen.