Krant: Musea gaan oorlogsverhalen verzamelen.

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Bjorn
Lid
Berichten: 1577
Lid geworden op: 20 mei 2003, 09:36

Krant: Musea gaan oorlogsverhalen verzamelen.

Bericht door Bjorn »

Musea gaan oorlogsverhalen verzamelen

ARNHEM - Nederlandse en Duitse musea gaan verhalen uit de Tweede Wereldoorlog verzamelen. De musea uit de grensregio Arnhem-Nijmegen-Kleef-Wesel willen voorkomen dat dit historisch-cultureel erfgoed verdwijnt, aldus een woordvoerder van het project 60 Jaar Vrijheid.
Het grensgebied rond Arnhem en Nijmegen is vanaf september 1944 frontgebied in de Tweede Wereldoorlog geweest. In het gebied wonen nu nog veel mensen die de oorlogstijd zelf hebben meegemaakt, als burger of als militair. De zeven Nederlandse en vier Duitse musea en instellingen willen de mondelinge geschiedenis van deze mensen vastleggen en bundelen, zodat het erfgoed niet voor toekomstige generaties verloren gaat.

De samenwerkende musea willen de komende herdenkingen ook aangrijpen om, waarschijnlijk voor de laatste keer, te inventariseren wat inwoners van het gebied nog aan oorlogsmateriaal bezitten. Het is de bedoeling die spullen te archiveren en veilig te stellen. Het grensoverschrijdende project gaat ruim 425.000 euro kosten. De Nederlandse en Duitse overheden en de EU geven subsidie.

Aan het project doen aan de Nederlandse kant de gemeentearchieven van Arnhem en Nijmegen, het Airborne Museum in Oosterbeek, museum Hartenstein in Oosterbeek, het Nationaal Bevrijdingsmuseum 1944-1945 in Groesbeek en het Stedelijk 4 en 5 Mei Comité Nijmegen mee. Aan de Duitse kant hebben de Geschichtsverein Bedburg-Hau, het Preusen Museum Wesel, het Stadtarchiv Kleve en het Kreisarchiv Wesel de organisatie op zich genomen.
Uit: het Dagblad van het Noorden, 11 Februari 2004.

Interessant ! :)
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Intressant, Mooi idee, immers, Information not shared is lost!!!
Gebruikersavatar
YPPY
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 24 okt 2002, 19:56
Contacteer:

Bericht door YPPY »

Goed idee. Het is jammer als alles wat nu nog verteld kan worden verloren gaat.
Bjorn
Lid
Berichten: 1577
Lid geworden op: 20 mei 2003, 09:36

Bericht door Bjorn »

Ja.
Ook vind ik het een goede actie dat musea nu gaan proberen om de spullen die mensen nog bezitten uit de oorlog te bewaren, als je weet wat sommige mensen als ''troep'' beschouwen...
ik hoorde laatst van een vriend van mij, die ging met z'n vader wat oud papier wegbrengen, hij zei dat er dozen met kranten uit de oorlog stonden...ik zei van ''HAD DAT MEEGENOMEN'', maarja, wist hij veel dat ik dat erg interessant vindt...nu is het allemaal weg... :cry: :cry: :cry: (!!!)
Plaats reactie