Hoop voor Anne Frank-boom
Door MAAIKE RUEPERT
AMSTERDAM - Op het eerste gezicht lijkt er niets mis met de ‘Anne Frank-boom’ in een binnentuin tussen de Prinsen- en Keizersgracht.
Hij staat er deze dagen prachtig bij. Vol in blad. Maar wie goed kijkt, ziet hoe houtschimmels de wortels in een dodelijke wurggreep houden en wie op de stam klopt, hoort een hol geluid. De boom is doodziek en moet worden geveld, voordat hij uit zichzelf valt en omliggende huizen beschadigt.
Dat concludeerde althans het boomverzorgingsbedrijf dat de 19 meter hoge en 27 ton zware kastanje namens de gemeente onderzocht. Het stadsdeel verleende daarop de eigenaar van de boom, een particulier, een kapvergunning.
,,Een bizarre beslissing. Het is alsof je zegt: ‘mijn kind is ziek, ik neem een ander’,’’ zegt Sylvio Mutal, buurman van het Anne Frank Huis. Hij klopt op de bakstenen muur achter hem - ‘deze muur deel ik met de kamer van Anne Frank’ - en wijst naar buiten, waar vogels broeden in het onderwerp van gesprek. ,,Als iets symbolisch staat voor de hoop van een meisje dat onderdook voor de Holocaust, is het deze boom.’’
Mutal, gepensioneerd conservator van de Verenigde Naties, bepleit al een half jaar tevergeefs dat de gemeente een team van boomexperts uit binnen- en buitenland de monumentale kastanje laat onderzoeken om te bepalen of en hoe hij kan worden gered. In aanloop daarvan huurde hij onlangs zelf een Britse deskundige in, die stelt dat de boom in deze staat nog zo’n vijftien jaar kan leven en nog langer, als de kroon wordt ingekort. Bovendien sluit hij de kans op herstel niet uit.
Eerder concludeerden twaalf door bezorgde buren benaderde boomdeskundigen, onder wie Edwin Koot van de Bomenstichting, dat de boom nog jaren mee kan, mits veiligheidsmaatregelen worden genomen. Koot: ,,De gemeente heeft te snel besloten tot kap uit angst voor schadeclaims. Elke andere boom in deze staat zou moeten worden gekapt, maar niet deze cultuur-historisch zo belangrijke boom. Er zijn genoeg alternatieven zoals verankering en stutten. Dat kost geld, maar speelt in deze zaak geen rol. Het enige wat rest, is zoeken naar de best mogelijke optie.’’
Architect Rob Hoogendijk, die een veiligheidsconstructie wil ontwerpen en in wiens kantoortuin de Anne Frank-boom staat, is het met Koot eens. ,,Het gaat om de afkoop van verantwoordelijkheid in geval van schadeclaims. Het lijkt me dat de Anne Frank Stichting een verzekeraar bereid kan vinden die de boom wil sponsoren als goed doel.’’
De Anne Frank Stichting heeft zich echter bij het voornemen van de gemeente neergelegd. Zij vindt het erg dat de kastanjeboom moet wijken. ,,Maar het houdt helaas een keer op,’’ zegt woordvoerster Patricia Bosboom. En volgens het stadsdeel Centrum is de kapvergunning onomkeerbaar. Woordvoerder Ton Boon: ,,De eigenaar is aan zet om een aannemer in te huren. Die boom gaat voor het einde van het jaar om.’’
Voor de bezwaarmakers gloort echter nog steeds hoop. Henric Pomes, vastgoedondernemer en eigenaar van het perceel waarop de Anne Frank-boom staat, heeft niet zo’n haast. ,,De boom gaat mij zeer aan het hart,’’ zegt hij. ,,Ik voel me niet geroepen om die boom zo snel mogelijk te kappen. Als het even kan, gebruik ik die vergunning zelfs liever niet. Ik hoop eigenlijk dat vandaag of morgen een boomexpert opstaat die zegt: ‘We moeten dit of dat doen om die boom te redden’.’’
De omwonenden lichtten gisteren hun bezwaren toe tijdens een hoorzitting. Het wachten is nu op het advies van de bezwaarcommissie.
bron: AD (http://www.ad.nl/amsterdam/article1394761.ece)
Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Hoop voor Anne Frank-boom
Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Ga naar
- Wo2forum.nl
- ↳ Over het forum
- Algemeen
- ↳ Actueel
- ↳ Teksten & Publicaties
- ↳ Films & Televisie
- ↳ Afbeeldingen
- ↳ Bezienswaardigheden & Musea
- Tweede Wereldoorlog
- ↳ Algemene vragen
- ↳ Gevechten & Operaties
- ↳ Eenheden & Uitrusting
- ↳ Van dag tot dag
- ↳ Januari
- ↳ Februari
- ↳ Maart
- ↳ April
- ↳ Mei
- ↳ Juni
- ↳ Juli
- ↳ Augustus
- ↳ September
- ↳ Oktober
- ↳ November
- ↳ December
- ↳ Persoonlijk
- Militaria
- ↳ Militaria verzamelen
- ↳ NVA/DDR
- ↳ Identificatie onbekende militaria
- ↳ Bodemvondsten
- ↳ Munitie
- ↳ Gecombineerde collecties
- Geallieerde militaria
- ↳ Algemeen (geallieerd)
- ↳ Collecties & aanwinsten (geallieerd)
- ↳ Verificatie & taxatie (geallieerd)
- ↳ Bekende namaak (geallieerd)
- Asmogendheden militaria
- ↳ Algemeen (as)
- ↳ Collecties & aanwinsten (as)
- ↳ Verificatie & taxatie (as)
- ↳ Bekende namaak (as)
- Marktplaats
- ↳ Aangeboden
- ↳ Gezocht
- ↳ Bazaar
- Overige Fora