paspoort eichmann gevonden

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
karell
Lid
Berichten: 401
Lid geworden op: 31 mei 2006, 11:56

paspoort eichmann gevonden

Bericht door karell »

In een Argentijns archief is bij toeval het paspoort gevonden van de beruchte nazimisdadiger Adolf Eichmann. De Duitser gebruikte het document om in 1950 Argentinië binnen te komen.
Eichmann kreeg het paspoort, dat nog in goede staat is, van het Rode Kruis in Genève. Het is inmiddels in bezit van het Holocaust Museum in Buenos Aires, maakte het instituut dinsdag bekend.

Eichmann was een van de architecten van de vernietiging van joden in concentratiekampen tijdens de Tweede Wereldoorlog. Israëlische geheim agenten wisten hem op te sporen en ontvoerden hem naar Israël. Na een terdoodveroordeling werd hij daar in 1962 geëxecuteerd.


http://www.planet.nl/planet/show/id=677 ... /sc=1ad1fe
MJK
Lid
Berichten: 110
Lid geworden op: 22 jun 2004, 22:20
Locatie: Zoetermeer

Bericht door MJK »

Grappig hoe dat soort dingen soms nog opduiken.
British soldier in Normandy:

When the RAF appears the Germans look for cover.
When the Luftwaffe appears we look for cover.
When the USAF coms EVERYONE runs for cover!!
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Ik zie de Argentijnse secretaresse al struikelen over de Duitse naam Eichmann en zich afvragen waar ze die naam toch eerder heeft gehoord.. :mrgreen:

Zijn er foto's van eigenlijk?
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
karell
Lid
Berichten: 401
Lid geworden op: 31 mei 2006, 11:56

Bericht door karell »

ik heb in de Gelderlander een foto er van gezien (volgens mij was het zelfs voorpagina nieuws)
Yannick S.
Lid
Berichten: 194
Lid geworden op: 19 sep 2006, 20:27

Bericht door Yannick S. »

karell
Lid
Berichten: 401
Lid geworden op: 31 mei 2006, 11:56

Bericht door karell »

die stond ook in de Gelderlander
Plaats reactie